• Anonym (Orolig)

Skäl att neka medlemskap i bostadsrättsförening

Jag står i begrepp att köpa en bostadsrätt. Nu oroar jag mig för att inte bli godkänd som medlem i föreningen. Min ekonomiska situation har varit dålig. Under 15 års tid har jag i stort sett saknat inkomst. Jag har även många betalningsanmärkningar, om än inte på så höga belopp.

Nu har jag ärvt pengar. Jag har även börjat arbeta, men inte med fast anställning. Min månadslön ligger i snitt runt 17.000 efter skatt.

Bostadsrätten jag tänker köpa kostar 800.000.  Månadsavgiften ligger på 900/ månad och den totala driftskostnaden inklusive avgift är 1500:-. Jag kommer efter köpet att ha kvar 250.000:-

Finns risk för att föreningen nekar mig medlemskap tror ni?

• Svar på tråden Skäl att neka medlemskap i bostadsrättsförening
  • Anonym (Orolig)

Jag tillägger att jag naturligtvis betalat alla mina gamla skulder nu och är helt skuldfri. Inte heller tar jag lån för att köpa bostadsrätten.

• mammatill6

Skulle nog säga en ganska stor risk att de nekar, de gör ju en kreditupplysning och många anmärkningar är ju inte toppen. Sen beror det nog lite på vad de är för också

• Anonym (Orolig)
    mammatill6 skrev 2024-10-01 07:45:32 följande:

Skulle nog säga en ganska stor risk att de nekar, de gör ju en kreditupplysning och många anmärkningar är ju inte toppen. Sen beror det nog lite på vad de är för också

Samtliga var under samma period för tre år sedan när jag inte hade råd att betala sjukhusräkningar. De är inte kopplade till boende. 
  • Anonym (TIna)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-10-01 07:57:20 följande:
    Tack! Ja, det var verkligen en bra förklaring. Där ser det ju inte ut som att föreningen skulle neka mig tycker jag.
    Nej jag tycker inte det heller, inte om du inte har anmärkningar eller kvarvarande skulder hos KFM idag?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (TIna) skrev 2024-10-01 09:24:33 följande:
    Nej jag tycker inte det heller, inte om du inte har anmärkningar eller kvarvarande skulder hos KFM idag?
    Jag har inga anmärkningar och inga skulder över huvud taget, varken hos kronofogden eller annat. 
  • Anonym (Orolig)

Jag menar då senare anmärkningar än 3 år tillbaka.

Svar på tråden Skäl att neka medlemskap i bostadsrättsförening