• Anonym (Maskrosen)

Bryta kontakt med delar av familjen

Hej!

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja då allt är rätt tufft just nu, men börjar med att ställa frågan om någon här brutit kontakt med sin familj / delar av sin familj? Dvs. den familj ni vuxit upp i.

Jag har kommit till ett vägskäl jag helst inte ville komma till då jag alltid trott att allt går att lösa, i synnerhet om man älskar sin familj. Men jag har tillsammans med min psykolog kommit till insikt om att allt inte alls går att lösa. Ibland måste man helt enkelt lämna en situation innan den tar död på en.

Det som har hänt är att jag vuxit upp i en toxisk familj som ofta anpassat sig efter en enda person som tyvärr haft och har konflikter med väldigt många människor. Den personen har en stark tendens att även skapa konflikter mellan olika människor. I flera år har jag mått psykiskt dåligt av dennes konflikt med sin omvärld då alla alltid blivit indragna i det (för att "stötta" personen i fråga, lyssna, försöka hjälpa personen), men för ett tag sedan kom det till en punkt då jag inte ville leva längre pga att den toxiska cykeln aldrig tar slut. Dennes toxicitet påverkade mig extremt negativt. Delar av familjen har samma drag, men inte på samma höga nivå. Två familjemedlemmar "enablar" personen, vilket gör att allt som är rim och reson faller bort.

Jag har kommit till den punkt att jag inte längre har en vardag utan ångestattacker. Jag har försökt prata med familjen på ett sansat sätt i flera år, men det är som att de är manipulerade av personen ifråga. Jag vet det då jag själv tidigare var manipulerad av denne.

Nu har jag tagit beslutet att helt enkelt distansera mig från dem då det lite grann handlar om att rädda mig själv. Att gå runt och känna att man inte vill leva längre är inte ett alternativ när jag har så många andra fantastiska människor omkring mig.

Ville bara fråga om det är någon som varit i min sits? Hur kändes det både under och efter själva processen att distansera mig? Har ni tips att ge för resan framåt?

Svar på tråden Bryta kontakt med delar av familjen