• Anonym (:()

Hemsk ångest

Jag har ett komplicerat mående med både fysiska och psykiska åkommor. En del fysiska saker är liksom mitt eget fel på grund av att jag inte tagit hand om min fysiska hälsa PÅ GRUND AV mitt dåliga psykiska mående.

Varje dag får jag extrem ångest bara jag kollar mig i spegeln. Jag är ful, ser ohälsosam ut.. jag tänker på att allt som är "fel" med min hälsa och mitt utseende har jag själv gjort värre på grund av att jag inte tagit hand om mig själv.

Helst av allt vill jag backa tiden.. Levt hälsosamt och modigare tidigare i livet... :(

Hjälp.. Hur slutar man få panik över livet? 

• Svar på tråden Hemsk ångest
  • Anonym (Huu)

Får du någon vård idag för ditt psykiska mående? Om inte är första steget att söka det. 

• Anonym (Terapeuten)

Har du testat att gå i terapi?

• Toxicated

Som de säger.....
    "Bästa tillfället att plantera ett träd var för tjugo år sen.....näst bästa tillfället är idag"  gräm inte över det som varit, blicka framåt. 

Är det riktigt illa med det psykiska måendet hade jag tagit hjälp av en psykatiker..... om det behövs eller ej vet jag inte men det är en person som är kompentent att avgöra om du behöver hjälp. 

Lyssna på Anders Hansen som är just psykiatiker, han har många poddar och pratar om bla ångest och hjärnan och mycket annat. Finns även böcker och på SVTPlay.

Ta hjälp eller hjälp till självhjälp är mitt råd. 

Jag pratar med en psykoterapeut.
    Kan säga att det jag går i är en typ av terapi. 
    Jag mår liksom dåligt av att "vara" i världen på något sätt? Som att andra människor stör mig, att prestationskrav kan göra mig liksom ångestfylld... osv. Men samtidigt mår jag dåligt om jag är för ensam eller har för lite "krav" på mig också. Känns liksom som att jag är fast, mår dåligt vad jag än gör.

Jag är arbetssökande och ska på en intervju imorgon... så vi får se hur det går. 

• Ikaros12

För att du ska må bättre så måste du ändra på något och det kan vara svårt att veta hur man ska börja. Att inte veta det hamnar man lätt där du är i tänkarna, att det redan är försent. Vad som får alla oss människor att må bra är att ha en bra balans av alla de belöningssystem vi har (endorfiner, serotonin, oxytoci, dopamin m m). Testa att vara nyfiken på vad det kan vara. Var också nyfiken på vad som stimulerar oss till att få olika belöningar i hjärnan. Sedan gör en lista på allt vi människor mår bra av och gör en sak varje dag. Långsamt kommer du att må bättre och lära dig vad just du behöver för att må bra. Låt det ta tid, men det är värt det.

Ikaros12 skrev 2024-10-07 17:50:28 följande:

För att du ska må bättre så måste du ändra på något och det kan vara svårt att veta hur man ska börja. Att inte veta det hamnar man lätt där du är i tänkarna, att det redan är försent. Vad som får alla oss människor att må bra är att ha en bra balans av alla de belöningssystem vi har (endorfiner, serotonin, oxytoci, dopamin m m). Testa att vara nyfiken på vad det kan vara. Var också nyfiken på vad som stimulerar oss till att få olika belöningar i hjärnan. Sedan gör en lista på allt vi människor mår bra av och gör en sak varje dag. Långsamt kommer du att må bättre och lära dig vad just du behöver för att må bra. Låt det ta tid, men det är värt det.

Ok.. ska prova det... Tack för tipset!!
Svar på tråden Hemsk ångest