• Anonym (Hus)

Köpa hus utan kontantinsats och dålig kreditvärdighet, går det?

Hej! Jag har en liten undran.. vi är ett par med två barn varav ena har en kromosomavvikelse och epilepsi. Vi har innan barnen kommit (med arbetslöshet och dålig lön) dragit på oss skulder och har nu samlingslån. Vi har inte haft möjlighet och spara pengar då det har varit mycket vab och sjukhusbesök med ena barnet. Vi bor nu i en hyresrätt. Vi fick frågan av en släkting om vi skulle vilja köpa deras hur eftersom de hade passat vårat barn så himla bra för släktingen ska flytta till annat. Går de för oss på något sett och köpa detta hus utan kontantinsats och dålig kreditvärdighet pga samlingslånen. Går de om någon släkting hjälper oss? Finns de andra tips? eller behöver vi helt enkelt dra åt mer och spara allt vi kan och missta denna chans till huset? 🙂

• Svar på tråden Köpa hus utan kontantinsats och dålig kreditvärdighet, går det?
  • BuoBä

Med risk för att vara party pooper, men det låter som att ni precis går runt nu, i hyresrätten. Har ni råd med driftkostnaderna för huset, inkl renovering? Får ni ökade kostnader för transport?

Hur mycket skulle ni betala för huset? 
    Banklån låter som att det kan bli svårt. 

• Anonym (s)

Blir nog svårt. Kanske går med en bank som har jättehög ränta men då kan det bli dyra kostnader och betalar ni inte kommer banken ta huset och sälja. 

Vi har skulder och vill köpa hus. Vi flyttade till my äcklet mindre lägenhet med låg kostnad, ska sälja bilarna, sälja av mycket. Jag som är föräldraledig jobbar extra på kvällar och helger för att få mer pengar. Allt för att spara mer och betala av skulderna så vi kan köpa hus inom 5 år. 

Så mitt tips är att göra upp en bra plan, kolla vilka kostnader ni kan dra ner på, stryp alla onödiga köp, sälja allt överflöd, dra ner på standarden, jobba extra om möjligt.... 

Prata med den som ska sälja. Finns det möjlighet att ni kanske kan hyra huset något år innan och sen köpa loss det? 

• Anonym (?)

Vad kostar huset och vad har ni for inkomster? Har ni goda marginaler även med hög ränta?

• EnAnonumius
    Anonym (Hus) skrev 2024-10-02 16:16:34 följande:
    Köpa hus utan kontantinsats och dålig kreditvärdighet, går det?

Hej! Jag har en liten undran.. vi är ett par med två barn varav ena har en kromosomavvikelse och epilepsi. Vi har innan barnen kommit (med arbetslöshet och dålig lön) dragit på oss skulder och har nu samlingslån. Vi har inte haft möjlighet och spara pengar då det har varit mycket vab och sjukhusbesök med ena barnet. Vi bor nu i en hyresrätt. Vi fick frågan av en släkting om vi skulle vilja köpa deras hur eftersom de hade passat vårat barn så himla bra för släktingen ska flytta till annat. Går de för oss på något sett och köpa detta hus utan kontantinsats och dålig kreditvärdighet pga samlingslånen. Går de om någon släkting hjälper oss? Finns de andra tips? eller behöver vi helt enkelt dra åt mer och spara allt vi kan och missta denna chans till huset? 🙂

Nu är det ju er släkting som frågade er om ni ville köpa dennes hus.

Fråga släktingen om h*n kan tänka sig att hyra ut huset till er i stället..

Men annars är det som de andra säger i tråden. Kass ekonomi och skulder är inte direkt till hjälp om man vill köpa hus.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ekonomiskt husägare)

Jag kan nästan se det framför mig, ett hus utan trappor, du slänger bara in en tvätt när du känner för det och ni kan parkera på tomten.
    Enda chansen för er är nog om det är billigt och någon kan gå in som borgenär eller om de som äger huset har god ekonomi och går med på ett privatlån, där ni betalar det ni kommer överens om i månaden.

• Goneril
    Anonym (Ekonomiskt husägare) skrev 2024-10-02 17:25:28 följande:

Jag kan nästan se det framför mig, ett hus utan trappor, du slänger bara in en tvätt när du känner för det och ni kan parkera på tomten.
    Enda chansen för er är nog om det är billigt och någon kan gå in som borgenär eller om de som äger huset har god ekonomi och går med på ett privatlån, där ni betalar det ni kommer överens om i månaden.

" Borgenär", jag ryser över denna okunskap. "Borgenär" är den som lånar ut pengar, banken exempelvis. Den som går i borgen är "borgensman" och ingenting annat. 
  • MagnusA

Om släktingen säljer huset till er för en bra bit under marknadsvärde, så kan det finnas en liten (med betoning på liten) chans, i och med att banken då kan acceptera detta som säkerhet istället för kontantinsatsen.

Det är dock många pusselbitar som behöver falla på plats, såsom kalkylen över er inkomst osv.

Svar på tråden Köpa hus utan kontantinsats och dålig kreditvärdighet, går det?