• Anonym (Enormt förmögen?)

När är man enormt förmögen?

Hade varit intressant att höra vad "vanligt folk" tycker är en "enorm förmögenhet"?

Socialdemokraterna har i alla fall satt definitioner på detta och nyfiken vad så kallat "vanligt folk" faktiskt tycker.

För att påbörja definitionen är ett sparande på över 3 miljoner kronor en enorm förmögenhet. Vanligt folk tjänar tydligen max 50 000 kr, sedan blir man tydligen ovanligt folk? 

• Svar på tråden När är man enormt förmögen?
  • Patrix

Jag tycker nog man ska upp till 10-15 i lättrealiserade tillgångar, alltså att man kan ta fram utan att sälja fastigheter eller belåna dessa.  

• Anonym (Kr)

En gräns går när man inte behöver jobba för att leva.

• Fjäril kär

En förmögenhet för mig är Cash. 

När man kan hala fram några mille från bankboken utan att sälja/låna/panta ägodelar/fastigheter/värdepapper .

En deltagare i nån säsong i Bonde söker fru uttryckte sig bra kring diskussionen huruvida han var rik eller inte med att säga att på pappret är han mångmiljonär men bankkontot tillåter honom inte ens att åka och fylla på kylskåpet vid löning. 

• Anonym (Calle)

När man har miljoner tillgängliga utan att behöva sälja fastigheter.

Jag har fastigheter för drygt 10 miljoner, utan lån, men då jag trots allt vill bo där anser jag inte att jag är miljonär. Har runt 2 miljoner sparat, och säljer jag aktierna efter vad de står i nu får jag +20 miljoner, hur räknas jag då?

• Anonym (generationer)

Enormt förmögen anser jag att man är om ens barnbarns barnbarn kan leva ett svensson-liv på pengar man själv idag har på bankkonto utan ränta. Då är man enormt förmögen.

Sen att det inte är smart att ha så mycket pengar på ett bankkonto utan ränta är en annan sak.

• Anonym (Em)

Man är förmögen om man har 3 miljoner på sparkontot, ja. 

För folk i arbetarklassen är 50 000 ett välbetalt jobb. 

Ord som enorm eller ovanligt folk är väl kanske lite överdrivet dock.

• Anonym (Lam2)
    Fjäril kär skrev 2024-10-06 15:18:21 följande:

En förmögenhet för mig är Cash. 

När man kan hala fram några mille från bankboken utan att sälja/låna/panta ägodelar/fastigheter/värdepapper .

En deltagare i nån säsong i Bonde söker fru uttryckte sig bra kring diskussionen huruvida han var rik eller inte med att säga att på pappret är han mångmiljonär men bankkontot tillåter honom inte ens att åka och fylla på kylskåpet vid löning. 

Ingen normalt vettig människa har så mkt i cash på banken. 

Värdepapper är som cash. 

Ang din sista mening låter det som att han felprioriterat. Men alla är ju inte bra på ekonomi. 

Anonym (Em) skrev 2024-10-06 16:37:30 följande:

Man är förmögen om man har 3 miljoner på sparkontot, ja. 

För folk i arbetarklassen är 50 000 ett välbetalt jobb. 

Ord som enorm eller ovanligt folk är väl kanske lite överdrivet dock.

Ja, men är man enormt förmögen? 
    3Mkr är mycket, men ta en familj som i är 40-50 årsåldern och sparat till ett sommarställe, då räcker inte 3Mkr speciellt långt. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Enormt förmögen?) skrev 2024-10-06 16:59:54 följande:
    Ja, men är man enormt förmögen? 
    3Mkr är mycket, men ta en familj som i är 40-50 årsåldern och sparat till ett sommarställe, då räcker inte 3Mkr speciellt långt. 
    Jag skrev ju det, att ordet enormt är lite överdrivet. Jag själv skulle använda det ordet om någon extremt rik

Är det beskattning av höginkomsttagare som är anledningen till frågan? 
    Patrix skrev 2024-10-06 15:02:05 följande:

Jag tycker nog man ska upp till 10-15 i lättrealiserade tillgångar, alltså att man kan ta fram utan att sälja fastigheter eller belåna dessa.  

Men är man enormt förmögen, det börjar bli en nivå man säkert kan leva på utan att arbeta, men samtidigt inte så att man flyger runt och lever loppan på lite mer exklusiva destinationer. Har man barn och familj att försörja så drar även kostnaderna iväg. 

Håller dock med om att man är finansiellt stark. 
Svar på tråden När är man enormt förmögen?