• JENKKA

Bosnien .

Min son 18 år försvann  . Hemifrån  
     Han har  redan  vid högstadiet  börjat isolera sig ,   Svårt  att  vara i sociala sammanhang.  Sitter  i mörkt  rum .. Försvinner  ut  i skogen  ..
    Han är  deprimerad.  Pratar  inte  med någån och  inte heller  os föräldrar 
     Han läser  mkt konspirationsteorier.  
      Anmälde  honom  försvunnen  till polisen..
     Fick  sedan meddelande   att  han tog flyget  till  Bosnien  av polisen . .
     Som de  inte kunde göra någåt  åt. 

Nu är  vi oroliga ! Vad  finns  d för regler  I Bosnien ?   Måste  man ha  biljet   där   för att  flyga hem igen.  ?  
     Han  är  nu  vuxen.  men tycker  inte  i bra  skick  .
    Vad  kan jag göra ?

• Svar på tråden Bosnien .
  • Anonym (Biljett)

Det är väl klart som fan att han behöver en biljett för att komma hem?
    Tror du alla reser gratis från Bosnien?

• Anonym (g)

Gissar TS menar om han får resa in i landet utan att även ha en returbiljett.

• Anonym (-)
    Anonym (Biljett) skrev 2024-10-08 17:48:58 följande:

Det är väl klart som fan att han behöver en biljett för att komma hem?
    Tror du alla reser gratis från Bosnien?

Raggartjejen skrev 2024-10-08 18:04:08 följande:

Varför skulle han får resa utan biljett?

I vissa länder får man inte komma in om man inte har hemresan fixad. Jag tror att det är det TS menar.
  • Aliona

Ja, man kan resa in i Bosnien utan returbiljett. 

Jag skulle råda dig att kontakta Sveriges ambassad i Sarajevo. De kan nog inte göra så mycket just nu, men om han dyker upp där en dag så kanske de kan kontakta dig. 

Möjligtvis skulle du också kunna efterlysa honom som försvunnen hos polisen i Bosnien. Du kan fråga svenska ambassaden om råd. 

Jag beklagar, det måste vara en väldigt svår situation för er. 

• Anonym (Gio)

Jag förstår din oro! 

Känner han folk i Bosnien eller vet du varför han valde att åka dit? Känner ni någon som han kan ha kontaktat där? 

Om man känner oro för att en vuxen person ska göra sig själv illa kan man göra en orosanmälan till Socialtjänsten. Du kan ringa dit och säga att du antingen vill anmäla oro för, eller få råd angående oro för ditt vuxna barn. 

• JENKKA
    Raggartjejen skrev 2024-10-08 18:04:08 följande:

Varför skulle han får resa utan biljett?

klart  att han måste  ha biljett    
     Inte  det  jag  menade  
      Hur länge  får  man vara  kvar i bosnien  som turist?
  • JENKKA
    Anonym (Gio) skrev 2024-10-08 18:56:24 följande:

Jag förstår din oro! 

Känner han folk i Bosnien eller vet du varför han valde att åka dit? Känner ni någon som han kan ha kontaktat där? 

Om man känner oro för att en vuxen person ska göra sig själv illa kan man göra en orosanmälan till Socialtjänsten. Du kan ringa dit och säga att du antingen vill anmäla oro för, eller få råd angående oro för ditt vuxna barn. 

han känner  ingen  där.  Vet  inte  ens om han har bokat  hotell.  han tycker  om att  vara  ute  och  i skogen.  när  han var  ute  här i Sverige. 
     Han  har  läst  boken  the new world  order
    Han  skadar  sig inte  själv.   Men har  helt  isolerat   sig  .
       Jag  berätta  för polisen  att  han är i psykos.   H
     Men polisen  lyssnade  inte  på  mina  ord   när  jag hade berättat  om honom. 
      Och  när de påträffades  på  flygplatsen   så  lät  d honom flyga.  ändå.  
     Han verkade  i gott  skick.  Enda  trösten  är att  jag vet är att han lever .
  • Aliona
    JENKKA skrev 2024-10-08 19:36:36 följande:
      klart  att han måste  ha biljett    
     Inte  det  jag  menade  
      Hur länge  får  man vara  kvar i bosnien  som turist?
    Man kan stanna visumfritt i 90 dagar per 6-månadersperiod. Alltså, han kan stanna i tre månader, sen måste man åka därifrån i tre månade och sen kan han komma tillbaka på en ny tremånadersperiod. Men jag skulle gissa att det är enkelt att stanna där illegalt om han vill det. 
Svar på tråden Bosnien .