Hur vanligt är det att barn skadar varandra fysiskt i skolan?
Jag är förälder till ett barn i förskoleklass. Barnet var så glad att få börja skolan. Men nu har hon gått i skolan i 1,5 månad. Det är någon incident var och varannan dag. Vissa av misstag andra med flit. Sen hon börjat skolan har hon blivit fälld och skrattade åt, blivit slagen, knuffad, fått en sak hon gjort förstörd, blivit dragen i armen. De incidenterna har vart med flit. Sen händer det saker som hon och lärarna säger inte är med flit. Som att få saker kastad i ögat, knuffad in i väggen, blir trampad på, knuffad påväg in i klassrummet.
Mitt barn har sagt till mig två gånger nu att hon vill byta skola. För att hon säger att dom är dum mot henne och att det händer för mycket saker även av misstag.
Just nu är det bara pappan som vill ha den skolan pga att den ligger påväg till hans jobb. Ingen av oss bor nära den skolan heller.
Pappan säger att sånt här händer på alla skolor. Men jag, en kompis och min partner säger att detta är inget vi upplevt som barn. Är det så att vi tre haft tur, pappan gått på dålig skola eller har skolmiljön helt enkelt ändrats?
Jag vet snart inte vad jag ska göra. Kan tillägga att hon går på en normalstor skola med upp till 28 elever per klass.