• Anonym (Upprörd)

Är detta okej på universitetet?

Går just nu en utbildning där varje examinator vill att man ska använda olika referenshanteringssystem. 

Även om vi ska hålla oss oftast till samma mall så kan våra guider vara från olika universitet i Sverige. Från början har vi informerats om att vi ska ha en viss mall från ett visst universitet. Sedan kan examinatorn på just den delen tycka att samma referenshanteringssystem från ett annat lärosäte är bättre och därför få folk komplettera för att man följt den mallen som de lagt ut i kursbeskrivningen. 

När vi påtalat att detta blir förvirrande att vi får information om vilken mall vi ska ha och så tycker examinatorn att en annan mall är bättre då kan den examinatorn kugga alla som de examinerar, medan några andra i gruppen får en annan examinator som tycker att referenserna är korrekta. Är detta verkligen okej? 

• Svar på tråden Är detta okej på universitetet?
  • Goneril

Referens och källhänvisning? På Humanisten använde vi APA, 2019. Det kanske är annorlunda nu, du går väl ta reda på vad som gäller.

• Anonym (Upprörd)
    Goneril skrev 2024-10-04 16:46:31 följande:

Referens och källhänvisning? På Humanisten använde vi APA, 2019. Det kanske är annorlunda nu, du går väl ta reda på vad som gäller.

Jo men vi säger att vi ska använda APA. Då finns det fortfarande olika mallar och vi har blivit rekommenderade då APA från ett specifikt lärosäte. Men examinatorn kan vilja använda APA från ett annat lärosäte och då blir det fel. 

Det värsta har varit när vi fått information om att vi ska använda apa och så vill examinatorn att vi ska använda Harvard men detta har vi inte informerats om varken muntligt eller skriftligt och då säger lärarna bara att det är examinatorn som har sista ordet. 

• Goneril

Jättekonstigt, kan du fråga din rektor?  Har examinatorn så stark beslutanderätt? "I rest my case", säger jag bara. Aldrig hört talas om så knepiga rutiner och då har jag skrivit mer än en kandidatuppsats. Man har liksom fullt upp med innehållet, "abstract" och innehåll och slutledning;, man ska kunna lita på handledaren beträffande källhänvisningar. Vad säger handledaren förresten? 

• Anonym (Upprörd)
    Goneril skrev 2024-10-04 18:01:18 följande:

Jättekonstigt, kan du fråga din rektor?  Har examinatorn så stark beslutanderätt? "I rest my case", säger jag bara. Aldrig hört talas om så knepiga rutiner och då har jag skrivit mer än en kandidatuppsats. Man har liksom fullt upp med innehållet, "abstract" och innehåll och slutledning;, man ska kunna lita på handledaren beträffande källhänvisningar. Vad säger handledaren förresten? 

Detta är för vanliga och simpla tentor. har en kandidat sedan tidigare och har aldrig varit med om något liknande 
  • Anonym (Skriv)

Lägg in i metoddelen vilket system som använts och varför det valts så har du gjort det du kan. Ställ även frågan uppåt, i skrift, så finns det något att peka på om du skulle uppleva att det blir en orättvis bedömning.

Det är ju alltid så att ytterst när en uppsats som skrivits för allra första gången någonsin (det vill säga varje enskild uppsats någonsin) ska bedömas av en enskild examinator (med sina personliga preferenser, åsikter och dessutom eventuella egna pågående livskriser) så blir den bedömningen inte "rätt" på det sätt som bedömningen av ett matteprov blir. Man kommer inte att kunna få en strikt rättvis bedömning, och heller inte alltid en förklaring till vad bedömningen grundat sig på. 

• Anonym (Upprörd)
    Anonym (Skriv) skrev 2024-10-05 18:58:11 följande:

Lägg in i metoddelen vilket system som använts och varför det valts så har du gjort det du kan. Ställ även frågan uppåt, i skrift, så finns det något att peka på om du skulle uppleva att det blir en orättvis bedömning.

Det är ju alltid så att ytterst när en uppsats som skrivits för allra första gången någonsin (det vill säga varje enskild uppsats någonsin) ska bedömas av en enskild examinator (med sina personliga preferenser, åsikter och dessutom eventuella egna pågående livskriser) så blir den bedömningen inte "rätt" på det sätt som bedömningen av ett matteprov blir. Man kommer inte att kunna få en strikt rättvis bedömning, och heller inte alltid en förklaring till vad bedömningen grundat sig på. 

Detta är vanliga inlämningsuppgifter 
  • Aniiee

Var glad att du inte pluggar vid något av universiteten jag pluggade vid. Förvisso några år sen nu, men jag hade lika många regler för referenshantering som jag hade professorer. Och inte bara det, alla hade egna regler för typ/teckensnitt, storlek, radavstånd, rubriksättning, sidhuvud, sidfot, noteringar, osv, osv I all oändlighet. Det var som att de tävlade om att vara så olika som möjlig.... Och, ja, ibland krävde de att man var tankeläsare. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Upprörd)
    Aniiee skrev 2024-10-05 22:40:31 följande:

Var glad att du inte pluggar vid något av universiteten jag pluggade vid. Förvisso några år sen nu, men jag hade lika många regler för referenshantering som jag hade professorer. Och inte bara det, alla hade egna regler för typ/teckensnitt, storlek, radavstånd, rubriksättning, sidhuvud, sidfot, noteringar, osv, osv I all oändlighet. Det var som att de tävlade om att vara så olika som möjlig.... Och, ja, ibland krävde de att man var tankeläsare. 

Detta är precis det jag menar, men även att man ska använda olika referenshanteringssystem. Men vi får inte veta vilken de föredrar. Vi har även som du skriver olika storlek på och teckensnitt på samma uppgift. Att på en A4 där vi får en instruktion står det först ett typsnitt och en storlek och det ska vi använda och ha 1,5 i radavstånd. Lite längre ner står det att vi ska använda ett helt annat typsnitt, storlek och att radavståndet ska vara 1,25 istället. Och då ska vi gissa på vad den som skrivit instruktionen faktiskt menar.
Svar på tråden Är detta okej på universitetet?