• Sparven24

Två missfall i samma vecka

Jag är ny här som medlem men har alltid gått in och kollat alla trådar i det forumet för det känns så skönt att kunna se att andra har haft liknande situationer och alla ger så bra råd och stöd. 

Jag är så nojig! Jag och min sambo har inga barn men vi vill ha så småningom, men pga att jag är några år äldre än honom så börjar jag känna mig extremt stressad över om jag kommer ens kunna vara fertil när det blir dags. Även om vi inte sagt att vi försöker än så har jag ovanpå det råkat blivit gravid två ggr, en i våras och en förra månaden. Båda graviditeterna slutade med missfall i v5. och jag har även båda graviditeterna haft ganska svaga streck på testet. Jag blir nästa år 35 år och har läst att det är efter det som fertiliteten sjunken rätt drastiskt. han vill ju heller inte ha barn än för han tycker inte det är ?rätt tid? än. Efter dem här missfallen har det hänt nåt i mig som gör att jag känner mer och mer hur mycket jag längtar efter att få bli mamma. Men jag är orolig att det väl kommer vara ?för sent? om det visar sig att det är nåt som försvårar för graviditet för mig när vi väl försöker på riktigt. 

Är det någon annan som kan relatera och som har nåt lugnande råd eller något liknande? ❤️

• Svar på tråden Två missfall i samma vecka
  • Anonym (Men gaah!)

Men sluta dribbla! Sluta bli gravid av misstag! Sluta tänk att ni ska försöka på riktigt sen! Skärp dig! Du är vuxen, du vet hur barn blir till. Att bli gravid av misstag två gånger på ett år är ju patetiskt. Ja din fertilitet sjunker drastiskt i den här åldern. Jag fick två missfall i din ålder och blev sen inte gravid igen. 

bestäm dig om du vill ha barn och agera på det! 

• Sparven24
    Anonym (Men gaah!) skrev 2024-10-04 09:37:07 följande:

Men sluta dribbla! Sluta bli gravid av misstag! Sluta tänk att ni ska försöka på riktigt sen! Skärp dig! Du är vuxen, du vet hur barn blir till. Att bli gravid av misstag två gånger på ett år är ju patetiskt. Ja din fertilitet sjunker drastiskt i den här åldern. Jag fick två missfall i din ålder och blev sen inte gravid igen. 

Oj.. tack för ditt hjälpsamma svar. Jag tycker synd om personer i din omgivning om det är det här responsen du ger när någon har det jobbigt och vill ha genuina råd kring FERTILITET

• Anonym (Hej)
    Anonym (Men gaah!) skrev 2024-10-04 09:37:07 följande:

Men snälla nån, vad är det här för sätt att bemöta en annan människa? Om du inte har något vettigt att säga så säg fan ingenting. 

Jag blev gravid första försöket när jag var 34 år. Tyvärr MA som upptäcktes i v 10, hade slutat utvecklas tidigt tidigt. Nu är jag gravid igen, 35 år. Gick på fjärde försöket. Bara gravid i v 6 fortfarande och ska på VUL nästa vecka. Så nervös men försöker tänka att det går så bra för så många i vår ålder eller äldre. 

Håller tummarna för er ❤️

• Anonym (Men gaah!)
    Sparven24 skrev 2024-10-04 09:46:58 följande:

Oj.. tack för ditt hjälpsamma svar. Jag tycker synd om personer i din omgivning om det är det här responsen du ger när någon har det jobbigt och vill ha genuina råd kring FERTILITET

Det är ju galet med människor som inte vill bli gravida och ändå blir gravida två gånger på kort tid. Då har man ju noll koll. 
  • Anonym (Jag)

Missfall är ju tyvärr vanligt , visst ökar risken med åldern men det är ganska vanligt i alla åldrar. Jag har fått ett missfall i vecka 10 när jag var 17 och ett i vecka 5-6 när jag var 33. Jag har tre barn också födda när jag var 18, 28 och 34 och nu är jag 36 och väntar fjärde.

Två missfall kan ju bara vara slumpen, har en vän som har fått tre missfall och är i vecka 20 nu, hon är 37. Skulle det bli så att ni får ett till missfall när ni börjar försöka på riktigt kan ni få hjälp, jag tror att det är efter tre missfall utan barn mellan man får göra en utredning. Men som sagt kan det lika gärna vara slumpen att ni har fått två , tidiga missfall är vanligt.

Jag ville bara säga också att jag hade väldigt lätt att bli gravid nu när jag är 36 , till och med lättare än när jag var yngre. Det är såklart olika från person till person men jag tror att det kanske är lite överdrivet att fertiliteten sjunker jättemycket när man är över 35, det har en släkting som är överläkare inom gynekologi sagt också, 

Svar på tråden Två missfall i samma vecka