• Anonym (Orolig)

    Har jag diabetes?

    Hej! Ni som har diabetes, både typ 1 och 2, vad var era första symptom och tror ni mina symptom kan vara diabetes? Jag har under några månader blivit yr, kallsvettig, skakig och illamående nästan varje dag. Även spytt några gånger. Jag måste äta och dricka konstant för att ens klara av vardagen. Jag klarar knappt att gå utan mat i 2 timmar längre. Och socker kan jag absolut inte äta längre då det gör allt mycket värre. Jag har även blivit extremt trött. Jag som klarade mig på 5 timmars sömn innan sover nu 1-2 timmar direkt efter jobbet (har aldrig sovit på dagen innan) och sen är jag ändå trött igen runt 21 och somnar direkt. Jag är även väldigt törstig men inte så extremt som många diabetiker beskriver. Kissat mycket har jag alltid gjort men nu måste jag kissa minst 2 gånger innan jag somnar och jag vaknar ofta på natten och måste kissa vilket heller aldrig hänt innan. Märker dock ingen skillnad under dagen. Jag har nu haft feber i 2 veckor och besökt vårdcentralen som tog prover igår. Blodproverna såg bra ut men urinprovet visade förhöjt på U-Acetoacetat vilket jag googlade på och på 1177 stog det att det kan vara tecken på diabetes då det hade något med insulinet att göra men inte nödvändigtvis. Det var inte superhögt, det låg på 1 och referensintervallet ligger på 0. Så vad tror ni? Jag är 19 år och det började när jag var 18 om det har någon betydelse. Tacksam för svar
  • Svar på tråden Har jag diabetes?
  • anna0911

    Jag blev diagnostiserad drygt 1 år sen. Jag var extremt trött, till den grad att jag inte kom upp ur sängen. Jobbade hemma mycket sov närmast på skrivbordet. Var inne på akuten och de tog alla tester utom diabetes så jag skickades hem och ble bara sämre. Anfådd, viktuppgång. Sen pang fick diagos, diabetes 2 fick medicin och nu allt helt normalt, värden a på topp och även viktminskning av medicinen. 

  • Anonym (sigma delta)

    Om blodproverna såg bra ut har du nog inte diabetes.

    Såvida de tog prover på ditt socker, förstås. 

    Har läkaren ringt till dig så att du har kunnat ställa dina frågor? Annars: ring upp och fråga rakt ut om det kan vara diabetes. 

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (sigma delta) skrev 2024-09-27 08:57:59 följande:

    Om blodproverna såg bra ut har du nog inte diabetes.

    Såvida de tog prover på ditt socker, förstås. 

    Har läkaren ringt till dig så att du har kunnat ställa dina frågor? Annars: ring upp och fråga rakt ut om det kan vara diabetes. 


    Nej de kollade inte blodsockret. Endast vita blodkroppar, blodplättar, lite olika vitaminer och mineraler samt snabbsänkan. Fick ett meddelande att läkaren skickat ett brev till mig så vi får se om det står något där när jag fått det. Står det inget om återbesök så ringer jag själv 
  • Anonym (Typ etta)

    Jag har typ 1 och var väldigt törstig och kissade HELA tiden (mycket mer än du verjar göra). Gick ner kraftigt i vikt då jag helt tappade aptiten. Tycker inte att dina symtom stämmer in på typ 1, men typ 2 vet jag inte. Det är väl betydligt vanligare att man får typ 2 som vuxen än att man får typ 1. Ett snabbt stick i fingret lär berätta för dig om du har typ 1 i alla fall.

  • Anonym (Malin)

    Hade inga som helst symptom utan det hittades vid provtagning. Att du har haft feber kan ju tyda på en infektion.

Svar på tråden Har jag diabetes?