• Anonym (Petra)

Så osäker!

Varit singel jättemånga år tills jag träffade min partner för drygt 4 månader sen.
    Han var jätte säker redan från början men jag har tvekat till och från. Allt kändes helt rätt och lätt på alla sätt och vis och han var bättre än någon jag någonsin träffat, även där jag var vansinnigt förälskad för de visade sig vara helt fel för mig över tid.
    Jag har tvekat då jag inte känt mig sådär jättekär utan bara pirr ibland i början vilket jag nu inte känt sen dess men jag känner mig glad och varm och lycklig när jag är med honom. Men, jag har redan nu börjat känna jag inte vill ligga så ofta. Han vill det varje dag. Jag tolkar detta som potentiellt pga att jag inte varit sådär jättekär. Då kanske det är dömt att misslyckas? Den där passionen har liksom inte funnits från min sida. Samtidigt vettetusan om jag hade orkat det med någon oavsett hur jag kände när man har en vardag ihop. Han är dessutom inte så bra på att kyssas men hur säger man det? 
    Nu funderar jag på om jag borde göra slut. Det känns så himla tråkigt, vet inte om jag skulle passa så bra ihop med någon annan eller hitta någon lika bra igen. Vi känns rätt självklara nu efter denna tiden och han hade blivit jätteledsen. Mitt liv har blivit bättre sen vi träffades men är rädd jag inte känner starkt nog. Samtidigt är livet hektiskt och jag vet inte om jag hade haft energin att ligga så ofta med någon eller om jag ens är kapabel till att bli jättekär igen. 
    Jag är en riktig ältare dessutom så kan villa in mig i massa tvivel och har svårt att ta mig ur. 

Hjälp! 

• Svar på tråden Så osäker!
  • Anonym (Ingen ide)

Jag hade lämnat. Det är ingen idé om man inte känner något. Då kan man vara ensam istället

• Anonym (Petra)
    Anonym (Ingen ide) skrev 2024-10-04 07:38:18 följande:

Jag hade lämnat. Det är ingen idé om man inte känner något. Då kan man vara ensam istället

Fast jag känner något, bara inte massa pirr. Därför det är så svårt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Petra) skrev 2024-10-04 07:51:24 följande:
    Det är en myt att det måste känns "en massa pirr", det varierar. Att man trivs med en person, känner sig lycklig och glad med personen - det är det som är viktigast, faktiskt. 

Om den ena vill ha sex varje dag och det andra inte lika ofta så beror det oftast på att man har lite olika stark sexdrift/-behov, INTE att man inte älskar personen tillräckligt. Visst, man kan ha lite större lust när man är nykär. Men det är inte ovanligt att killar har mer sex-lust. Inte alltid, men det är ändå ganska vanligt.  

Jag tror du funderar för mycket på det. Det finns inga problem, och du vill göra slut, för att tror att det borde vara mer intensivt? Jag menar, om relationen verkligen skulle vara död, om du skulle känna att du inte vill vara med honom i längden, då är det rätt att göra slut. Men det här är väl mest att du tror att det här skulle peka på att det BLIR sämre? Det kan du ju inte veta. Jag tycker det är lite att kasta handduken i förtid.  
  • Anonym (Petra)
    AndreaBD skrev 2024-10-04 10:18:27 följande:
    Det är en myt att det måste känns "en massa pirr", det varierar. Att man trivs med en person, känner sig lycklig och glad med personen - det är det som är viktigast, faktiskt. 

Om den ena vill ha sex varje dag och det andra inte lika ofta så beror det oftast på att man har lite olika stark sexdrift/-behov, INTE att man inte älskar personen tillräckligt. Visst, man kan ha lite större lust när man är nykär. Men det är inte ovanligt att killar har mer sex-lust. Inte alltid, men det är ändå ganska vanligt.  

Jag tror du funderar för mycket på det. Det finns inga problem, och du vill göra slut, för att tror att det borde vara mer intensivt? Jag menar, om relationen verkligen skulle vara död, om du skulle känna att du inte vill vara med honom i längden, då är det rätt att göra slut. Men det här är väl mest att du tror att det här skulle peka på att det BLIR sämre? Det kan du ju inte veta. Jag tycker det är lite att kasta handduken i förtid.  

Tack för ditt svar. Ja men jag tror du har rätt. Jag har bara haft väldigt passionerade relationer, gissar främst baserade på attraktion vilka sedan visat sig inte ha andra kvaliteter jag önskar. Denna har allt, fast där attraktionen inte är lika stark som med de andra. Det har gjort att jag sökt den känslan och inte lyckats träffa någon mer än ett litet tag då det saknat den kemin men något med denna har gjort att jag hängt mig kvar. 
    Tror också det kan bero på att de där faktorerna som skapar spänning och osäkerhet inte finns är det som gör jag inte blir sådär jätte pirrig. Det är tryggt, fint och bekräftande och allt känns ju jättebra. 
    Blev dessutom brutalt sårad av en sån där stark passion för några år sedan och har sedan dess känt mig emotionellt lite avstängd. 

Sen som du säger, jag ville ha lika mycket sex i början men det har avtagit lite för mig även om jag fortfarande känner mig attraherad, vilket jag gissar är normalt men hans standard är nog dagligen. Sen har det kanske avtagit lite för honom också då det var flera gånger per dag i början. Min erfarenhet är också att män vill mer ofta.
    Jag har haft såna här dippar till och från. Finns ett kontrollbehov. Som att jag måste veta. Tror det också är för han varit så säker och drivande från början. De flesta jag träffat har tagit det mer lugnt. 

