• Anonym (Hönsmamma)

Bad med pedagogisk verksamhet

I min kommun kan man välja mellan förskola och pedagogisk verksamhet. Men jag har uppmärksammat att den pedagogiska verksamheten badar mycket. Vi bor i skärgården i Sverige, så det blir på stranden, poolen och badhuset. 

Kan det här vara säkert? 
    De är 12 barn på två pedagoger. 

Hur hade ni tänkt? Skulle ni valt detta ställe?

• Svar på tråden Bad med pedagogisk verksamhet
  • Anonym (W)

Nej om det inte är så att de delar upp sig och går och badar med bara typ två-tre barn i taget så känns det inte säkert och jag hade då valt bort det stället.

• Anonym (Eva)

Hur gamla är barnen? 

Men generellt nej. Vid barn med förskolebarn bör man vara högst två, tre barn per vuxen (beroende på hur vilda de är), anser jag. Den vuxne ska vara på armlängds avstånd från barnet och det är omöjligt om de är sex stycken. 

• Aliona

Nej, aldrig i livet att jag hade låtit mitt barn bada utan sina föräldrar innan han var simkunnig. Inte en chans. Det låter också oerhört lite med 2 vuxna på 12 barn. Vi föräldrar uppmanas ju att aldrig släppa sitt badande barn med blicken. Det säger ju sig själv att det inte går att hålla stenkoll på 6 barn på samma gång.  

• Anonym (Eva)

Man ska komma ihåg att när ett barn behöver hjälp på toa är den andra pedagogen ensam med elva barn. 

• Anonym (Hönsmamma)

Tack för svar. Det var så vi tänkte. 

• Anonym (Hönsmamma)
    Anonym (Eva) skrev 2024-10-07 16:16:04 följande:

Hur gamla är barnen? 

Men generellt nej. Vid barn med förskolebarn bör man vara högst två, tre barn per vuxen (beroende på hur vilda de är), anser jag. Den vuxne ska vara på armlängds avstånd från barnet och det är omöjligt om de är sex stycken. 

Blandade åldrar, men 1-5 år. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Hönsmamma) skrev 2024-10-07 16:29:02 följande:
    Blandade åldrar, men 1-5 år. 

Oj! Är det en kommunal verksamhet? 

Viktigpettern i mig vill anmäla det där någonstans. Det har ju hänt att barn drunknat i samband med simning i skolan. :.( 

• Anonym (Hönsmamma)
    Anonym (Eva) skrev 2024-10-07 16:32:09 följande:

Oj! Är det en kommunal verksamhet? 

Viktigpettern i mig vill anmäla det där någonstans. Det har ju hänt att barn drunknat i samband med simning i skolan. :.( 

Nej. Det är som dagmamma och de är hemma hos en av pedagogerna. Skriv till mig om du vill ha mer information. 

Lugnoro heter jag på Familjeliv. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Hönsmamma) skrev 2024-10-07 16:36:54 följande:
    Nej. Det är som dagmamma och de är hemma hos en av pedagogerna. Skriv till mig om du vill ha mer information. 

Lugnoro heter jag på Familjeliv. 

Det är inte kommunal dagmamma, då? Alla dagbarnvårdare i vår stad är knutna till kommunen? 

Jag kommer inte hinna/orka anmäla. Men blir väldigt konfunderad över att det kan gå till så. Vi valde bort dagmamma/dagbarnvårdare just för att det är så lite insyn från andra professionella. Finns ju fler risker med det (apropå senaste veckans nyheter om övergrepp mot barn). 

• Anonym (Hönsmamma)
    Anonym (Eva) skrev 2024-10-07 16:41:26 följande:

Det är inte kommunal dagmamma, då? Alla dagbarnvårdare i vår stad är knutna till kommunen? 

Jag kommer inte hinna/orka anmäla. Men blir väldigt konfunderad över att det kan gå till så. Vi valde bort dagmamma/dagbarnvårdare just för att det är så lite insyn från andra professionella. Finns ju fler risker med det (apropå senaste veckans nyheter om övergrepp mot barn). 

De är med på kommunens hemsida, men det står att det är en privat verksamhet. 
Svar på tråden Bad med pedagogisk verksamhet