• Anonym (Li)

Orka va är rätt o vad är fel

Har haft otroligtkömoigs år då vi misst båda svärföräldrana. Maken har tagit över deras konkurs företag o nu 10 år senare har jag varit sjukskriven flera omgångar pg av utmattning. Han har jobbat mycket o det har varit slitsamt. Vi har inga svärföräldrar o jag har känt mig lite sviken av mina föräldrar som inte funnits där mer än när jag blivit helt knäckt vissa gånger. 

Vi försöker få ihop vardagen maken har nu under några år börjar dricka. Jag sover inte på veckorna o känner enorm press. Vi har alltid hjälpt mamma o pappa men orken har inte funnit nu. 

Nu ska de göra ett jobb hemma o behöver någon som kör grävmaskin vilket innebär att maken skulle behöva vara borta en hel helg o jag själv.

• Svar på tråden Orka va är rätt o vad är fel
  • Anonym (Li)

Jag vill verkligen hjälpa till men vi hinner inte ens med vårt eget liv o när jag vet hur han dricker o hur vi har det så känns det så jobbigt att han måste vara borta o kämpa igen . Hur gör man lever med konstant ångest om vi inte hjälper till o med konstant ångest om vi hjälper till för vi inte orkar som familj. 

• Anonym (Lo)

Lär er att säga NEJ.

Säg nej, vi kan inte!
    Säg nej, vi måste vara lediga!

Har ni svårt att säga nej, stång av ljudet på telefonerna eller ännu hellre - blocka deras nummer tillfälligt.

Fattar de inte säg till på skarpen! Din man har förlorat båda sina föräldrar och behöver givetvis få sörja, och du med! 

Ett annat alternativ är res bort en vecka, vila upp er och när ni kommer hem då säger ni NEJ igen.

• Anonym (Li)

Det är 10 år sedan han miste dem var nog oklar men de 10 åren har varit så tuffa. Jag får sådan ångest av att veta att de måste anlita en grävare. Men får lika mycket ångest över att orka med att han är borta ännu en helg. Rädd o ångra mig när de en gång är borta

• Aliona

Vad är det du inte orkar om han är borta en helg? Är det saker du kan välja bort? 

• Anonym (Li)

Vi har 3 barn o jag sover inte pga a stress. Vet jag att jag ska jobba en vecka o ha hela helgen själv med allt så sover jag ingenting. Sedan har han fullt upp på veckorna o orkar inte själv heller kan jag tro eftersom han börjat dricka hela veckorna :(

• Anonym (Alkotest)

Har din man problem med alkohol ska han under inga omständigheter köra grävmaskin. Inte någonstans. 

• Kvittning

Säg nej. Om dina föräldrar vet hur tufft ni har så borde de inte ens fråga.

Alternativt att det blir en bytesaffär. Din man och du spenderar helgen i deras hus där han kör maskin (nykter såklart) och du slipper ta hand om barnen utan bara sköter markservicen för han och dig. Och dina föräldrar bor i ert hus och tar hand om barnen. 

• Anonym (Lina)

Det kanske är billigare att anlita någon som kommer över och hjälper dig i hemmet än att anlita en grävare? 

Var öppen med din mans drickande så någon kan hålla koll på honom om han ska gräva hos dina föräldrar. 

Svar på tråden Orka va är rätt o vad är fel