• Anonym (Ångrar skolvalet)

Ångrar skolvalet och vill byta men pappan vill inte

Finns det något jag kan göra? Pappan sa att han ville dottern ska gå i en viss skola för att gå med sin bästa kompis. Då pratade jag med kompisens mamma och det visade sig att kompisen skulle söka annan skola. Då sa jag det till pappan då ville han att barnet skulle gå på den skolan han sa från början för att kanske fler från förskolan börjar där. 

Jag och pappan gjorde en kompromiss om hur vi skulle göra skolvalet. Barnet fick andrahands valet som var den skola pappan ville mest av allt. Det är en skola som inte är nära varken han eller mig. Anledningen att han ville ha den skolan är för att han åker förbi den när han ska till jobbet. Vilket jag tyckte var fel anledning. Trodde inte vi ens skulle få plats där eftersom det finns många skolor mycket närmare. Jag ogillade tanken att hon skulle börja där dels för att högstadieskolan som ligger brevid är det bara 51% som går ut med gymnasiebehörighet och kommer inte söka den skolan till årskurs 7, vilket kommer bli att hon separeras från sina kompisar då. Gillade inte att klasserna är så stora, skolan är stor och fick en dålig känsla. Men jag gav det en chans. 

Dottern var så glad att äntligen få börja skolan och jag var glad första veckorna och tänkte att kanske skolan är bättre än jag trott. Men sen har det blivit värre. Hon får utstå mobbning fysiskt. Som att bli fälld, fasthållen, knuffad osv med flit. 

Nu har min glada lilla tjej sagt att hon vill byta skola för att så många är dum. 

Jag visade pappan att man kan göra omval för skola till vårterminen. Pappan är inte glad på mig nu och kommer inte byta skola. 

Jag menar att det inte är bra det hon blir utsatt för och hon själv vill byta skola. Av någon anledning berättar dottern bara detta för mig. Hon brukar komma till mig och säga till när hon vill något och hålla tyst till pappan. 

Pappa än säger att han och jag drar gränsen olika för mobbning och att vår dotter kanske ljuger och lärarna inte ser vad som händer. Men om det är som han säger att lärarna inte ser när ett och samma barn blir utsatt för fysisk skada av andra barn då har de väl ändå för dålig koll på barnen. 

Jag vet inte vad jag ska göra. Känns fel i mig att köra mitt barn till en skola där varken jag eller hon vill att hon ska gå och jag får en klump i magen varje dag jag kör dit henne. 

• Svar på tråden Ångrar skolvalet och vill byta men pappan vill inte
  • Tow2Mater

Kontakta Familjerätten for samtal, och boka det. Det visar att du är villig att forsoka losa saken med honom. Vänta inte pa honom. 
    Prata med skolan om mobbningen. Slutar det inte, skicka inte dit barnet.
    Sok ny skola iallafall. Ta juridisk hjälp, barnet blir ju misshandlat.

Tow2Mater skrev 2024-10-05 21:45:54 följande:

Kontakta Familjerätten for samtal, och boka det. Det visar att du är villig att forsoka losa saken med honom. Vänta inte pa honom. 
    Prata med skolan om mobbningen. Slutar det inte, skicka inte dit barnet.
    Sok ny skola iallafall. Ta juridisk hjälp, barnet blir ju misshandlat.

Tack för tips. Tänkte rådfråga lite hos socialen men kanske ska ringa familjerätten istället. Vi har pratat med skolan. Jag tänkte också göra vad jag kan för att se om det går rätt till. På måndag ska jag åka till skolan och se på håll när min dotter har rast. Hur beter sig barnen, hur gör de vuxna. Står de i klunga och pratar eller har dom koll. Sen tänkte jag prata med läraren om att vara med en skoldag och sitta lite på håll och se hur klasskompisar är, andra klasser och lärare. Kan jag verkligen söka ny skola? Behövs väl att båda godkänner? 
  • Anonym

Prata med lärare
    Be om en åtgärdsplan. Det är de skyldiga att göra vid mobbning
    Om det inte förbättras; Gör en anmälan till Skolinspektionen

Det är en bra ide att du är med en skoldag. 

• Tow2Mater

Vet inte om du kan, men när ny termin kommer kan det ju vara för sent att söka.

Utgångspunkten för frågor rörande barn är ju barnets bästa. Och barnet är ju ett skolbarn och borde iallafall lyssnas en del på. Om pappan inte får längre till en ny skola, och barnet vill det, och om barnet fortsätter bli misshandlat där det är. Man hoppas ju att det juridiskt går att få igenom det på något sätt.

Tow2Mater skrev 2024-10-05 22:12:51 följande:

Vet inte om du kan, men när ny termin kommer kan det ju vara för sent att söka.

Utgångspunkten för frågor rörande barn är ju barnets bästa. Och barnet är ju ett skolbarn och borde iallafall lyssnas en del på. Om pappan inte får längre till en ny skola, och barnet vill det, och om barnet fortsätter bli misshandlat där det är. Man hoppas ju att det juridiskt går att få igenom det på något sätt.

Kommunen har 4 omvalsperioder. Där man kan söka och byta. Det är efter höstlovet, jullovet, påsklovet och sommarlovet. Så går byta sen också.
Svar på tråden Ångrar skolvalet och vill byta men pappan vill inte