• Anonym (ht)

Hur få en rolig föräldraledig?

Hej alla! Jag har en 18-månaders och nu funderar på på att försöka få ett syskon. Men det finns en stor oro för mig - föräldraledigheten.. Jag var hemma på heltid i 8 månader förra gången och tyckte det var jättejobbigt... Tyckte det var lagom långt med tanke på att sonen hann börja äta mat, nästan sluta amma på dagtid osv. Men tyckte det var så ensamt! På slutet hade jag sån ångest över att vara själv med min son hela dagen och var så avundsjuk på alla andra som gick hem till sin mormor eller likande för att fika osv. Kan tillägga att jag flyttat till en "ny" stad och min familj bor ca 3 timmar bort och hälsar inte på så ofta. Har inte riktigt några nära vänner här heller. 

Så hur ska jag för att trivas lite bättre denna gång? Tänker nog ändå vara hemma minst 6 månader denna gång med.
  • Svar på tråden Hur få en rolig föräldraledig?
  • Zaro

Hej!
    Förstår dig för är också rätt ny på vår ort och saknar familj. Jag umgås med min svärfamilj, chattar och pratar i telefon med vänner och har träffat andra föräldrar via bvc och öppen förskola. 

• Anonym (Louise)

Jag träffade många andra nyblivna mammor med bebisar. Ganska enkel tid att lära känna nya människor upplevde jag, man är i samma situation, de gamla vännerna är ofta inte det, alltså är det naturligt att söka kontakter. Toppenläge för dig i my stad om du hittar nån du klickar extra bra med också. 

Mammagrupp via mvc? Mammagrupp via bvc? (Kanske vanligare för förstagångsföräldrar men vi hade även med ett par som bett sina barnmorskor om att få "vara med igen". Facebookgrupper? Träffas på öppna förskolan?

• Anonym (Tips)

Gå med i någon mammagrupp på Facebook och föreslå en träff med andra mammor eller gå till öppna förskolan. Barnvagnsbio, babysim, biblioteket brukar ibland ordna sagostunder. Det finns hur mycket sociala aktiviteter som helst där du kan träffa andra föräldraledIga med barn. 

Svar på tråden Hur få en rolig föräldraledig?