• Anonym (Vän)

Hur självcentrerad är okej att vara?

En vän går igenom en separation och mår väldigt dåligt av den. Jag peppar, tröstar och gör allt jag kan för att hjälpa, men börjar känna mig ganska urvriden...
    Jag mår inte heller bra, vilket han vet, men inte en enda gång har han visat något omtanke tillbaka under de här dagarna. En gång har han frågat hur jag mår och när jag svarade fick jag bara ett "tråkigt" till svar... sen var det åter till hans problem.

Jag har också gått igenom mycket skit, men kan inte drömma om att jag någonsin skulle bete mig så som han gör... men jag vet inte om jag är överkänslig... jag kan bara inte avgöra om jag blir utnyttjad som tröst, eller om det bara är just nu han inte kan tänka på någon annan...

• Svar på tråden Hur självcentrerad är okej att vara?
  • Freddie K

Alltså, det är ok att vara självcentrerad så länge som det inte skadar någon. Det tycker jag i alla fall, sen är det ju tråkigt om personen bara tänker på sig själv och aldrig frågar hur du mår. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Lk)

Hur är han när han inte gör igenom en livskris?

• Anonym (Vän)
    Freddie K skrev 2024-10-04 14:46:25 följande:

Alltså, det är ok att vara självcentrerad så länge som det inte skadar någon. Det tycker jag i alla fall, sen är det ju tråkigt om personen bara tänker på sig själv och aldrig frågar hur du mår. 

Känner att det bara handlat om honom länge nu, säger jag något om mig själv svarar han ofta inte... jag har en tendens att bli för snäll och uppoffrande och kämpar med att sätta gränser, bara så svårt att veta vad som är okej och inte
  • Freddie K
    Anonym (Vän) skrev 2024-10-04 14:50:56 följande:
    Känner att det bara handlat om honom länge nu, säger jag något om mig själv svarar han ofta inte... jag har en tendens att bli för snäll och uppoffrande och kämpar med att sätta gränser, bara så svårt att veta vad som är okej och inte
    Ok, ja, det kan ju bli jobbigt i längden. Tror du måste känna efter hur mycket skit du orkar ta. Det är ju inte meningen att du ska bli nerdragen i något. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Vän)
    Anonym (Lk) skrev 2024-10-04 14:48:49 följande:

Hur är han när han inte gör igenom en livskris?

Grejen är att här förhållandet har varit on-off så länge vi känt varandra, men nu är det helt slut... så jag har inte sett så mycket annat, men han visade absolut mer intresse för mig när vi precis började lära känna varandra. Jag vet ju inte om det var just för att det var nytt, eller för att han mådde bättre då...
  • Anonym (Lk)
    Anonym (Vän) skrev 2024-10-04 14:53:40 följande:
    Grejen är att här förhållandet har varit on-off så länge vi känt varandra, men nu är det helt slut... så jag har inte sett så mycket annat, men han visade absolut mer intresse för mig när vi precis började lära känna varandra. Jag vet ju inte om det var just för att det var nytt, eller för att han mådde bättre då...
    Lite svårt att förstå att du valt att vara hans vän om han i princip alltid är så. Hur kommer det sig?
  • Anonym (F)

Beror väl på hur lång tid det varit såhär. Klart att man kan gå igenom en kris och behöva stöd. Men om man behöver stöd en längre tid så kan hen behöva vända sig till en terapeut istället. För att en relation ska fungera så ska det ju i längden vara så att man ger och tar ungefär samma. 

• Anonym (Vän)
    Anonym (Lk) skrev 2024-10-04 14:57:27 följande:
    Lite svårt att förstå att du valt att vara hans vän om han i princip alltid är så. Hur kommer det sig?
    För att han var charmig och snäll och jag ganska nyligen själv kommit ut ur ett destruktivt förhållande där jag inte fick ha vänner exmaken inte godkänt, så hade inte så många omkring mig...
  • Anonym (Vän)
    Anonym (F) skrev 2024-10-04 15:02:59 följande:

Beror väl på hur lång tid det varit såhär. Klart att man kan gå igenom en kris och behöva stöd. Men om man behöver stöd en längre tid så kan hen behöva vända sig till en terapeut istället. För att en relation ska fungera så ska det ju i längden vara så att man ger och tar ungefär samma. 

Stöd absolut, men så till den vida grad att man inte visar någon omtanke mot andra?
  • Anonym (Lk)
    Anonym (Vän) skrev 2024-10-04 15:05:17 följande:
    För att han var charmig och snäll och jag ganska nyligen själv kommit ut ur ett destruktivt förhållande där jag inte fick ha vänner exmaken inte godkänt, så hade inte så många omkring mig...
    Och nu då?
  • Anonym (Vän)
    Anonym (Lk) skrev 2024-10-04 15:16:31 följande:
    Och nu då?
    Det jag försöker förstå... vad som är hans sanna sida... när han väl tagit sig igenom det här kanske han blir som han var innan, men kan inte komma ifrån att det inte känns helt bra att han inte visar något omtanke tillbaka... men ja, han kanske inte är förmögen till det just nu...
  • Anonym (Julie)
    Anonym (Vän) skrev 2024-10-04 14:50:56 följande:
    Du har lika stor rätt att få stöd som han, men han är nog inte en person som kan ge det stödet du behöver. I alla fall inte just nu.

Och om du känner att du inte vill/orkar stötta honom längre så är det okej om du tar ett steg tillbaka.
  • Mia448
    Anonym (Vän) skrev 2024-10-04 15:06:05 följande:
    Stöd absolut, men så till den vida grad att man inte visar någon omtanke mot andra?
    När man är i kris så brukar man väl ej visa omtanke mot andra direkt. Då är man helt inne i sitt egna. 
  • Anonym (Vän)
    Mia448 skrev 2024-10-05 14:51:15 följande:
    När man är i kris så brukar man väl ej visa omtanke mot andra direkt. Då är man helt inne i sitt egna. 
    Brukar man inte? Jag har gått igenom hemska kriser, men har aldrig betett mig så. Okej att man inte orkar lägga någon djupare tanke, men lite mer känsla än "tråkigt" hade jag definitivt gett om det var omvänt. Men jag vet att alla är olika, jag försöker bara förstå vad som bara är just nu och vad som är hans riktiga jag... men det får jag väl inte veta förrän han är igenom det här.
Svar på tråden Hur självcentrerad är okej att vara?