• Anonym (Va?)

Utsätter jag min man för psykisk misshandel?

Hörde igår att psykisk misshandel kan vara att man som partner isolerar sin partner från personens familj.

Och ja, min svärmor är alkoholist och vill att min man åker dit i tid och otid med saker från Systembolaget. Jag har krävt av honom att sluta med detta, då vi inte har den tiden och för att hon är elak och full. 

Hon vill inte ha kontakt med honom när han inte kommer med saker från bolaget.

Samma sak med en av hans syskon. Han vill bara ses om han bjuder honom på 20 drinkar på krogen minst. Och det säger jag också nej till. Han har inte tid eller råd att sitta och titta och bekosta den misären eller när hans bror sedan rasar ihop, kissar ner sig och min man ska hjälpa honom hem.

Såhär såg det ut tidigare. 

Däremot får han träffa vilka andra människor han vill. Men vi har två små barn och har ett fullspäckat schema. Att hinna prioritera detta ser jag inte som rimligt. Hans bror har aldrig tid att komma vid normala tillställningar eller göra vanliga saker. Som att komma på våra barns dop för att han är på krogen då. Sådär klockan 10:30 en lördag. 

Kontrollerar jag min man? 

• Svar på tråden Utsätter jag min man för psykisk misshandel?
  • Anonym (Kanske du gör)

Du kanske kontrollerar honom, och det är ju egentligen inte ok. MEN det är ju för hans eget bästa eftersom han inte kan säga nej själv, och du gör det åt honom.

Så se det som att du vet att det är fel och att det inte är ok egentligen, men du behöver göra det för din mans skull. Inte så där svartvitt.

Jag hade nog försökt göra samma i din sits. För att det är det bästa du kan göra, även om det innebär att du också gör något dåligt.

• mammatill6

Ja det är ju inte upp till dig att bestämma. Det är ju hans familj, sen beror det ju på vad du menar med tid och otid, handlar det om flera gånger om dagen? Hur ofta till syskonen ses på krogen, är det en gång k veckan eller en gång i månaden?

• Anonym (Va?)
    mammatill6 skrev 2024-10-04 20:53:19 följande:

Ja det är ju inte upp till dig att bestämma. Det är ju hans familj, sen beror det ju på vad du menar med tid och otid, handlar det om flera gånger om dagen? Hur ofta till syskonen ses på krogen, är det en gång k veckan eller en gång i månaden?

Hans mamma vill att han kommer över flera ggr i veckan. Gärna när han har arbetstid och eftersom han är så snäll så gör han detta. Enkelresan är på 1 timme och detta är för att komma med alkohol till henne. Det funkar inte. 

Samma sak med brosan. Han blir ledsen av att han sitter och dricker, han kan inte prata med honom för att han är för full, brosan rasar ihop, han får lyfta ut honom från restaurangen eller krogen och dessutom ska han betala. 

Jag kan inte se att en sån upplevelse någonsin ska prioriteras. Det är otroligt dyrt att betala hans brors vanor.. men min man vill så gärna att hans bror ska vilja göra andra saker men detta är det enda han vill. 

Du kanske tycker detta är normalt, jag tycker inte det, vill min man träffa sin bror kan de göra detta under normala förhållanden, men detta händer inte. 

• Anonym (Hjo)
    Anonym (Va?) skrev 2024-10-04 19:19:46 följande:
    Utsätter jag min man för psykisk misshandel?

Hörde igår att psykisk misshandel kan vara att man som partner isolerar sin partner från personens familj.

Och ja, min svärmor är alkoholist och vill att min man åker dit i tid och otid med saker från Systembolaget. Jag har krävt av honom att sluta med detta, då vi inte har den tiden och för att hon är elak och full. 

Hon vill inte ha kontakt med honom när han inte kommer med saker från bolaget.

Samma sak med en av hans syskon. Han vill bara ses om han bjuder honom på 20 drinkar på krogen minst. Och det säger jag också nej till. Han har inte tid eller råd att sitta och titta och bekosta den misären eller när hans bror sedan rasar ihop, kissar ner sig och min man ska hjälpa honom hem.

Såhär såg det ut tidigare. 

Däremot får han träffa vilka andra människor han vill. Men vi har två små barn och har ett fullspäckat schema. Att hinna prioritera detta ser jag inte som rimligt. Hans bror har aldrig tid att komma vid normala tillställningar eller göra vanliga saker. Som att komma på våra barns dop för att han är på krogen då. Sådär klockan 10:30 en lördag. 

Kontrollerar jag min man? 

Ja, att hålla på med liknande krav i ett förhållande är kontrollerande.

Psykisk misshandel? Du måste skoja.
  • Anonym (Kanske du gör)

Lyssna inte på de negativa i tråden. Att vara kontrollerande i ett sånt här läge är en bra sak. Du tar hand om din man, gör livet enklare för honom och skyddar honom från obehag. Du agerar precis som en bra hustru som älskar sin man skall agera.

• EpicF

Ja, du kontrollerar honom men för hans eget bästa.

Men bästa vore om han själv sa upp kontakten med de familjemedlemmar han inte vill umgås med, då det egentligen inte något du har att göra med. 

• EpicF
    Anonym (Hjo) skrev 2024-10-04 21:00:11 följande:
    Ja, att hålla på med liknande krav i ett förhållande är kontrollerande.

Psykisk misshandel? Du måste skoja.
    Att ha en kontrollerande parter är en typ av psykisk misshandel. 
  • Anonym (Hjo)
    EpicF skrev 2024-10-04 21:12:48 följande:
    Att ha en kontrollerande parter är en typ av psykisk misshandel. 
    Inte på den nivån TS talar om.

Det blir löjeväckande att påstå det. Antar att det ärTS man som jag offer mentalitet som kommit med det påståendet. Han borde växa upp.
  • EpicF
    Anonym (Kanske du gör) skrev 2024-10-04 21:09:50 följande:

Lyssna inte på de negativa i tråden. Att vara kontrollerande i ett sånt här läge är en bra sak. Du tar hand om din man, gör livet enklare för honom och skyddar honom från obehag. Du agerar precis som en bra hustru som älskar sin man skall agera.

Har du läst något negativt i tråden? 

Alla är överens att hon är kontrollerande, men för hans egent bästa. 

Sedan håller jag personligen inte med om hon agerar precis som en hustru ska göra. 
  • EpicF
    Anonym (Hjo) skrev 2024-10-04 21:14:14 följande:
    Inte på den nivån TS talar om.

Det blir löjeväckande att påstå det. Antar att det ärTS man som jag offer mentalitet som kommit med det påståendet. Han borde växa upp.
    Om ts man upplever att han blir psykisk misshandlad av att ha en kontrollerande hustru så är det psykisk misshandel. Även om intention är att göra det för hans eget bästa. 

Så nej, det är inte "löjeväckande" att påstå det. För jo, även på den nivå ts talar om är det en form av psykisk misshandel. 
Svar på tråden Utsätter jag min man för psykisk misshandel?