• Anonym (Ruinerad)

Hur länge behöver barnen ha vinterkläder värdiga en polarexpedition?

Jag började kika på nya vinterkläder till barnen och insåg hur vansinnigt dyrt allt blivit. Termobyxor som jag för två år sen köpte för 700 kronor, ska samma företag ha över 1000 kronor för i år. 

Då väcktes frågan, hur länge behöver barnen egentligen ha dessa kvalitetskläder för vardagsbruk? När klarar man sig utan 12000 vattenpelare och skor som klarar -35 grader? När kan man nöja sig med en jacka från Stadium och inte Isbjörn? Vi har någon gång köpt lite billigare kläder, men de har inte hållit måttet när barnen legat i varje vattenpöl och grävt ner sig själva i blötsnö. Men någon gång lägger de väl av med det? När infaller denna tid ungefär?

• Svar på tråden Hur länge behöver barnen ha vinterkläder värdiga en polarexpedition?
  • Fjäril kär

Allt är relativt och beror på barnet men mina barn slutade leka på det sättet när dom började förskoleklass och fick en mer organiserad utevistelse. Fortfarande behövdes varma kläder för friluftsdagar och pulkaåkning men det kunde istället köpas begagnat. Jag slutade köpa nytt ungefär i den åldern vad gäller termobyxor/overall.  
    Skalkläder blev mer praktiskt i skolan.

• Anonym (Kaxs)

När de slutar klä på sig ordentligt och vara ute i flera timmar på fritids. 

overall slutade vi med någon gång i fklass-ettan då det blev för krångligt då matsalen låg i annat hus, lättare med tvådelat. 

men vi köpte Kaxs från Kappahl i många år. 

• Anonym (Caroline)

Hela förskoleåldern skulle jag säga.
    Om jag vore dig skulle jag kolla in begagnade vinterkläder, vet flera som köper dessa kvalitets kläder och tar hand om dem väl och säljer vidare när barnen har vuxit ur dem.
    Sedan beror det väldigt mycket på hur barnet är.
    Älskar barnet att ligga i och leka i stora vattenpölar är det värt att köpa en overall med hög vattenpelare.
    Jag minns en pojke som fullkomligen badade i vattenpölar med din Isbjörn och han var torrast av alla barnen!
    Han hade en stor rymlig isbjörn som han hade så fort kylan kom och hade den hela vintern och in på båten.
    Den var inte nämnvärt tjock men rymlig och under hade han ett bra underställ och fleece .
    Han gick på en Iur och skur förskola och hade mycket utevistelse.
    Den såg nästintill oanvänd ut efter säsongen.
    Har man äldre barn ( över 5 år) tycker jag att Enhlrsson ( närbutik) har bra och prisvärda vinterkläder, både för vuxna och barn.

• Anonym (Ruinerad)
    Anonym (Caroline) skrev 2024-10-08 18:56:08 följande:

Hela förskoleåldern skulle jag säga.
    Om jag vore dig skulle jag kolla in begagnade vinterkläder, vet flera som köper dessa kvalitets kläder och tar hand om dem väl och säljer vidare när barnen har vuxit ur dem.
    Sedan beror det väldigt mycket på hur barnet är.
    Älskar barnet att ligga i och leka i stora vattenpölar är det värt att köpa en overall med hög vattenpelare.
    Jag minns en pojke som fullkomligen badade i vattenpölar med din Isbjörn och han var torrast av alla barnen!
    Han hade en stor rymlig isbjörn som han hade så fort kylan kom och hade den hela vintern och in på båten.
    Den var inte nämnvärt tjock men rymlig och under hade han ett bra underställ och fleece .
    Han gick på en Iur och skur förskola och hade mycket utevistelse.
    Den såg nästintill oanvänd ut efter säsongen.
    Har man äldre barn ( över 5 år) tycker jag att Enhlrsson ( närbutik) har bra och prisvärda vinterkläder, både för vuxna och barn.

Vi köper extrakläderna begagnade, men vi blir alltid besvikna. Hållbarheten är sämre och vattentätheten likaså. Just nu använder vi mest Gneis och vår unge är torr när han badar i lerpölarna. När vi använt billigare märken, typ Kaxs eller använt begagnade kläder, har han inte varit torr. Detta barn har jag låga förhoppningar om enklare kläder för, för lång tid framöver 😅. Den äldre däremot? Hon har ju inte timmar av utevistelse dagligen och har dessutom börjat bry sig lite mer om utseendet. 
  • Anonym (Ruinerad)
    Anonym (Kaxs) skrev 2024-10-08 16:50:04 följande:

När de slutar klä på sig ordentligt och vara ute i flera timmar på fritids. 

overall slutade vi med någon gång i fklass-ettan då det blev för krångligt då matsalen låg i annat hus, lättare med tvådelat. 

men vi köpte Kaxs från Kappahl i många år. 

Kaxs har vi ständigt varit missnöjda med. Det är
    otympligt och blit blött på ytan. Äldsta barnet vägrade till slut använda kläderna. 
  • Anonym (Hej)

Låter som mina pojkar! Tyvärr är det enda som fungerar Isbjörn. Jag brukar köpa när det är offseason. Då är det 50%. Hjälper inte sig just nu men ett bra tips till nästa år! 

• Anonym (S)

Var bor ni? Är det norrut så behövs det säkert mer rejäla kläder, men vi köpte en overall för några hundralappar förra året till vårt barn som går på förskola och det fungerade jättebra. Han var aldrig blöt eller kall. Vi var påväg att köpa något svindyrt först men det var tur att vi ändrade oss. Vi kör på samma overall det här året i nästa storlek. De fodrade regnkläderna har vi köpt på Stadium också för några hundralappar. De är varma och sköna och håller helt tätt. 

Svar på tråden Hur länge behöver barnen ha vinterkläder värdiga en polarexpedition?