Behöver nog låta mig landa i ovissheten. Mina tvivel blir mindre intensiva och kortare varje gång i alla fall. 

• Anonym (Petra)
    AndreaBD skrev 2024-10-04 10:18:27 följande:

Kan tillägga att de tidigare varit intensiva och eldiga personer medans denna är lugn, trygg och väldigt vettig. Har svårt att se mig få något långvarigt med de förstnämnda då jag själv är intensiv. 
  • AndreaBD
    Anonym (Petra) skrev 2024-10-04 10:34:45 följande:

Tack för ditt svar. Ja men jag tror du har rätt. Jag har bara haft väldigt passionerade relationer, gissar främst baserade på attraktion vilka sedan visat sig inte ha andra kvaliteter jag önskar. Denna har allt, fast där attraktionen inte är lika stark som med de andra. Det har gjort att jag sökt den känslan och inte lyckats träffa någon mer än ett litet tag då det saknat den kemin men något med denna har gjort att jag hängt mig kvar. 
    Tror också det kan bero på att de där faktorerna som skapar spänning och osäkerhet inte finns är det som gör jag inte blir sådär jätte pirrig. Det är tryggt, fint och bekräftande och allt känns ju jättebra. 
    Blev dessutom brutalt sårad av en sån där stark passion för några år sedan och har sedan dess känt mig emotionellt lite avstängd. 

Sen som du säger, jag ville ha lika mycket sex i början men det har avtagit lite för mig även om jag fortfarande känner mig attraherad, vilket jag gissar är normalt men hans standard är nog dagligen. Sen har det kanske avtagit lite för honom också då det var flera gånger per dag i början. Min erfarenhet är också att män vill mer ofta.
    Jag har haft såna här dippar till och från. Finns ett kontrollbehov. Som att jag måste veta. Tror det också är för han varit så säker och drivande från början. De flesta jag träffat har tagit det mer lugnt. 

Behöver nog låta mig landa i ovissheten. Mina tvivel blir mindre intensiva och kortare varje gång i alla fall. 

Jag har själv, som ung, hamnat i såna relationer som var väldigt passionerade, men toxiska. Ett ständigt upp och ner, osäkerhet, instabila partners. Detta ger en kick, just för att detta upp-och-ner gör just att man blir "hög" på det, när det blir bättre igen. 

Är man van vid det, eller också om man har lärt sig dåliga relationsmönster som barn, så söker man sig lätt till fel sorts relationer. Det tog mig många år, men sedan gav jag mig inte i såna relationer längre, utan hittade en man som jag trivs med, och där det inte blir en massa drama. 
  • Giftskåneman

Jo, nog vanligt att sexandet minskar efter några månader, men kan vara lika kär för det.

• Anonym (Petra)
    AndreaBD skrev 2024-10-04 10:51:30 följande:
    Jag har själv, som ung, hamnat i såna relationer som var väldigt passionerade, men toxiska. Ett ständigt upp och ner, osäkerhet, instabila partners. Detta ger en kick, just för att detta upp-och-ner gör just att man blir "hög" på det, när det blir bättre igen. 

Är man van vid det, eller också om man har lärt sig dåliga relationsmönster som barn, så söker man sig lätt till fel sorts relationer. Det tog mig många år, men sedan gav jag mig inte i såna relationer längre, utan hittade en man som jag trivs med, och där det inte blir en massa drama. 
    Hur kände du då känslomässigt i jämförelse med mannen utan drama?
  • AndreaBD
    Anonym (Petra) skrev 2024-10-04 15:39:49 följande:
    Hur kände du då känslomässigt i jämförelse med mannen utan drama?
    Det är så länge sedan och jag var ung....  jag minns bara att det var en "kick" när vi försonades efter ett hemskt gräl eller efter att ha separerats tillfälligt. Det är ju ganska logiskt att det påverkar en mer. Numera - med min man - det blir ju aldrig någon drama, gräl, eller så. För det mesta tycker vi likadant och om vi inte gör det, vill vi ju inte bråka på något elakt sätt, utan vi pratar ju om det i lugn och ro. 
  • Anonym (Petra)
    AndreaBD skrev 2024-10-04 16:00:46 följande:
    Det är så länge sedan och jag var ung....  jag minns bara att det var en "kick" när vi försonades efter ett hemskt gräl eller efter att ha separerats tillfälligt. Det är ju ganska logiskt att det påverkar en mer. Numera - med min man - det blir ju aldrig någon drama, gräl, eller så. För det mesta tycker vi likadant och om vi inte gör det, vill vi ju inte bråka på något elakt sätt, utan vi pratar ju om det i lugn och ro. 
    Kände du fjärilar i magen när du träffade din man eller var det mer lugnt och fint och växte fram?
  • AndreaBD
    Anonym (Petra) skrev 2024-10-04 16:13:54 följande:
    Kände du fjärilar i magen när du träffade din man eller var det mer lugnt och fint och växte fram?
    Inte direkt. Och senare kanske i särskilt fina stunder. Men det växte mycket fram också, ja. 
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Petra) skrev 2024-10-04 07:51:24 följande:
    Men ni passar inte ihop. Känns mest som att du gillar honom, inte är kär. 
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-10-07 16:47:54 följande:
    Men ni passar inte ihop. Känns mest som att du gillar honom, inte är kär. 

Vad baserar du att vi inte passar ihop på? De som sett oss tycker vi passar jättebra ihop. Tycker även jag själv. 
    Tycker också efter i helgen att det känns mycket bättre då jag bestämde mig för att sluta tänka så mycket. 

Svar på tråden Så osäker!