• Anonym (PA4)

Syrrans sambo är hemsk

Som ni förstår av titeln är min åsikt att min systers sambo är hemsk. Han är 30 år, jobbar 75%, spelar WOW resterande tid av dygnet. 

Min syster är gravid 6 månader, arbetar fulltid som undersköterska och tar hand om exakt allt i hemmet och runt omkring.
    Han är väldigt omogen och ofta rent av respektlös mot henne. Bara när jag har varit närvarande har han skrikit i bakgrunden och skämtat när hon uppenbarligen varit stressad och ledsen. Han låter henne inte ta de lugnt trots att hon är väldigt trött av graviditeten. Berättade helt öppet för sin familj att hon blivit våldtagen, utan att fråga henne om det var okej först. Han pratade nyligen (jag var i luren med syrran) om att öppna en bordell, och hur bra de hade varit om sexköp legaliserades. Jag blev riktigt arg på honom och min syster sa åt honom gång på gång att det gör henne obekväm, han brydde sig inte och bara fortsatte. Har varit med när han kommit hem från jobbet och maten inte varit klar direkt, då har han blivit så arg på henne och skiter i att hon har jobbat också. Han är som ett själviskt barn.
    Både jag, min egen sambo, mamma och pappa har uttryckligen varit oroliga för hur han beter sig. Hur ska han kunna ta hand om ett barn? Hon kommer hamna på allt. Han har själv sagt att han vill ta över hennes mammaledighet för då kan han sitta hemma och spela och gå på fotbollsmatcher (återigen jag hörde när han sa detta). Det jobbiga med detta är att jag vet inte om jag ska säga något till henne, förklara att han är respektlös mot henne och att han måste ta ansvar. 
    Hur tar jag en sån konversation med min syster? Jag vet att hon inte skulle vilja att jag pratade med honom personligen, det kommer hon tycka är för jobbigt. Vill samtidigt inte lägga mig i hennes förhållande för jag tycker sånt är privat, men när hon nu är gravid kan jag snart inte hålla käften.
    Skulle ni sagt någonting? 
  • Svar på tråden Syrrans sambo är hemsk
  • Anonym (ja)

ja kanske prata med syrran först och sen honom, eller båda.

• Anonym (L)

Det skulle inte förvåna mig om det hon mest av allt behöver höra är att det är okej att lämna honom. 

• Anonym (L)

Sannolikheten att han kommer att skärpa till sig tror jag är väldigt nära noll. Möjligen kan han så småningom bli en ansvarsfull varannan vecka-pappa, men i hans ålder är det tveksamt om han kommer att mogna mer än vad han har gjort hittills.

• Anonym (Polly)

Ni borde alla ha sagt något för länge sedan! Men jag förstår att det är svårt. Det är tyvärr troligt att han är ännu svinigare när ni inte hör och ser. Du kan fråga rakt ut om han slår henne. Det är betydligt farligare att inte fråga än att göra det. 

Det jobbiga är att ni inte kan tvinga henne att lämna honom. Men berätta för henne att ni ser hur illa han behandlar henne och att ni ställer upp och hjälper henne att lämna när hon är redo för det. Ge kontaktuppgifter till Kvinnofridslinjen och närmaste kvinnojour. 

I hennes läge är det gissningsvis bäst att lämna innan barnet föds och att hon har ensam vårdnad. Men umgänge med pappan ska uppmuntras. 

• Anonym (PA4)
    Anonym (L) skrev 2024-10-10 11:23:51 följande:

Sannolikheten att han kommer att skärpa till sig tror jag är väldigt nära noll. Möjligen kan han så småningom bli en ansvarsfull varannan vecka-pappa, men i hans ålder är det tveksamt om han kommer att mogna mer än vad han har gjort hittills.

Håller med, så har jag känt från början. Men hon verkar inte vilja lämna. De har varit tillsammans i 8 år och det var hennes första förhållande. Hon vet ju egentligen inget annat än detta och har en tendens att ducka problem istället för att ta tag i de. Jag är bara rädd för hennes skull, hon bor 2 timmar bort från resten av familjen. Hon har bara hennes sambo och hans familj där. 
  • Anonym (PA4)
    Anonym (Polly) skrev 2024-10-10 11:28:32 följande:

Ni borde alla ha sagt något för länge sedan! Men jag förstår att det är svårt. Det är tyvärr troligt att han är ännu svinigare när ni inte hör och ser. Du kan fråga rakt ut om han slår henne. Det är betydligt farligare att inte fråga än att göra det. 

Det jobbiga är att ni inte kan tvinga henne att lämna honom. Men berätta för henne att ni ser hur illa han behandlar henne och att ni ställer upp och hjälper henne att lämna när hon är redo för det. Ge kontaktuppgifter till Kvinnofridslinjen och närmaste kvinnojour. 

I hennes läge är det gissningsvis bäst att lämna innan barnet föds och att hon har ensam vårdnad. Men umgänge med pappan ska uppmuntras. 

Jag har sagt några småkommentarer genom åren men ingen skarp kritik då jag vet att hon kommer gå i försvarsläge. 

Tror inte att han slår henne. Jag har själv varit i våldsamma relationer i yngre dagar och vet tecken. Han är mest som ett vuxet själviskt respektlöst barn som inte kan känna empati för att han inte bryr sig tillräckligt om henne. 

Om jag skulle ha minsta lilla misstanke att han fysiskt skadar henne skulle jag aldrig tveka på att ta henne därifrån. Men nu är det snarare detta beteendet som han har, som hon rättfärdigar med att han har ADHD, som är problemet. 

Han är den klassiska mansbebisen som inte tar ansvar och låter andra göra saker åt honom. Varit väldigt bortskämd hela livet, och det är hon medveten om.
  • Räkan77

Har du någon koll på hur resten av hans familj är? Finns det nån förälder eller syskon som kan prata med honom? De kanske inte har full insyn i hur han beter sig och skulle kunna hjälpa till.

• Anonym (Polly)
    Anonym (PA4) skrev 2024-10-10 11:51:37 följande:
    Jag har sagt några småkommentarer genom åren men ingen skarp kritik då jag vet att hon kommer gå i försvarsläge. 

Tror inte att han slår henne. Jag har själv varit i våldsamma relationer i yngre dagar och vet tecken. Han är mest som ett vuxet själviskt respektlöst barn som inte kan känna empati för att han inte bryr sig tillräckligt om henne. 

Om jag skulle ha minsta lilla misstanke att han fysiskt skadar henne skulle jag aldrig tveka på att ta henne därifrån. Men nu är det snarare detta beteendet som han har, som hon rättfärdigar med att han har ADHD, som är problemet. 

Han är den klassiska mansbebisen som inte tar ansvar och låter andra göra saker åt honom. Varit väldigt bortskämd hela livet, och det är hon medveten om.

Skönt att det inte verkar vara så illa iaf! 

Vad hade du behövt att din syster gjorde när du var i en dålig relation? Det är kanske något liknande hon behöver nu. 

• Anonym (Sofie)

Som någon skrev så borde det här samtalet ägt rum för länge sedan, nu är hon ju ännu mer fast i och med att hon är gravid. Berätta som du gjort här, att han inte behandlar henne bra och att du är orolig för henne. Försök hälsa på så ofta som möjligt och prata med honom också. 

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Syrrans sambo är hemsk