• Anonym (Vattenpelare)

Räcker 6000 vattenpelare på vinterkläder?

Jag letar vinterbyxor till barnet. Jag spanade in Didrikson som verkar väldigt populärt, men jag studsade lite på att det "bara" var 6000 vattenpelare. Andra märken har ju 10 000. Räcker 6000 för att hålla barnet torrt hela vintern?

• Svar på tråden Räcker 6000 vattenpelare på vinterkläder?
  • Queen81

Här i Skåne hade jag inte känt att det räckt då det oftare än vått och blaskigt än kallt och snö.

• Anonym (Vattenpelare)
    Queen81 skrev 2024-09-29 19:50:24 följande:

Här i Skåne hade jag inte känt att det räckt då det oftare än vått och blaskigt än kallt och snö.

Vi bor i Uppland, så det är lite varierat. Barnet är förvisso lite äldre nu och sitter inte i snösörja hur länge som helst längre, men det ska ju ändå hållas torrt.
  • Körsbärsdalen

Jag brukar inte titta fullt så noggrant på vattenpelare på vinterkläder, för våra barn brukar ha fodrat galon de blöta dagarna. Vi bor i mellansverige, och de flesta vintrarna är oftast sådär varannan dag är det kallt (och då torrt) så vinteroverallen behövs (och vattenpelare är rätt oväsentligt) och varannan dag är varmare men slaskigare (och blåsigare) så fodrad galon har varit att föredra (typ didrikssons boardman). Detta per förskolans önskemål - de har båda uppsättningar hängande där.

Så skadar det såklart inte att köpa med högre vattenpelare. Har inte typ alla andra märken från 10 000 och uppåt..?

• Anonym (Frida)

Ja, det räcker. Det är viktigare att kolla om sömmarna är tejpade, och om det finns förstärkningar på knän etc ifall du har barn som kryper och klättrar omkring. Det är också viktigt att de är bekväma och lätta att ta av och på, så att barnet faktiskt använder dem.

• Anonym (Vattenpelare)
    Körsbärsdalen skrev 2024-09-29 19:54:01 följande:

Jag brukar inte titta fullt så noggrant på vattenpelare på vinterkläder, för våra barn brukar ha fodrat galon de blöta dagarna. Vi bor i mellansverige, och de flesta vintrarna är oftast sådär varannan dag är det kallt (och då torrt) så vinteroverallen behövs (och vattenpelare är rätt oväsentligt) och varannan dag är varmare men slaskigare (och blåsigare) så fodrad galon har varit att föredra (typ didrikssons boardman). Detta per förskolans önskemål - de har båda uppsättningar hängande där.

Så skadar det såklart inte att köpa med högre vattenpelare. Har inte typ alla andra märken från 10 000 och uppåt..?

Jag skulle aldrig få på min nioåring fodrad galon...
    Anonym (Frida) skrev 2024-09-29 19:54:35 följande:

Ja, det räcker. Det är viktigare att kolla om sömmarna är tejpade, och om det finns förstärkningar på knän etc ifall du har barn som kryper och klättrar omkring. Det är också viktigt att de är bekväma och lätta att ta av och på, så att barnet faktiskt använder dem.

Jodå, sömmar är tejpade och knäna och rumpa är förstärkta. Det behövs när barnet åker stjärtlapp på rasterna. De verkar väldigt populära, men jag funderar som sagt på vattentåligheten. Ett skolbarn är ju inte riktigt ute på samma sätt som ett förskolebarn. Rörelsemönstret är ju annorlunda. Samtidigt ska också ett skolbarn vara torrt.

Svar på tråden Räcker 6000 vattenpelare på vinterkläder?