• Anonym (Björne och snigel)

Hur fan uppkom universum ur ingenting?

Big Bang. Tid och rum existerade inte innan, materia existerade inte. Hur fan kunde någonting så stort som universum uppkomma ur ingenting? 
    Om ingenting existerade, varför smällde det av? 

Och om det var något som smällde av, vad skapade det? 

Fattar ingenting. Snälla förklara för mig. 

• Svar på tråden Hur fan uppkom universum ur ingenting?
  • Aniiee

Det var inte ingenting. Inte så som vanliga människor fårstår "ingenting", I alla fall.

Men detta är långt över Familjelivs huvud, så jag råder dig att läsa A universe from nothing av Lawrence Krauss istället. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Quack)

Finns mycket du inte ser men som alltid finns där. Gaser, atomer, vibrationer, virus... Ingenting är aldrig ingenting. All yta upptas alltid av något även om vi inte kan se det. 

• Anonym (...)

Kanske någon gud som skapade smällen 

• Harnok
    Anonym (...) skrev 2024-09-30 23:49:40 följande:

Kanske någon gud som skapade smällen 

Hur uppstod gud? ;)
  • Anonym (...)
    Harnok skrev 2024-09-30 23:58:59 följande:
    Hur uppstod gud? ;)
    Ja precis. Det blir svårt att helt svara på frågor om hur allt blev till om det alltid är något som måste ha funnits innan. Och innan det. Och innan det. Osv
  • Lynx123

Läs en kortfattad historik över nästan allting av Bill Bryson till att börja med.

• fultextad användarhandbok

Kanske är det så att Big bang är något som har uppstått ur våra observationer och våra tolkningar, att existensen är snarare har uppstått ur medvetande än tvärtom. Ja då, det är inget jag häver ur mig utan bakomliggande resonemang.

• Aniiee
    fornminne skrev 2024-10-01 10:45:24 följande:

Big Bang var Gud som nös.

Så.... universum är guds snorbubbla..... (eftersom det inte var något som exploderade, utan expanderade....)
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Emy88

Big Bang var inget som smällde av. Det var en stor expansion som fortsätter än idag och accelererar. Den största delen av universum består av mörk energi som vi inte vet vad det är. Det man dock vet är att den mörka energin är det som fortsatt får universum att expandera. Genom att få reda på vad mörk energi är kanske man kan komma ett steg närmare att förstå Big Bang. Idag utgår man från att energi i samband med Big Bang omvandlades till materia i enlighet med Einsteins ekvationer och energi är ju någonting. 

Svar på tråden Hur fan uppkom universum ur ingenting?