• Anonym (Orolig mamma)

Hur vanligt är det att barn skadar varandra fysiskt i skolan?

Jag är förälder till ett barn i förskoleklass. Barnet var så glad att få börja skolan. Men nu har hon gått i skolan i 1,5 månad. Det är någon incident var och varannan dag. Vissa av misstag andra med flit. Sen hon börjat skolan har hon blivit fälld och skrattade åt, blivit slagen, knuffad, fått en sak hon gjort förstörd, blivit dragen i armen. De incidenterna har vart med flit. Sen händer det saker som hon och lärarna säger inte är med flit. Som att få saker kastad i ögat, knuffad in i väggen, blir trampad på, knuffad påväg in i klassrummet. 

Det märkliga var att en dag blev hon kallad en sak, knuffad och slagen 2 gånger. Hennes lärare berättade detta för mig och jag frågade först om det var med flit eller misstag. Då sa läraren att det var med flit och även min dotter. Pappan åker till skolan för att prata med dom om vad som hände och hur skolan gör för att motverka sådant här. Då pratar de med läraren som såg på när det här hände och helt plötsligt så påstår hon att det inte var med flit utan att min dotter bara stod i vägen när pojkarna lekte våldsamt. Då reagerar jag på att det låter inte som ett misstag att man råkar kalla någon nåt och slår och knuffar 2 gånger. Men om det är så att barnen leker våldsamt varför skulle inte läraren då ingripa innan det händer något. 

Mitt barn har sagt till mig två gånger nu att hon vill byta skola. För att hon säger att dom är dum mot henne och att det händer för mycket saker även av misstag. 

Just nu är det bara pappan som vill ha den skolan pga att den ligger påväg till hans jobb. Ingen av oss bor nära den skolan heller. 

Pappan säger att sånt här händer på alla skolor. Men jag, en kompis och min partner säger att detta är inget vi upplevt som barn. Är det så att vi tre haft tur, pappan gått på dålig skola eller har skolmiljön helt enkelt ändrats? 

Jag vet snart inte vad jag ska göra. Kan tillägga att hon går på en normalstor skola med upp till 28 elever per klass. 
  • Svar på tråden Hur vanligt är det att barn skadar varandra fysiskt i skolan?
  • Anonym (J)

Otur med klass säger jag.
    Mina barn har gått på samma skola.

Äldsta gick i en fruktansvärd klass med mycket bråk och oroligheter. 5 olika lärare på 4 år, psykolog i klassen mm. Inget blev bättre. Knappt någon undervisning de 5 år hon nu gått i skolan.

Nästa barn, samma skola. Fantastisk lärare och klass. Snälla elever, bra undervisning. 

Ni borde dock byta skola till en som är närmast hemmet så hon får kompisar i närområdet. 

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (J) skrev 2024-10-02 10:34:59 följande:

Äldsta gick i en fruktansvärd klass med mycket bråk och oroligheter. 5 olika lärare på 4 år, psykolog i klassen mm. Inget blev bättre. Knappt någon undervisning de 5 år hon nu gått i skolan.

Nästa barn, samma skola. Fantastisk lärare och klass. Snälla elever, bra undervisning. 

Ni borde dock byta skola till en som är närmast hemmet så hon får kompisar i närområdet. 

Hon vill gå i skola nära pappa så att hon får kompisar där. Jag vill att hon ska gå antingen nära pappa eller mig. Pappan vill ha kvar skolan. Jag ska prata med pappan och kolla om vi kan byta skola till henne. För hennes bästa vore det att gå i skola närmast honom. För hos mig har hon bättre möjlighet att umgås med kompisar på området. Jag ser att för hennes bästa vore det bäst om hon fick kompisar nära honom. 

Hade vi bott nära skolan så hade jag kämpat mer och inte gett upp. Men eftersom jag har 1 mil till skolan och pappan har typ 3-4 km och har många skolor närmare så ser jag att det är bättre att flytta på henne nu och inte senare. 

Hon blir utsatt mest av äldre barn. Så de som skadar henne med flit är mest äldre barn. Tror det är så som du säger att klasserna kan vara olika. Även lärarna tänker jag. Tror det finns bra klasser på dåliga skolor och dåliga klasser på bra skolor. 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (J) skrev 2024-10-02 10:34:59 följande:

Pappan fick mig att tro att den skolan är bra för henne eftersom det är den som är närmast den förskola hon gick på och hon kommer få med sig kompisar från förskolan. Men hennes bästa vän började på annan skola och det har senare kommit fram att han ville ha henne på den skolan för att den ligger bra till påväg till och från hans jobb. 
Svar på tråden Hur vanligt är det att barn skadar varandra fysiskt i skolan?