• Sarapri

Sonen vågar inte kissa själv i skolan (5år)

Hej,

Min son, som snart fyller 6 år, har autism. Trots detta har han klarat sig bra i förskolan och har nu precis börjat i förskoleklass.

Skolan han går i är i en äldre byggnad där både toaletter och klassrum inte är särskilt inbjudande, särskilt toaletterna. Han vågar inte gå på toaletten själv. På förskolan var det aldrig ett problem då de hade fräscha toaletter, men nu vägrar han helt. I början höll han sig hela dagen utan att gå på toaletten alls, men med hjälp av en fritidsledare som ger stöd i klasserna, har han nu börjat våga kissa några gånger. Problemet är att han inte vill stänga dörren och att fritidsledaren behöver stå vid dörren och till och med titta på honom.

Idag sa hans lärare att personalen tycker att det är obekvämt eftersom fritidsledaren måste täcka för dörren så att andra barn inte ser. Toaletterna ligger längst ner i korridoren där barnen även byter om. Jag har tidigare pratat med läraren och sagt att min son känner sig trygg med fritidsledaren, eftersom han ofta nämner henne hemma, och att hon utgör en trygg bas för honom när toaletterna känns "obekväma" på grund av sin gamla utformning. Min man och jag har uttryckt vår uppskattning över att hon följer med honom när han behöver kissa. Han klarar allt själv ? från att kissa till att torka sig ? han vill bara ha någon där som sällskap.

Jag kanske tänker fel, men jag har svårt att förstå hur en 5-åring kan göra en vuxen pedagog obekväm?

Jag har föreslagit att fritidsledaren kan stänga dörren lite grann, men då vägrar han kissa. Jag föreslog också att hon kunde vända ryggen till, men det gillade hon inte. Som hans lärare sa, menar personalen att vi föräldrar borde komma till skolan och hjälpa till vid toalettbesöken. Jag påpekade då att vi inte kan vara där varje gång han behöver kissa eller komma till skolan varje dag för att försöka få honom att gå på toaletten. Vi hämtar honom kl. 15 varje dag och frågar då om han vill kissa innan vi åker hem, men han säger alltid nej. Hans lärare föreslog att vi kunde ta lite extra tid vid kl. 15 för att få honom att kissa, och jag svarade att vi kan försöka.

Har ni några tips på hur vi kan hantera detta? Hur ska vi tänka och vad kan vi göra? I övrigt trivs han väldigt bra i skolan, och både han och personalen verkar gilla varandra. Det är bara toalettbesöken som är ett problem.

Tack på förhand för er hjälp.

• Svar på tråden Sonen vågar inte kissa själv i skolan (5år)
  • Anonym (Det)

Jag gick nog aldrig på toa under hela min skolgång. Fanns alltid risk att någon skulle rycka i handtaget osv

• Sarapri
    Anonym (Det) skrev 2024-09-27 21:04:27 följande:

Jag gick nog aldrig på toa under hela min skolgång. Fanns alltid risk att någon skulle rycka i handtaget osv

Sonen bryr sig inte om någon skulle titta in (än så länge iallafall), han är mer rädd för de gamla toaletterna. 

• Anonym (Det)
    Sarapri skrev 2024-09-27 21:16:40 följande:

Sonen bryr sig inte om någon skulle titta in (än så länge iallafall), han är mer rädd för de gamla toaletterna. 

Då är det nog bara övning som gäller. Vänja sig vid att toaletten ser annorlunda ut än vad han är van vid. 

Finns ju barnsist man kan köpa och sätta på toaletter men det kanske blir jobbigt för personalen att sätta på och av varje gång

• Anonym (b)
    Anonym (Det) skrev 2024-09-27 21:04:27 följande:

Vilket är jättedåligt. Inget att utgå efter.
  • Anonym (b)

Hon blir väl obekväm av att behöva passa en dörr så ingen annan ser något, inte av att femåringen behöver sällskap

• Anonym (Maria)
    Sarapri skrev 2024-09-27 21:16:40 följande:

Hur menar du att de är gamla? Är de äckliga eller ofräscha? Isåfall borde ju skolan göra något åt det.
    Om det bara är att byggnaden är äldre men de ändå är rena och fräscha så vet jag inte.. Hur är han på andra ställen , typ när ni hälsar på hos nån? Tänker att alla bor ju inte i nybyggen. 

Jag tänker att det bästa är om han kan öva när ni är där och kan vara med honom på toaletten, typ när ni lämnar och hämtar? Om det inte är så att de faktiskt är ofräscha , då måste det ju ändras.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Din son är bara 5-6 år och har speciella behov iom sin autism. Personalen borde kunna hjälpa till med toabesöken någon gång om dagen åtminstone. Vilket kanske räcker om det inte är långa skoldagar? Dock är det bra om ni övar med sonen så att han kan gå på toa själv när han blir lite äldre.

Vad är det personalen är obekväm med? Att stå och hålla för? Det måste gå att hitta ett sätt som fungerar för båda. Blir det flera gånger om dagen kan jag också förstå om personalen kanske inte hinner eller har möjlighet. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Förslag: Han går på toa på morgonen innan han går hemifrån, han får hjälp av fritidsledaren någon gång under dagen, och ni föräldrar hjälper honom när ni hämtar honom kl 15, samt övar med honom. Han måste vänja sig vid de nya toaletterna, men han behöver kanske lite tid. 

Som någon skrev, är det så att toaletterna är ofräscha, är det ett allmänt problem som skolan bör åtgärda. 

Svar på tråden Sonen vågar inte kissa själv i skolan (5år)