• Anonym (Tvätt luktar unket)

Nytvättat luktar surt och unket!

Under en längre tid så luktar nu all tvätt surt och unket. Det är inget som ligger blött i maskinen en längre tid utan jag tar ut den direkt och lägger i torktumlaren/hänger upp det. Men luktar surt skithål oavsett vad jag gör. Har tömt alla fack och tvättat och rengjort. Har kört ett rengöringsprogram för tvättmaskinen men inget hjälper. 

Känner mest att det luktar på handdukar och påslakarn/lakan. 

• Svar på tråden Nytvättat luktar surt och unket!
  • Anonym (evi)
    Anonym (Tvätt luktar unket) skrev 2024-10-10 09:04:18 följande:
    Nytvättat luktar surt och unket!

Under en längre tid så luktar nu all tvätt surt och unket. Det är inget som ligger blött i maskinen en längre tid utan jag tar ut den direkt och lägger i torktumlaren/hänger upp det. Men luktar surt skithål oavsett vad jag gör. Har tömt alla fack och tvättat och rengjort. Har kört ett rengöringsprogram för tvättmaskinen men inget hjälper. 

Känner mest att det luktar på handdukar och påslakarn/lakan. 

Ibland kan det bli så om just de lakanen och handdukarna blivit lite sura en gång, så kommer det igen varje gång det tvättas.

Jag brukar lösa det genom att tvätta den tvätten i 90 grader (om det går, lakan och handdukar går ju). Och även ha i Vanish samt en sporttvätt som jag hittade på Normal för ett tag sen, Rodalon. Då brukar sån där sur lukt gå bort.
    Anonym (evi) skrev 2024-10-10 09:06:57 följande:
    Ibland kan det bli så om just de lakanen och handdukarna blivit lite sura en gång, så kommer det igen varje gång det tvättas.

Jag brukar lösa det genom att tvätta den tvätten i 90 grader (om det går, lakan och handdukar går ju). Och även ha i Vanish samt en sporttvätt som jag hittade på Normal för ett tag sen, Rodalon. Då brukar sån där sur lukt gå bort.
    Ah, då förstår jag. Så tråkigt! Har även kört handdukarna i 90 grader men hjälper inte. Då är det väl bara att köpa nytt då😮?💨 
  • cosinus

Blötlägg i ättika innan du tvättar. Det får bort det mesta. Alltså vatten men häll i ättika och låt stå en stund.

Även sporttvätt kan funka som nämnts ovan.

Har vissa plagg som då och då behöver ett ättiksbad för att de är som magneter för dålig lukt.

• Anonym (evi)
    Anonym (Tvätt luktar unket) skrev 2024-10-10 09:15:24 följande:
    Ah, då förstår jag. Så tråkigt! Har även kört handdukarna i 90 grader men hjälper inte. Då är det väl bara att köpa nytt då😮?💨 
    Men prova de andra sakerna jag skrev först. 
  • Anonym (Ättika)

Blötlägg tvätten i vatten+ättika i någon timme innan du tvättar. Ättika tar bort dålig lukt. Anväder det när tvätten har råkat bli sur någon gång och behöver tvättas om eller om tshirts luktar lite svett trots tvätt. 

• Anonym (storstäd)

Det låter som att det är dags att storstäda tvättmaskinen. Något många glömmer då den tvättas regelbundet. 

Men en ordentlig rengöring av rubbet, skrubba och tomtvättning med ättika och tvättmedel brukar göra susen. 

Glöm inte bort gummilisten och att tömma "slaskslangen". 

Anonym (storstäd) skrev 2024-10-10 09:23:44 följande:

Det låter som att det är dags att storstäda tvättmaskinen. Något många glömmer då den tvättas regelbundet. 

Men en ordentlig rengöring av rubbet, skrubba och tomtvättning med ättika och tvättmedel brukar göra susen. 

Glöm inte bort gummilisten och att tömma "slaskslangen". 

Tömmer just nu slaskslangen och det var ordentligt med vatten där! Hittade även en 10-krona som jag först trodde var en del till tvättmaskinen eftersom den svar helt svart! Bild kommer! 

Men vad kan man skrubba trumman med för rengöringsmedel? Har inget som är till för just tvättmaskin..
    Funkar häxan rengöring eller något annat?

Anonym (Tvätt luktar unket) skrev 2024-10-10 09:36:11 följande:

Tömmer just nu slaskslangen och det var ordentligt med vatten där! Hittade även en 10-krona som jag först trodde var en del till tvättmaskinen eftersom den svar helt svart! Bild kommer! 

Men vad kan man skrubba trumman med för rengöringsmedel? Har inget som är till för just tvättmaskin..

• Anonym (storstäd)
    Anonym (Tvätt luktar unket) skrev 2024-10-10 09:36:11 följande:

Häxans fungerar utmärkt.  Såpa, diskmedel, rengöring fungerar också. Släng sedan in ättika och tvättmedel i trumman och kör ett tomt program. Torka ur och kontrollera innan nästa tvätt. 
    Anonym (storstäd) skrev 2024-10-10 09:38:29 följande:
    Häxans fungerar utmärkt.  Såpa, diskmedel, rengöring fungerar också. Släng sedan in ättika och tvättmedel i trumman och kör ett tomt program. Torka ur och kontrollera innan nästa tvätt. 
    tack så mycket, provar det🙏🏽
Svar på tråden Nytvättat luktar surt och unket!