• Norrlandsbruden89

Dåliga resultat. Orolig.

Har BF 8/4 2025 

har en dotter på 5år sedan tidigare. 

fick idag KUB resultat 1:50 på downs syndrom. Och ultraljudet idag v 13 + 5 visade nackspalt på 2,5mm och de kunde inte mäta något näsben.

jag är förkrossad. Vad har jag att vänta mig? 

förberedda sig på en bebis med downs? 

• Svar på tråden Dåliga resultat. Orolig.
  • Anonym (Hej)

Ska du göra moderkaksprov?

Jag fick 1:51 på T21, men visade normalt fosterprov efter moderkaksprov på både snabbanalysen och fördjupad analys. Nackspalt på 2,6 mm.

Har gjort två ultraljud på hjärtat med fosterkardiolog hittils och än så länge ser allt normalt ut.

• Anonym (Jag)

Har inte varit i samma situation men har läst trådar här om kvinnor som har fått 1:2 och ändå fått friska barn. Så tänk på att det ändå är större chans att ditt barn är friskt än att det har DS. 2,5 mm nackspalt är väl inom det normala. 

Hur gammal är du? Har hört att åldern kan dra ner ganska mycket också, jag är 36 och fick låg risk men ändå mycket sämre siffror än när jag var 33, de sa att det var åldern som drog ner och att allt annat var bra. 

• Norrlandsbruden89

Anonym (Hej) skrev 2024-10-08 11:00:03 följande:

Ska du göra moderkaksprov?

Jag fick 1:51 på T21, men visade normalt fosterprov efter moderkaksprov på både snabbanalysen och fördjupad analys. Nackspalt på 2,6 mm.

Har gjort två ultraljud på hjärtat med fosterkardiolog hittils och än så länge ser allt normalt ut.

okej glad för din skull. Hoppas det går bra. 

jag vet inte om det blir moderkaksprov eller fostervattensprov. Hur kom de sig att du gjorde just moderkaka? 

• Norrlandsbruden89
    Anonym (Jag) skrev 2024-10-08 11:23:47 följande:

Har inte varit i samma situation men har läst trådar här om kvinnor som har fått 1:2 och ändå fått friska barn. Så tänk på att det ändå är större chans att ditt barn är friskt än att det har DS. 2,5 mm nackspalt är väl inom det normala. 

Hur gammal är du? Har hört att åldern kan dra ner ganska mycket också, jag är 36 och fick låg risk men ändå mycket sämre siffror än när jag var 33, de sa att det var åldern som drog ner och att allt annat var bra. 

Tack för ditt svar! Försöker hålla hoppet uppe. Jag är 35år. Tror att de var att dom inte såg någon näsben som gav höga siffror. Då är de väl jag läst bara 2% chans att de inte har downs? :(
  • Anonym (Hej)
    Norrlandsbruden89 skrev 2024-10-08 20:12:16 följande:

okej glad för din skull. Hoppas det går bra. 

jag vet inte om det blir moderkaksprov eller fostervattensprov. Hur kom de sig att du gjorde just moderkaka? 

De erbjuder Nipt om man har över 1:50, men eftersom jag låg så nära och vill veta så säkert det går så blev det moderkaksprov istället. Moderkaksprov kan man göra tidigare än fostervattensprov, och jag ville inte behöva vänta.
  • Norrlandsbruden89
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-08 21:06:30 följande:
    De erbjuder Nipt om man har över 1:50, men eftersom jag låg så nära och vill veta så säkert det går så blev det moderkaksprov istället. Moderkaksprov kan man göra tidigare än fostervattensprov, och jag ville inte behöva vänta.

okej. Jag har en tid nästa vecka för genomgång och vidare planering. Dom vela vänta tills 15 fulla veckor så antar att de är fostervatten som dom tänkt kolla hos mig.. 
    tror som sagt att saknaden av näsben ger den höga siffran då jag läst att endast 2% inte har downs då 😞

Svar på tråden Dåliga resultat. Orolig.