• Anonym (Jagoch hon)

Känner mig vilse i mitt förhållande - råd om ADHD och relationer?

Hej alla,
    Jag behöver verkligen några råd och tankar från er. Jag är tillsammans med en kvinna som har ADHD, och jag känner mig väldigt vilse i vårt förhållande just nu. På något sätt känns det som att jag har gjort henne "tråkig". Samtidigt är hon ofta kaosartad och trött, och jag har svårt att förstå hur jag kan vara där för henne eller om jag ens gör rätt saker. Jag har försökt anpassa mig och stötta henne, men känner mig ändå hjälplös.
    Jag undrar om det är något jag borde göra annorlunda eller tänka på för att förbättra vår relation och vårt liv tillsammans? Eller är det möjligt att vi bara inte är rätt för varandra? Har någon varit i en liknande situation och har några tips eller erfarenheter att dela med sig av?
    Tack på förhand för era tankar och råd!
  • Svar på tråden Känner mig vilse i mitt förhållande - råd om ADHD och relationer?
  • Anonym (Kvinna 30plus)

Jag har själv adhd, av den grad att jag är lite extra sprallig och har lite mer energi än vanligt folk. 😉 
    Jag medicinerar inte, men har full koll. Tränar regelbundet och får ut energin på projekt i hemmet och i arbete. 
    Är mer som en lite extra superkraft. När andra är trötta orkar jag springa lite till liksom. 

Med det sagt. DU kan inte göra så mycket. Personen i fråga måste ha koll på sitt egna. Det du kan göra, eftersom ni är i relation är att du begär av din partner att få koll på sina episoder. Söka hjälp med andra ord. 
    Men du ska inte göra något. För börjar du ta hand om din partner rubbas balansen mellan er och du blir en vårdare och förälder. Det vill du inte. 
    Det är inte en hållbar relation. 

Du kan stötta på sidan av. Men jobbet måste göras av personen i fråga. Och finns inte den viljan så måste du ta ett beslut. Vill du leva med den personen? 
    Svaret på det kan bara du. 

Svar på tråden Känner mig vilse i mitt förhållande - råd om ADHD och relationer?