• Anonym (Ledsen)

Ni med erfarenhet av prostatacancer hjälp mig!

Min far är i 67 års ålder och har under en lång period haft problem med kissetiet, vi pratar år. Han har lämnat PSA-prover i många år och senast i januari där man gick vidare med ngn slags röntgen men man sa att det såg bra ut. 

Nu efter sommaren nya prov och vid dagens datum har han blivit diagnostiserad med aggressiv prostatacancer, man ser ngt i ena njuren och han har blivit klassad som N1? Spridning till lymfkörtlarna. 

ni som gått igenom det här vad fick ni eller er anhörig för behandling? 

jag känner mig så orolig och ledsen. 

• Svar på tråden Ni med erfarenhet av prostatacancer hjälp mig!
  • Anonym (Linn)

Har en person i min närhet som haft aggressiv prostatacancer, dock hade den inte hunnit sprida sig, men det var på ett hår om man säger så. Blev operation och nu ingen cancer. 

• FtS70

Metastaserad prostatacancer behandlas oftast med s k kastration, operativt avlägsnande av testiklarna, man kompletterar ibland även med strålning och cellgifter.

• Anonym (Ledsen)
    FtS70 skrev 2024-10-07 19:58:33 följande:

Metastaserad prostatacancer behandlas oftast med s k kastration, operativt avlägsnande av testiklarna, man kompletterar ibland även med strålning och cellgifter.

Jag har förstått det. Men vad ger själva kastrationen? 

hur är prognosen? Är det här slutet liksom 

• FtS70

Kastrationen syftar till att få ett omedelbart stopp på produktionen av hormonet testosteron och därmed bromsa tumörens tillväxt och själva sjukdomsförloppet. Det behöver inte alls vara slutet, men det är en tuff behandling som ett antal män i liknande situation väljer att helt avstå från.

• Anonym (Ledsen)
    FtS70 skrev 2024-10-07 20:26:26 följande:

Kastrationen syftar till att få ett omedelbart stopp på produktionen av hormonet testosteron och därmed bromsa tumörens tillväxt och själva sjukdomsförloppet. Det behöver inte alls vara slutet, men det är en tuff behandling som ett antal män i liknande situation väljer att helt avstå från.

Växer tumörerna av testosteronet? 

Varför Avstår man? Vad händer då? 

• Anonym (H)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-10-07 20:39:34 följande:

Växer tumörerna av testosteronet? 

Varför Avstår man? Vad händer då? 

Många drabbas av impotens och inkontinens. Det får ett flertal män att avstå från behandling. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (H) skrev 2024-10-07 22:50:19 följande:
    Många drabbas av impotens och inkontinens. Det får ett flertal män att avstå från behandling. 
    Jag förstår det. Men att avstå är att välja döden eller?
  • Anonym (Jord)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-10-08 07:29:24 följande:
    Jag förstår det. Men att avstå är att välja döden eller?
    Dö ska vi alla förr eller senare.

Då en del cancerbehanlingar inte är botande utan fördröjande samt har väldigt jobbig bieffekter väljer patienter ibland att helre  leva med kvalitet en kortare tid en med tunga biverkningar en längre tid.
Svar på tråden Ni med erfarenhet av prostatacancer hjälp mig!