När slutade ert med dessa leksaker?
När slutade de vilja ha / leka med Barbie och liknade dockor?
När kunden ni göra er av med leksaksköket?
När vr inte duplo intressant längre?
Dockor i form av " bebisar"
Dockvagn?
När slutade de vilja ha / leka med Barbie och liknade dockor?
När kunden ni göra er av med leksaksköket?
När vr inte duplo intressant längre?
Dockor i form av " bebisar"
Dockvagn?
Måste man sluta med leksakerna?
Barbie förstod hon sig aldrig på men dockor lekte hon med väldigt länge. Köket åkte ut tidigare, minns ej exakt men hon var några år i alla fall. Dockor och vagnar hängde med till säkert 8-årsåldern, kanske längre faktiskt. Hon var en dockmamma ut i fingerspetsarna.
Duplo hade vi inte så mycket av. Lego (Friends) byggde hon gärna men lekte inte med det.
Duplo slutade nog vår yngsta med vid 11. Sant! Bästa sättet att bygga fort och högt med. Plus att det är kompatibelt med smålego (8 pricks-bitarna).
Men ett generellt tips.
Stressa inte bort leken! Det är så viktigt att de får leka. Känner folk som slutade ge barnen lego och andra leksaker vid typ 8 år, för att de var "för stora" enligt föräldrarna. Istället sitter de med mobilen och folk undrar varför barnen är så brådmogna?!
Uppmuntra lek. Länge! Man kan leka på många sätt!
Låt mobilen vara ett komplement till leksaker och pyssel, inte tvärtom. Fundera på när skärmen ska bort så de kan hjälpa till att plocka undan stöket istället, som man får göra både på förskolan och i skolan.
Låt sedan barnen avgöra när det är dags. Precis som du avgör när det är dags för dina intressen att upphöra osv.
Äldsta barnet lekte aldrig med något av detta, möjligen duplo, men det slutade han med i 4 års åldern.
Yngsta leker med allt av detta förutom duplo, han har aldrig varit intresserad av bygglekar, utan vill bara ha dockor, gosedjur och leker fantasilekar. Han är 7,5 och vi har fortfarande både leksakskök, dockor, dockvagn osv.
Har har vi rensat när vi behövt plats, har barnen fått massa Lego i present tex så har Duplot packats bort, har de bytt rum så har vi passat på att tillsammans välja vad som ska med typ, jag har alltid haft en låda i förrådet där de kan lägga leksaker de tröttnat på som jag sen har gått igenom och sparat något speciellt, donerat eller slängt det som var trasigt
Stora saker som leksakskök har tagits bort när de slutade leka med det helt enkelt
Dottern 8 år har precis gett sitt leksakskök till lillasyster på 1år. Hon leker dock forsatt i köket men det är bara tillsammans med hennes lillasyster och inte sert genme leka själv där senate året. Hon gav även dockvagn och dockorna till henne dessa har hon dock inte lekt så mycket med senaste 2åren, mest stått i ett hörn i hennes rum. Hon leker fortsatt med barbie och lego.
Sonen 10 år leker fortsatt med småbilar på bilmatta, sätter bilar har han gjort sig av med när han var runt 8år. Bobbycaren var också en storfavorit för honom. Den slutade han använda för ca ett halvår sedan då han fick kommentar av en kompis att han var barnsligt och alldeles för stor fär att åka runt på den inomhus. Storleksmässigt kan jag hålla med om att han med sina 155cm såg väldigt stor ut på den. Lego leker han med fortsatt Duplo hade han de första 2åren innan han gick över på smålego.
Dotter: Barbie har mina barn inte haft, med med leksaksfigurer (typ prinsessor osv.) lekte min dotter fram till ungefär 10 år. Duplo hade vi inte, tror jag, om vi hade den så plockade jag bort den när hon blev gammal nog för Lego. Dockvagn - kanske till skolåldern? Med dockor i sig lekte hon knappt, de var nog bara intressant att föra runt dem i vagnen. Leksakskök har vi inte haft, vet inte hur länge det hade varit intressant.
Son: Barbie, Dockor och Duplo se ovan. Leksaksfigurer lekar han med (7 år). Dockvagn var intressant till ungefär 3 år. Leksakskök har han inte haft heller, men han lekte alltid mycket med den när den fanns någon annanstans - tror kan skulle fortfarande leka med en. Fast jag är inte säkert om den skulle vara intressant även hemma.