Anonym (Benny) skrev 2024-09-25 09:19:09 följande:
Rättvis behandling är viktigt för mig. Jag blir inte ledsen om folk blir illa behandlade utan arg. Skäller typ aldrig, men tar hellre upp saker öga mot öga med folk istället för att sprida skitsnack. På jobbet har man bett mig ta uppdraget som facklig representant eftersom jag hanterar konflikter så bra. Jag står för mina åsikter och ogillar när andra pratar skit eller vänder kappan efter vinden.
Jag har ända sedan jag var liten varit rätt ointresserad av att följa normer som jag tycker är dåliga. Jag bryr mig tex om mitt utseende så att jag håller håret snyggt och gillar fina kläder, men så länge jag inte sticker ut alltför mycket är det inte viktigt för mig att ha moderna kläder och jag använder inte smink. (Som tonåring hade jag en utmärkande subkulturklädstil.) En stark känsla av att jag är bra som jag är. Jag tänker hellre själv än följer fårflocken, vilket märks bla på mitt val av yrke och hur jag bor.
Jag har fått kritik för min min livsstil genom hela livet. Hade jag varit känslig och blivit ledsen varje gång det hände hade jag varit ett lätt mobboffer.
Du tolkar att man bryr sig som att man blir ledsen. Men så behöver det inte alls vara.
Tack för uppriktigt och utförligt svar.
Och det är ju oantastligt att man strider för sånt som är rätt och mot sånt som är orättvist och fel. Ingen kan säga något annat. Känslan jag får är att man inte kan kriga mot allt, hela tiden. Det finns så mycket som haglar över en och som brusar runtomkring oss som, i alla fall jag, förvånas över. Men jag skiter i det. Jag sållar friskt och väljer att ta de strider som faktiskt betyder något.