• Anonym (Jenny)

Varför finns det inte att köpa?

Vi hade ett landställe förut som hade en massa olika bärbuskar. Det mesta finns ju att hitta I affärer men något jag verkligen saknar (och älskar) är svarta vinbär och krusbär. Har någon av er någon förklaring till varför det inte går att få tag på??? 

• Svar på tråden Varför finns det inte att köpa?
  • EpicF

Fikks väl ingen köpemarknad för det då folk inte vill köpa. 

• Anonym (Annica)

Jag tror inte att det finns någon större marknad för det... Skriv i någon lokal FB-grupp - det finns säkert folk som inte plockar sina bär.

• Anonym (Jenny)

Men I stort sett finns alla andra bär att köpa, (färska och frysta) så varför just de bären? Det finns ju röda vinbär i butikerna på sommaren. Tyvärr är jag inte så förtjust i dem, föredrar de svarta. 

• EpicF
    EpicF skrev 2024-09-27 20:10:35 följande:

Fikks väl ingen köpemarknad för det då folk inte vill köpa. 

*Finns
  • Aniiee

Svarta vinbär finns ju i frysdisken på både Willys och Hemköp, så det är ju inga problem. Även en hel drös produkter på svarta vinbär.

Krusbär kan vara lite knepigare. Förut hade godismärket Tweek supergoda krusbärsringar, men jag tror de tagit bort det. Krusbärsmarmelad hittar jag ibland, Torfolk Gård gör och levererar till Ica men inte alla Icabutiker tar in den. Sen finns några ställen online som gör och säljer. Men några färska, nej, det har jag väl aldrig sett.

Jag gillar också krusbär, när de är gröna, syrliga och "omogna". Det är sommar med mormor, det. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Lyktan)

Nog finns det bärbuskar att köpa men gissar att de säljs mest på våren. Gissar att de flesta plantor har reatt ut nu.

• Anonym (Hm)

Jag har sett båda de buskarna säljas i flera växtaffärer samt på lidl. På våren.

• Anonym (Jenny)
    Aniiee skrev 2024-09-27 20:30:07 följande:

Svarta vinbär finns ju i frysdisken på både Willys och Hemköp, så det är ju inga problem. Även en hel drös produkter på svarta vinbär.

Krusbär kan vara lite knepigare. Förut hade godismärket Tweek supergoda krusbärsringar, men jag tror de tagit bort det. Krusbärsmarmelad hittar jag ibland, Torfolk Gård gör och levererar till Ica men inte alla Icabutiker tar in den. Sen finns några ställen online som gör och säljer. Men några färska, nej, det har jag väl aldrig sett.

Jag gillar också krusbär, när de är gröna, syrliga och "omogna". Det är sommar med mormor, det. 

Jaså. Så det finns frysta svarta vinbär? Får ge mig ut på jakt efter det. Jag vill gärna hitta det så mina barn får smaka också. De har aldrig ätit det. Eller jo, när de var yngre, men det var länge sedan.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Lyktan) skrev 2024-09-27 20:30:44 följande:

Nog finns det bärbuskar att köpa men gissar att de säljs mest på våren. Gissar att de flesta plantor har reatt ut nu.

Anonym (Hm) skrev 2024-09-27 20:56:02 följande:

Jag har sett båda de buskarna säljas i flera växtaffärer samt på lidl. På våren.

Nu är det inte själva buskarna jag vill ha, utan bara bären. Bor i lägenhet utan uteplats. 
  • Aniiee
    Anonym (Jenny) skrev 2024-09-27 20:58:14 följande:
    Jaså. Så det finns frysta svarta vinbär? Får ge mig ut på jakt efter det. Jag vill gärna hitta det så mina barn får smaka också. De har aldrig ätit det. Eller jo, när de var yngre, men det var länge sedan.
    Absolut finns det det. Ingår i Garants ordinarie sortiment, eko tror jag. Så gå till närmaste Willys eller Hemköp, har de inte så be dem ta in. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
Svar på tråden Varför finns det inte att köpa?