Anonym (Oredo) skrev 2024-10-08 06:44:59 följande:
Det mest uppenbara: fråga dina vänner som "gör livslinjer". De måste ju kunna tipsa sig.
Men om du varken har orken eller energin, så är du inte redo för terapi. Det är tufft och krävande. För att komma till insikt måste man ifrågasätta sitt agerande och hur man tänker. Terapeuter KOMMER att ställa frågor som kan vara riktigt jobbiga att besvara. Meningen med terapi är ju att man ska komma vidare.
Någon har gjort det under kristerapi, någon annan under adhd utredning.
De får ställa tuffa frågor. Jag vill ha det. Problemet är att de inte gör det. De ställer standardfrågor utan någon mening.
Jag skriver en lång berättelse t ex om mitt liv och hur det varit och får till svar "Jag skickar ett skattningaformulär som du får fylla i". När jag fyllt i det kommer svaret "Du får gärna fylla i detta också". Efter man fyllt i 10 olika skattningsformulär kommer en uppenbarligen kopierad text med information om hur man ska fylla i en beteendesekvens t ex och ett dokument och sen en text "Fyll i detta så kollar jag på det på tisdag" t ex. Man fyller i så gott man kan. Kanske skriver att man haft vissa svårigheter med att fylla i, att man inte vetat hur man ska tänka, beskriver fler situationer ur livet t ex. Då kommer ett kort svar "Okej. Ibland är det svårare, förstår att många faktorer påverkar i ditt liv. Nästa steg är att analysera beteendet." och så kommer en ny standardtext med hur man ska analysera sitt beteende och fylla i nästa dokument.
Det jag saknar är en känsla av att samtalen är personliga och individuella. Att man kan resonera kring sin livssituation, att man får frågor om "Hur har det där varit?" eller "Vad minns du kring detta?" och tips "Nästa gång det här händer kan en strategi vara att ....". Men det förekommer inte alls. Det är standardtexter och dokument som skickad utan någon individuell anpassning.