• Svar på tråden Uppdrag granskning-Therese hålls isolderad mot sin vilja
  • EnAnonumius

Alltså fy fan...

Bevisen finns där att förvaltaren ha tagit beslutet för att förvaltaren har något emot föräldrarna... Den som kommer i kläm är Therese..😢

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Jag har bara sett delar av detta och undrar varför hon blev satt under förvaltarskap från början? Det är en mycket kraftig åtgärd att helt flytta individens självbestämmande och makt över sitt eget liv. Det görs inte bara för att någon har funktionshinder och behöver stöd samt någon som företräder dem.

Therese verkar ju kunna tala för sig, även om man fattar att hon har stora hjälpbehov. Men hon verkar kunna säga vad hon vill. De flesta i den situationen har gode män, inte förvaltare.

Och varför får hon inte ha telefon? Varför blev hon tvångsförflyttad? Man bör vara medveten om att vi inte har hela bilden, men det är mycket i detta tragiska fall som låter konstigt.

• Elin pelin

Så hemskt avsnitt, jag satt och grät. Jag hoppas innerligt att det löser sig på bästa sätt men tvivlar dessvärre på svenska samhället i detta fallet...

• Anonym (Nog gått till såhär:)

Här är min teori: Förvaltaren fick för sig något, tex att hon utsatts för våld vilket inte hade nån slags substans bakom annat än att förvaltaren trodde det. Agerandet att få bort henne från sin familj kändes vid stunden rätt för förvaltaren, sedan har denne förstått att "shit, här klantade jag mig rejält" men kan inte erkänna en sån dundertabbe som orsakade så pass mycket att förvaltaren går in i försvarsläge, skyddar sitt grova snedsteg, så skyddad identitet, ta ifrån henne telefonen och hoppas att tiden hinner gå tillräckligt för att föräldrarna skall gå bort. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-04 17:35:44 följande:

Jag har bara sett delar av detta och undrar varför hon blev satt under förvaltarskap från början? Det är en mycket kraftig åtgärd att helt flytta individens självbestämmande och makt över sitt eget liv. Det görs inte bara för att någon har funktionshinder och behöver stöd samt någon som företräder dem.

Therese verkar ju kunna tala för sig, även om man fattar att hon har stora hjälpbehov. Men hon verkar kunna säga vad hon vill. De flesta i den situationen har gode män, inte förvaltare.

Och varför får hon inte ha telefon? Varför blev hon tvångsförflyttad? Man bör vara medveten om att vi inte har hela bilden, men det är mycket i detta tragiska fall som låter konstigt.

För mig var det glasklart. 
    Therese blev tvångsförflyttad för att hennes föräldrar var ''jobbiga''. 
    Ingen telefon pga att då skulle ju Therese kunna berätta till sina föräldrar vart hon är. 

Det är så mycket missförhållande i detta fallet. Förvaltaren som bara ser till sitt eget behov, inte sin huvudmans.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-04 17:35:44 följande:

För mig var det glasklart. 
    Therese blev tvångsförflyttad för att hennes föräldrar var ''jobbiga''. 
    Ingen telefon pga att då skulle ju Therese kunna berätta till sina föräldrar vart hon är. 

Det är så mycket missförhållande i detta fallet. Förvaltaren som bara ser till sitt eget behov, inte sin huvudmans.
  • SweeneyToad
    Visste inte att det finns lagliga sätt att kidnappa människor i Sverige, men tydligen går allt när pengarna styr.
  • Anonym (Klara)
    SweeneyToad skrev 2024-10-05 00:22:01 följande:
    Visste inte att det finns lagliga sätt att kidnappa människor i Sverige, men tydligen går allt när pengarna styr.
    Jag tror inte att det gick helt lagligt till. De hade ju dragit till med lögner om att Therese föräldrar utsatt den förra förvaltaren för brott. Det kan knappast vara tillåtet.

Men ja, det är ju extra läskigt att myndigheter, som ska kolla så att allt går rätt till, i själva verket inte kollar något alls.
  • Anonym (J)

Vad kan vi vanliga människor göra? För någonting måste väl kunnas göras? 
    Detta är helt fruktansvärt. 

• Anonym (Sofi)

Hur hemskt jag än tycker det är så måste man ha respekt för att man bara fick höra en sida av saken. Man förstod att föräldrarna varit "jobbiga" på något sätt men inte hur. Varför fick Therese förmyndarskap från början. Varför har man inte kunnat samarbeta. Ja det är sekretess men den gynnar ingen av sidorna i detta fall. 

Svar på tråden Uppdrag granskning-Therese hålls isolderad mot sin vilja