• Anonym (Cjl)

Har jag en dödlig njursjukdom?

Nu har jag spunnit in mig i ett väv av ångest.

Sökte vård för smärta i sidan, som konstaterades inte hade med njuren att göra då det är möjligt att trigga smärtan med rörelse.

Har skummande urin också.

Däremot visade det sig att jag hade låga värden resp hög keratin värde, och smärre utsläpp av albium i urinet. 

Fått ta fler prover som inte blivit besvarade än.

man 36 år, hög muskelmassa som kan ha påverkat blodproven lite, farfar som dog vid 40 av njursvikt på 70-talet, visserligen låg han på tunga smärtmedeciner av annan orsak, vilket antogs ha orsakat svikten.

men ändå, vad har jag för gener och kommer jag dö i förtid av njurproblem? Njurarna är rätt jävla dåligt att bråka med som jag förstår det.

Eller är det en tumör som ligger och pressar nånstans? Är det en blodkärlsjukdom? Ja ni hör ju, jag har googlat.

Nån med reflektioner eller erfarenhet av liknande symptom?

• Svar på tråden Har jag en dödlig njursjukdom?
  • Anonym (Cjl)

Albumin menade jag

• Anonym (D)

Har ingen erfarenhet, men reflekterar. Jag förstår din oro. hur ser din kosthållning ut? Ligger den högt på proteinintag?

• Anonym (T)

Får smärta i sidan ibland. Ganska kraftig sådan. Men går över efter en stund. Aldrig sökt vård för det då jag är frisk i övrigt och tänker är som typ håll

• Anonym (Cjl)
    Anonym (D) skrev 2024-09-27 12:37:30 följande:

Har ingen erfarenhet, men reflekterar. Jag förstår din oro. hur ser din kosthållning ut? Ligger den högt på proteinintag?

Inte medvetet, men äter säkert mer kött än gemene man.. värdena var inte kraftigt avvikande, lite mer än de varit historiskt sett , p eGRF relativ som ska ligga över 80 hade jag 68 på, såg i journalen att den varit på 74 då och då genom åren. P kretatinin ska vara unde 105, men hade 112. Där har jag legat på 108 tidigare, och de värdena har tillskrivits hög muskeldensitet.

Egentligen är det att pisset skummar som gör mig orolig, värdena i sig har inte stuckit iväg.. väntar på de viktigare provsvaren, ber till gudarna att inget är fel, men kan inte för mitt liv förstå varför urinen skummar annars 
  • Anonym (Cjl)

Det jag hoppas på är att orsaken är att jag efter några års uppehåll från gymmet börjat träna igen. Framförallt är det kondition, som jag egentligen aldrig tränat förut, att jag ligger på maxpuls en halvtimme per pass innan gymmet. Jag har läst att hård träning kan utlösa proteinutsöndring i urinen, men hur länge kan den det? För det här har pågått ett par månader, typ sen jag började träna igen.

• Anonym (D)
    Anonym (Cjl) skrev 2024-09-27 13:21:47 följande:

Det jag hoppas på är att orsaken är att jag efter några års uppehåll från gymmet börjat träna igen. Framförallt är det kondition, som jag egentligen aldrig tränat förut, att jag ligger på maxpuls en halvtimme per pass innan gymmet. Jag har läst att hård träning kan utlösa proteinutsöndring i urinen, men hur länge kan den det? För det här har pågått ett par månader, typ sen jag började träna igen.

Det kan också hända om du fått ett slag mot njuren som jag förstår. Har du ramlat med ryggen (sidan av ryggen) mot något till exempel.
  • Lynx123

För allt i världen: googla INTE och lyssna inte på folk här. Tyvärr får du vänta ut resultaten men vad det än är går det säkert att behandla.

Svar på tråden Har jag en dödlig njursjukdom?