• Anonym (Mirena)

Viktuppgång av Mirena hormonspira?

Hej
    är det någon som har upplevt att ni gått upp i vikt av mirena hormonspiral? satte in spiralen för 4,5 år sedan och sedan dess har jag gått upp ca 7-8 kg. Jag hade kanske inte reagerat så mycket på det om det inte varit så att jag hela livet har kunnat äta hur mycket som helst utan att gå upp ett enda kilo. efter senaste graviditeten fick jag verkligen kämpa med att komma upp till normal vikt då jag rasade i vikt av amningen. Jag tränar och rör på mig flera ggr i veckan, äter vegetariskt och fettsnålt, äter sällan godis och dricker ingen alkohol. Jag borde inte öka i vikt så som jag gör. Funderar därför på om det bero på spiralen. Någon som känner igen sig? Tips på vad man kan anv för preventivmedel istället? testat p-piller i ungdomen men mådde inte bra psykiskt av det. Kanske fungerar mellanpiller bättre för en kvinna 40+

?

• Svar på tråden Viktuppgång av Mirena hormonspira?
  • Anonym (Elsa)

Jag har också en mirena sedan 5 år, har under den tiden gått upp 10-12 kg. 
    Har funderat på om det beror på spiralen eller annat. Har inte mått så bra psykiskt och kanske använt mat som tröst, men känns ändå konstigt att jag gått upp sååå mycket! 
    Har gjort försök att gå ner men kilona sitter som berget!

Går i tankarna att ta ut spiralen men inte kommit till skott, satte in den pga kraftiga blödningar och har varit i princip blödningsfri vilket är så skönt. 

Inget tips på annat då alla preventivmedel jag provat fört med sig mer eller mindre problem.

• Anonym (Mirena)

Ja det är ju väldigt skönt att slippa mens med spiralen. men det kan man även göra med mellanpiller har jag hört. 

• Anonym (Hh)

Har haft min ett år. Ökat ca 2-3 kg, pendlade lite innan också så ingen exakt siffra. Var enligt gyn vanlig biverkning.
    Haft p-stav förut och ökade ca 12 kg med den, försvann direkt jag tog bort den så över det stora hela tycker jag att det jag gått upp nu är inom rimlig gräns. 

• Anonym (Mirena)

du Skrev att du haft du spiral i 5 år, kan den sitta i längre än så? Trodde man behövde byta den efter fem är? 

• Anonym (Mirena)
    Anonym (Hh) skrev 2024-10-09 21:39:47 följande:

Har haft min ett år. Ökat ca 2-3 kg, pendlade lite innan också så ingen exakt siffra. Var enligt gyn vanlig biverkning.
    Haft p-stav förut och ökade ca 12 kg med den, försvann direkt jag tog bort den så över det stora hela tycker jag att det jag gått upp nu är inom rimlig gräns. 

Ah ok.har fått för mig att gyn inte vill kännas vid att viktuppgång skulle bero på spiralen.. 
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Mirena) skrev 2024-10-09 21:43:26 följande:
    Ah ok.har fått för mig att gyn inte vill kännas vid att viktuppgång skulle bero på spiralen.. 
    Nej, de var jättetydliga med det. Åt p-piller före utan viktpåverkan men mådde jättedåligt psykiskt.
    Har lite problem med oförutsedda blödningar nu, ffa vid sex, men huvudet mår helt klart bättre. Avvaktar lite till innan jag beslutar mig för att ta ut den eller ej (pga blödningarna).
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Mirena) skrev 2024-10-09 21:40:44 följande:

du Skrev att du haft du spiral i 5 år, kan den sitta i längre än så? Trodde man behövde byta den efter fem är? 

Mirena kan sitta inne i 8 år om den sattes in som preventivmedel och 5 år om den används som behandling av rikliga blödningar. 
    Jag satte in den pga rikliga blödningar, har märkt lite skillnad nu då jag börjat få väldigt sparsamma blödningar, som mens. Pmsen har även ökat. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Hh) skrev 2024-10-09 21:39:47 följande:

Hur länge hade du p-staven?
    Provade p-stav när jag var runt 20, 11 månader med blödningar sen åkte den ut.

Jag har hela tiden varit inne mer på att det varit annat i livet som varit orsaken till min viktuppgång. Men det kanske är spiralen? Min viktökning har skett jämnt över hela tiden jag haft spiralen.
    Usch, blir nervös att det inte ska försvinna!
  • Anonym (Mirena)

Okej det var nytt för mig att man kunde ha den i 8 år, min Gyn sa att den skulle bytas efter 5 år. jag har också fått sparsamma blödningar då och då nu efter 4,5 år och har tänkt att det beror på att den snart ska ut. 

något mer jag också märkt av senaste tiden är att jag fått mer pms, kanske också beror på spiralen..? 

jag vantrivs så fruktansvärt med min kropp med mina extra kilon och de verkar helt omöjliga att få bort. 

känner mig konstant svullen i magen och vissa perioder känns det som om jag samlar på mig vätska i benen och händerna. Har inte kunnat anv mina ringar på hela sommaren. 

nä Kanske är det dags att ta ut den och testa något annat och se om man går ner de där kilona och mår lite bättre 

• Anonym (Meja)

Jag har gått upp 5 kg på 5 år :-/ ska ta ut min snart.

Svar på tråden Viktuppgång av Mirena hormonspira?