• Anonym (Alko)

Partner extremt personlighetsförändrad av alkohol

Vad ska jag göra jag orkar snart inte längre med min relation. Min tjej/kvinna 35+ är i nyktert tillstånd en underbar människa. Men hon "behöver" dricka alkohol lite då och då. Då blir hon alltid hemsk. Hon blir flörtig mot andra män, uppkäftig och ska alltid ta upp allt hon är missnöjd med mig om.  Väl i nyktert tillstånd förstår hon hur hon sårat mig och blir världens fjäskigaste under några veckor. Detta känns så otroligt destruktivt. Jag får en klump i magen när hon ska dricka. Jag mår dåligt under hennes fjäsk veckor. Skulle hon helt sluta med alkohol så skulle vi ha det fantastiskt bra.  Jag vill egentligen inte ta steget från personen jag älskar och förstår att egentligen behöver hon hjälp men vad ska man göra när hon inte har självinsikt om det :( 

• Svar på tråden Partner extremt personlighetsförändrad av alkohol
  • Anonym (saga)

Det finns ju inget du kan göra förrän hon själv vill förändra sin situation.

Jag skulle lämna, eftersom det är ett helvete att vara medberoende till en alkis. Var tillsammans med en drogmissbrukare i ett antal år och det förstörde mitt liv för lång tid framåt. 

Ta hand om dig och sätt dig själv i främsta rummet. 

• Dexter dot com

Eftersom är medveten om att hon sårar dig och beter sig illa när hon är berusad och ändå fortsätter så gör hon ju ett medvetet val. Jag hade lämnat henne omgående då hon varken respekterar eller älskar dig!

• Jårdi

Ja tyvärr ts jag ger också rådet att lämna. Fattar att det är svårt, mitt ex hade spelmissbruk? tog många år att lämna. hon verkar inte ha insikt. 

gör hon en förändring på riktigt kan ni ju testa igen. Men stanna inte kvar och vänta, kanske aldrig händer. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Nykter alkoholist)

Det enda alternativet som tidigare kloka människor gett dig är att lämna henne.

Du kan inte fixa partnens alkoholproblem.

Jag blev lämnad, söp nästan ihjäl mig. Då gav jag upp, bad om hjälp och är i dag nykter.

Jag önskar dig all lycka och styrka över ett beslut som kan rädda din partner, men framför allt. Ge dig ett lugnt och harmoniskt liv.

All kärlek till er båda.

• fornminne

Har ni pratat ordentligt om detta när hon är nykter? Har du förklarat hur hennes beteende får dig att må? Både det elaka fyllebeteendet och fjäskandet efteråt, som är manipulativt. Hon är medveten om att hon gör fel, men försöker få dig att stanna och förlåta, gång på gång.

Har du varit tydlig med att detta inte kan fortsätta om ni ska kunna vara tillsammans? Förstår hon allvaret? 

Om hon inte förstår eller vill sluta dricka, tycker jag att du ska göra som flera ovan skriver och avsluta denna relation, hur smärtsamt det än är. Hon måste själv komma till insikt och söka hjälp, och du far illa som det är nu. 

Svar på tråden Partner extremt personlighetsförändrad av alkohol