• Anonym (Episiotomi)

Klipp vid förlossning

Berätta allt ni vet om att få ett klipp vid förlossning. Jag vet att det är vanligast bland förstföderskor som behöver hjälp av sugklocka. Men oss andra då? Två gånger har jag fött vaginalt och har båda gångerna fått 3-4 gradens bristning. Denna gång är jag rädd för att få en ännu värre bristning. Trodde jag skulle beviljas snitt utan konstigheter, men läkaren vill hellre att det görs ett klipp. Episiotomi. Jaha. Och ja, jag vill helst föda vaginalt. Men jag vill inte behöva leva med typ avföringsinkontinens resten av livet... 

• Svar på tråden Klipp vid förlossning
  • Anonym (Klippt)

Jag blev klippt av precis den anledning som du beskriver, förstföderska och sugklocka. Märkte inte alls av när de klippte och då födde jag ändå utan bedövning. Sprack ingenting så det var bara klippet som behövde sys. Läkte jättefint och snabbt. Det sved i själva såret i kanske en vecka men efter det har jag inte haft några problem alls. Fråga om det är något du undrar!

• Anonym (W)

Jag blev klippt under min första förlossning (med just sugklocka) men fick trots det en grad 3 bristning som behövde opereras. Så jag hade ett klipp plus bristningen att läka. Smärtan från klippet efteråt var MYCKET värre och gjorde otroligt ont i två månader efter. Bristningen kände jag knappt av i jämförelse. Barnmorskan sa också det sen att klippen brukar upplevas som värre efteråt, jämfört med bristningar. Har som tur är inga men av vare sig klippet eller bristningen idag. De ville klippa mig vid mina två efterföljande förlossningar också men jag vägrade (ville inte vid min första förlossning heller men de bara klippte mig ändå mot min vilja) och sprack bara grad 2 respektive nånting mellan 1-2. 

Svar på tråden Klipp vid förlossning