• Anonym (Undrar)

Dålig kommunikation på jobbet

På min nuvarande arbetsplats är tyvärr kommunikationen väldigt bristande. Vi är många som är överens om det. Det har visat sig att även ledningen är medvetna om att de inte är bra på att kommunicera. När man har medarbetarsamtal får man svara på frågan om kommunikationen fungerar och om man får den feedback man behöver. Min närmsta chef har sagt till mig att jag är självgående, att är ledningen tyst är det = att de är nöjda. Min närmsta chef kommunicerar i princip ingenting med mig. Högsta chefen på arbetsplatsen kommunicerar knappt heller, inte med någon vad jag vet. Inte så länge jag inte går till chefen med egna frågor kring saker. Varför är det så? 

Ibland känner man att motivationen går ner utan kommunikation och feedback. Som tur är har jag kollegor och målgruppen jag jobbar mot (vill inte avslöja exakt målgrupp med risk för att avslöja för mycket) som ger mig positiv energi och får mig att känna att jag gör något meningsfullt ändå. 

Hade ni orkat arbeta på den här typen av arbetsplats med i princip total avsaknad av kommunikation (förutom under personalmötena) och där man inte får någon som helst varken positiv eller konstruktiv feedback? Vad är det som gör att en ledningsgrupp är på det här sättet? Har faktiskt inte varit med om liknande med andra chefer/ledningsgrupper tidigare. 

• Svar på tråden Dålig kommunikation på jobbet
  • Anonym (så är det)

Så har det alltid varit på mina jobb. Man sköter sig själv och vill chefen något så ligger man troligtvis lite pyrt till, så det är mest bara skönt att inte höra något från högre ort.

Vad är det du känner att du vill ha feedback på som du inte får? Vill du mest bara ha klapp på huvudet och höra "Bra jobbat"? Inget fel i det, absolut inte.

• Anonym (Undrar)

Det är ju så att avsaknad av feedback och kommunikation kan sänka motivationen, göra att folk söker sig till en ny arbetsplats istället. Det har jag läst, att det är så. 
    Här har det dock även varit så för vissa att de fått höra att de inte gör sitt jobb ordentligt eller att någon fått gå utan förvarning tex. En kollega fick en handlingsplan på hur kollegan ska göra sitt jobb bättre. Den kollegan visste inte ens om att h*n gjorde något fel. Där hade alltså ledningen varit tyst och från ingenstans bara kommit upp med en handlingsplan. En kollega som fick sluta efter kort tid hade inte fått någon kommunikation om vad som var fel, vad kollegan behövde förbättra. Det var i princip bara tack och hejdå. 

• Anonym (yes)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-10-08 19:12:38 följande:
    Dålig kommunikation på jobbet

På min nuvarande arbetsplats är tyvärr kommunikationen väldigt bristande. Vi är många som är överens om det. Det har visat sig att även ledningen är medvetna om att de inte är bra på att kommunicera. När man har medarbetarsamtal får man svara på frågan om kommunikationen fungerar och om man får den feedback man behöver. Min närmsta chef har sagt till mig att jag är självgående, att är ledningen tyst är det = att de är nöjda. Min närmsta chef kommunicerar i princip ingenting med mig. Högsta chefen på arbetsplatsen kommunicerar knappt heller, inte med någon vad jag vet. Inte så länge jag inte går till chefen med egna frågor kring saker. Varför är det så? 

Ibland känner man att motivationen går ner utan kommunikation och feedback. Som tur är har jag kollegor och målgruppen jag jobbar mot (vill inte avslöja exakt målgrupp med risk för att avslöja för mycket) som ger mig positiv energi och får mig att känna att jag gör något meningsfullt ändå. 

Hade ni orkat arbeta på den här typen av arbetsplats med i princip total avsaknad av kommunikation (förutom under personalmötena) och där man inte får någon som helst varken positiv eller konstruktiv feedback? Vad är det som gör att en ledningsgrupp är på det här sättet? Har faktiskt inte varit med om liknande med andra chefer/ledningsgrupper tidigare. 

Så har det varit under hela mitt arbetsliv, på alla arbetsplatser jag varit.

Och det är okej för mig, jag behöver inte beröm och peppning för att kunna sköta mina arbetsuppgifter. Jag är precis som du självgående och sköter det jag ska utan att behöva ha chefen med mig i vardagen. och jag får precis som du återkoppling av mina klienter och kollegorna som jag arbetar nära, vilket är tillräckligt för mig. Det enda negativa är väl då att lönesättande chef inte har så mkt koll på vad jag gör eller inte gör. 

Min närmaste chef är i gruppen några ggr per vecka. Hennes chef träffar vi max en gång per år, och chefen över henne, aldrig.

Sen brister min arbetsplats i organisation och kommunikation vad gäller rutiner och hur administrationen ska skötas. Det är irriterande och kan göra jobbet mer tungrott. 
  • Anonym (Nej)

Livet är för kort för dåliga arbetsgivare. Jag hade bytt jobb. Får man ingen feedback är det ju omöjligt att utvecklas och fortsätta med sånt som är bra/förändra sånt som är dåligt. Sen behöver man ju inte ha glada tillrop konstant, men indikationer på att man gör bra ifrån sig när det är befogat tycker jag är rimligt att begära. Lata arbetsgivare kommer undan alldeles för billigt nu för tiden. Vill de ha kvalitet i arbetskraften får de ju ge något tillbaka också. 

• Anonym (Själlös)

Har under mitt snart 30-åriga yrkesliv (mestadels på kontor) aldrig, och då menar jag aldrig, jobbat på en arbetsplats där personalen ansett att 

1. Kommunikationen fungerar bra, det kommuniceras tillräckligt osv osv 
    2. Ventilationen fungerar tillfredsställande

Dessa två saker är konstanta, min teori är att kontorsmiljön är så urbota själlös att folk behöver något sätt att ge utlopp för detta, och den tysta överenskommelsen har blivit just dessa två saker. 

• Anonym (yes)
    Anonym (Själlös) skrev 2024-10-09 15:38:59 följande:

Har under mitt snart 30-åriga yrkesliv (mestadels på kontor) aldrig, och då menar jag aldrig, jobbat på en arbetsplats där personalen ansett att 

1. Kommunikationen fungerar bra, det kommuniceras tillräckligt osv osv 
    2. Ventilationen fungerar tillfredsställande

Dessa två saker är konstanta, min teori är att kontorsmiljön är så urbota själlös att folk behöver något sätt att ge utlopp för detta, och den tysta överenskommelsen har blivit just dessa två saker. 

Hehe, du har nog en poäng där :)
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-09 15:36:37 följande:

Livet är för kort för dåliga arbetsgivare. Jag hade bytt jobb. Får man ingen feedback är det ju omöjligt att utvecklas och fortsätta med sånt som är bra/förändra sånt som är dåligt. Sen behöver man ju inte ha glada tillrop konstant, men indikationer på att man gör bra ifrån sig när det är befogat tycker jag är rimligt att begära. Lata arbetsgivare kommer undan alldeles för billigt nu för tiden. Vill de ha kvalitet i arbetskraften får de ju ge något tillbaka också. 

Du har så rätt!! Jag har två jobb och på ena är det som tur är bättre med feedback och kommunikationen. 
Svar på tråden Dålig kommunikation på jobbet