• Anonym (?)

Vilka är era bästa tips för att hantera stress?

Jag är i en väldigt stressig period i livet just nu. Kan inte välja bort någon av grejerna som stressar mig utan det är saker jag måste leva med och hantera. Det är många olika saker samtidigt.

Märker att jag hamnar i konstant stress och har svårt att varva ner. 

Vad har ni för tips för att hantera stress i vardagen? 

Ps. Inga länkar tack

• Svar på tråden Vilka är era bästa tips för att hantera stress?
  • Fjäril kär

Säga nej . 

Ta inte på dig mer än du redan har. Boka av och boka om och prioritera ledig tid för återhämtning.  Viktigt med tid för att vila, sova och göra ingenting så kroppen kan varva ner från stressen. 

Underlätta vardagen med det du kan . 

• Anonym (?)
    Fjäril kär skrev 2024-10-09 10:02:39 följande:

Säga nej . 

Ta inte på dig mer än du redan har. Boka av och boka om och prioritera ledig tid för återhämtning.  Viktigt med tid för att vila, sova och göra ingenting så kroppen kan varva ner från stressen. 

Underlätta vardagen med det du kan . 

Kan inte minska sakerna då det bl a innefattar barn med diagnoser.

Försöker återhämta mig på ledig tid men har fått svårt att stressa ner. Blir stressad av att inte göra något när listan känns så lång. Så planerad återhämtning ger nästan mer stress i kroppen
  • Anonym (man50)

Acceptera stressen!
    Ta.ett.steg.i.taget!
    Ge dig själv en klapp på axeln!

Håll i de "enkla" rutinerna. Sova, äta, hygien, "allmänt" välmående.
    Dra ned på / skala bort "måsten", under en period, eller kanske plocka bort saker som drar energi för gott...

Hitta andningshål. Kan vara en promenad. Kan vara några korta "youtube-klipp".

• Anonym (xxx)
    Anonym (?) skrev 2024-10-09 09:10:07 följande:
    Vilka är era bästa tips för att hantera stress?

Jag är i en väldigt stressig period i livet just nu. Kan inte välja bort någon av grejerna som stressar mig utan det är saker jag måste leva med och hantera. Det är många olika saker samtidigt.

Märker att jag hamnar i konstant stress och har svårt att varva ner. 

Vad har ni för tips för att hantera stress i vardagen? 

Ps. Inga länkar tack

Outsourca några av sakerna. Dvs be om hjälp med t ex hushållsarbetet, hämtning av barn, handla, laga mat t ex. 
  • Anonym (Också trött)

Be om hjälp. Var öppen på ditt jobb och bland släkt och vänner om hur tufft du har det. Att omgivningen är förstående hjälper i alla fall mig. 

• Anonym (Skog)

Ut i skogen!

Åkte själv iväg nu på förmiddagen ut till en skog och bara satte mig på en sten och lyssnade till skogens ljud. Känner hur axlarna sjönk och att jag fick lite ny energi. 10 min långsam promenad till stenen där jag andades in skogens dofter. Satt sedan på en sten säkert 30 minuter och bara strechade nacken och lyssnade på fåglar, vind och regndroppar. 

Ett tips om man inte känner för att sitta men vill ut i skogen är att fota, gärna närbilder/macro. Det gör att du måste stanna upp och fokusera på det du ska fota. Du är fortfarande i skogen och kan känna dess lugn och fylla näsan med dofterna. 

• Anonym (Patricia)

Acceptans! 

Det första du måste göra för att orka överleva och inte bränna ut dig är att acceptera läget.  Såhär kommer ditt liv se ut helt eller delvis i många år framåt. Du kommer aldrig bli klar med dina listor för när du kommit halvvägs så kommer en ny dag med nya utmaningar och en ännu längre lista. 

Du behöver struktur och hjälp om det är så att du har barn med diagnoser.  Acceptera att du måste be om hjälp.  Hjälp från vården, hemtjänst,  boendestöd, assistans eller what ever. Sök allt du har rätt till .  Men be också om hjälp för din egen skull . Be omgivningen hjälpa dig med matlådor,  handla, städa eller annat.  Köp tjänster om du måste och har råd.  

Acceptera att du inte klarar detta själv utan att gå under. 

• Anonym (Mindfulness)

Jag tycker att mindfulnessövningar varit det absolut bästa. Det tar ett tag att komma in i det, men det lugnar verkligen och har gjort att jag lättare kunnat hantera stressen. Jag jagar inte upp mig på samma sätt längre, vilket gör att jag trots stress, fortsatt håller mig lugn. 

• Anonym (Q)
    Anonym (Mindfulness) skrev 2024-10-09 13:16:31 följande:

Jag tycker att mindfulnessövningar varit det absolut bästa. Det tar ett tag att komma in i det, men det lugnar verkligen och har gjort att jag lättare kunnat hantera stressen. Jag jagar inte upp mig på samma sätt längre, vilket gör att jag trots stress, fortsatt håller mig lugn. 

Detta. Och lär dig några lätta avslappningsövningar (tex andas in medan du räknar till fyra, håll andan medan du räknar till 7 och andas ut medan du räknar till 8, upprepa) som du kan göra många, många gånger under dagen. När du väntar på hissen, när du är på toa eller borstar tänderna eller när du väntar på att trafikljusen ska slå om. Ibland, när livet är så stressigt att jag inte tycker att jag ens har tid att andas, gör detta att jag håller mig på rätt sida ren galenskap.
  • Anonym (Mallan)
    Anonym (?) skrev 2024-10-09 10:14:30 följande:
    Kan inte minska sakerna då det bl a innefattar barn med diagnoser.

Försöker återhämta mig på ledig tid men har fått svårt att stressa ner. Blir stressad av att inte göra något när listan känns så lång. Så planerad återhämtning ger nästan mer stress i kroppen
  • Anonym (Mallan)
    Anonym (Mallan) skrev 2024-10-09 19:42:17 följande:
    Texten försvann men är du helt ensam med barnen är fasta rutiner måndag- söndag det bästa för både barnen och dig, ja om ni är två vuxna också i hushållet förstås.
    Sänk kraven på maten, kör halvfabrikat eller mycket enkel mat en tid framöver för att få återhämtning .
    Lägg dig xtra tidigt ett par tre ggr i veckan, det kommer med tiden att ge dig extra energi och sänka kortisolet.
    Ta även xtra magnesium innan läggdags.
    Tvätt och städ, låt det vara till helgen när du inte jobbar.
    Som någon sade, säg nej till saker och åtagande som du inte orkar med eller har energi för.
    Låt dig själv slappa och inte göra mer än absolut det nödvändigaste.

hur gamla är barnen?
    jobbar du heltid?
    Är du ensamstående?
Svar på tråden Vilka är era bästa tips för att hantera stress?