• Fridag12

Gravida efter kejsarsnitt, hur länge väntade ni?

Hej! 

Vi förlorade vår son i august. Han förlöstes med akut kejsarsnitt pga min moderkaka lossnade. Han drabbades av akut syrebrist och klarade sig inte. 
    Han har lämnat oss med en otrolig sorg och saknad. Om jag visste ett sätt att få hålla honom i bara en sekund till i livet så skulle jag göra vad som helst. 

jag är så orolig för att jag inte ska få chansen att bli gravid igen. Jag undrar hur länge ni väntade efter snitt med att skaffa barn? Och hur spec. Mödravården var för er? Vilka rekommendationer och vilken uppföljning ni fick? 

/ Frida 

• Svar på tråden Gravida efter kejsarsnitt, hur länge väntade ni?
  • Anonym (Tråkigt)

Först och främst, så himla tråkigt att du förlorade din son. Så himla hemskt 💔

Sen när det gäller att blir gravid igen så fick både min kompis och kusin höra som gjorde kejsarsnitt att man skulle vänta ett år innan man blev gravid igen. Det gjorde dock inte min kusin och hennes livmoder kommer inte klara en till graviditet nu efter andra barnet och kejsarsnitt igen. Även på 1177 står det att man ska vänta. Har själv ingen erfarenhet av de men det finns säkert många  här på FL som har de. 

kram! 

• Anonym (Beklagar sorgen!)

Jag beklagar sorgen!

Jag förlorade min son förra året, men i samband med vaginal förlossning. Jag är därför inte helt säker på vad rekommendationerna är vid kejsarsnitt, men jag har för mig att jag har läst att man helst ska vänta 6 månader. Har ni haft någon uppföljning med förlossningsläkare än? I de flesta regioner tror jag man erbjuder det när man förlorat sitt barn, och då kan man passa på att fråga vad förlossningsläkarna säger om att bli gravid på nytt (det är vanligt att man vill bli gravid igen så fort det går, och minst lika vanligt att man vill vänta länge tills man vågar på nytt). Då blir svaret också mer anpassat till din situation än ett generiskt svar på Internet.

Annars kan du gå med i Spädbarnsfondens Facebookgrupp för föräldrar som förlorat ett barn och ställa frågan där, eftersom det finns flera som förlorat sitt barn pga moderkaksavlossning och därefer blivit gravida igen.

• Fridag12

Tack för svar ❤️ 
    beklagar er sorg! 
    vi har haft uppföljning med förlossningsläkaren. Han gav en rekommendation om ett år. Men han kunde erbjuda ett ultraljud på livmodern efter 4-5 månader för att se hur läkningen går. Vilken känns bra. Men har inte riktigt fått svar på varför de hände men det tror jag aldrig kommer få. Får leva i ovisshet. 

men känner en stress pga ålder, Pcos osv osv. tror dock hjärnan är helt på snurr efter allt som hänt och man försöker bara hitta ?plåster? eller lösningar på hur man kan må lite bättre i sorgen. 

Svar på tråden Gravida efter kejsarsnitt, hur länge väntade ni?