• Anonym (Arg)

    Har han rätt till böckerna?

    Träffade en man på nätet som det kändes rätt med... lång historia kort, han ska läsa samma utbildning jag gått och har böckerna till. Där och då sa jag att han kan få dem (är ju mycket pengar i). Han blev jätteglad. Men några veckor senare ghostade han mig från ingenstans. Inte haft kontakt sen i somras, när han nu dök upp som gubben i lådan och efterfrågade böckerna... som han tydligen kom på nu "är hans". Han blev arg när jag sa nej och anklagar mig nu för stöld och vad han nu kallade det och säger att jag inte kan bryta ett avtal.

  • Svar på tråden Har han rätt till böckerna?
  • Anonym (Plipp)

    Vilken idiot, Nej han har ingen rätt till böckerna. Avtal? Finns inte. 


    Om han kontakter dig igen så säger du åt honom att hålla sig borta, annars ringer du polisen och anmäler honom för trakasserie. 

  • Anonym (Juli)

    Så han betedde sig som ett rövhål men förväntar sig att du ska vara snäll och göra honom en tjänst? Nope, nix, icke sa Nicke! Bara säg nej, och att orsaken är att ni inte längre dejtar och han dessutom betett sig jävligt dåligt. Sen blockerar du honom. 

  • Anonym (Em)

    Haha vilken lustig person! Nej, han har ingen rätt till böckerna och han lär inte stämma dig för att få dem. 

  • EpicF

    Så länge du aldrig har gett honom böckerna så är det fortfarande dina. 

    Han skulle få böckerna av dig men kom aldrig.och hämtade de. Dvs han har aldrig fått böckerna. 

  • Goneril

    Juridiken: Avtalsrätt, arbetade med det i decennier i bankvärlden. Allmän princip är att avtal ska hållas, "pacta sunt servanda". Även muntliga avtal gäller även om de är svårare att föra i bevis. I detta fall kan man nog inte anse att ett avtal upprättats, från TS sida har endast endast ett löfte förekommit.  Eftersom den här killen bara försvann, utan att göra vidare anspråk på böckerna, måste TS ha bibragts den uppfattningen att han inte längre är intresserad. Följaktligen måste hon anses befriad från sitt löfte.                                                                                                                                                       OM han drar avtalskortet är det så att ett avtal uttrycker minst 2 parters vilja. Han skulle ha hämtat böckerna, vilket var hans del av avtalet. Åtminstone skulle han ha upprätthållit kontakten med TS och avtalat tidpunkt för upphämtandet. Eftersom han bara försvann i det blå kan ju TS ha skänkt bort böckerna till någon annan eller sålt dem. TS kan ju inte hållas på halster i evigheter ifall han skulle behaga dyka upp.  

Svar på tråden Har han rätt till böckerna?