• Anonym (Undra)

Att fira julen som enda barnet.

Vi har ett barn som är 6 år och Som de flesta andra firar vi jul vartannat år med ena släkten och andra med den andra sidan.

Detta år kommer det att bli så att vårt barn kommer vara enda barnet bland några få vuxna. 

Känns så elakt mot vårt barn, att det inte blir så roligt jul då det saknas barn.

Förra året firade vi med den andra sidan där det finns flera kusiner. Och vårt barn har också uttryckt att vill fira med sina kusiner. Hur gör man i denna situation, den barnfria släktsidan vill såklart fira med vårt barn.
    Hur gör man julen bra för en sexåring som är själv med några vuxna?

• Svar på tråden Att fira julen som enda barnet.
  • Anonym

Äsch, så hade jag det tills syrran kom när jag var fyra. Och efter det så var det fortfarande bara vi två som var barn. Tyckte ändå att det var hur mysigt som helst och minns jularna som "varma" (som det brukar beskrivas). Barnet tenderar ju ändå att bli huvudpersonen, få mest julklappar och få mest stories lyssnade på. Det kommer att gå kanon.

• Anonym

Barnet kan väl få ringa och snacka lite julklapps-skryt med kusinerna och hälsa på alla som är där över telefon också?

• Lönnsirap

Julen är en av våra absolut största högtider och man kan gott unna sig att ha fler traditioner än bara julafton. Tycker man att ena julen blir lite för tråkig så kan man ju de året ha julgransplundring, eller annandag jul ihop.

Julen är en högtid full av kompromisser och val mellan det "roliga" och att även andra ska ha det bra.

• Anonym (Sofia)

Finns ju fler dagar än julafton.Bjud in kusinerna en annan dag istället. 

• Anonym (två barns mamma)

Bor ni långt ifrån varandras släkt?
    Annars så kan ni ju träffas juldagen, annandagen, 23/12 eller liknande och lite julfirande. Bor ni långt ifrån kanske ni kan fixa lite "lillejul" veckan innan, trettonhelgen osv. 
    Så har vi gjort, fixat en lillejul med släktingar en annan dag än dom vi firat med på julafton. Blir mer roligt för barnen att fira fler dagar.

• Anonym (ensambarn)

Jag har alltid varit ensambarn då jag är född mellan generationerna så att säga. Kusinerna 15+ år äldre, kusinbarnen lika mycket yngre.

Det var faktiskt ganska skönt. Jag fick ganska mycket pyssla med mitt. Och så fick jag ju alltid full uppmärksamhet av mormor, morfar, farmor, farfar när jag ville eller behövde något, och allas presentbudget "till barnen i släkten" gick ju till mig så jag var nog rätt bortskämd vad gällde sånt. 

Sen på juldagen så var det alltid kompissammankomst i pulkabacken där man skröt om presenterna man fått, haha. Så det var inte så att jag aldrig träffade andra barn på julen, bara på en annan dag.

Svar på tråden Att fira julen som enda barnet.