• Anonym (Datum)

Bryr du dig verkligen om man tummar upp eller ner på ditt inlägg?

Jag har sett att endel ondgör sig över att dom har fått ett antal som tummar ner på deras inlägg och reagerar på det. Varför?

Jag bryr mig inte ett dugg över hur folk tummar på inlägg. Jag är mer intresserad av kommentarerna och vilken väg debatten tar runt ett ämne.

Bryr du dig?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bryr du dig verkligen om man tummar upp eller ner på ditt inlägg?
  • Anonym (Benny)

Jag bryr mig. I synnerhet när det inte också kommer en förklarande kommentar. Värst är ju när folk skriver något helt neutralt, typ, jag tar oftast cykeln till jobbet men väljer kommunalt när det regnar. Och så sätter någon tumme ner på det utan att förklara varför. Helt obegripligt och gör diskussionen väldigt konstig. 

Sen har jag lärt mig att en del sätter tumme ner bara för att provocera, så jag har lärt mig att inte haka upp mig på det. Just eftersom en del gör så tycker jag att tumme ner-funktionen borde tas bort. 

• Anonym (Ibland)

Det finns helt uppenbart någon/några på forumet som sätter nertumme på allt, för att de tycker att det är kul att retas eller något, så enstaka nertummar bryr jag mig inte om. Men får jag många upptummar så blir jag glad.

• Anonym (Datum)
    Anonym (Benny) skrev 2024-09-25 08:39:00 följande:

Jag bryr mig. I synnerhet när det inte också kommer en förklarande kommentar. Värst är ju när folk skriver något helt neutralt, typ, jag tar oftast cykeln till jobbet men väljer kommunalt när det regnar. Och så sätter någon tumme ner på det utan att förklara varför. Helt obegripligt och gör diskussionen väldigt konstig. 

Sen har jag lärt mig att en del sätter tumme ner bara för att provocera, så jag har lärt mig att inte haka upp mig på det. Just eftersom en del gör så tycker jag att tumme ner-funktionen borde tas bort. 

Intressant.
    Hur skulle du beskriva dig och din vardag i stort? Är du känslig som person? Är du i ständigt behov av bekräftelse av dom du har runt omkring dig? Tar du lätt illa vid dig om någon uttrycker någon form av kritik mot dig under din vardag?
  • Anonym (Ibland)

Vet ni förresten att man kan sätta tummar på sina egna inlägg? Så en enstaka upptumme behöver inte betyda mer än att personen som skrivit inlägget håller med sig själv.

• Fjäril kär

Beror på vad diskussionen handlar om för ibland så händer det att tumme ner också följs av ett svar på mitt inlägg och då behöver jag faktiskt bry mig. 

Men på neutrala saker som inte spelar någon roll för mig personligen så skiter jag fullständigt i några tummar. 

• Anonym (Benny)
    Anonym (Datum) skrev 2024-09-25 08:46:29 följande:
    Intressant.
    Hur skulle du beskriva dig och din vardag i stort? Är du känslig som person? Är du i ständigt behov av bekräftelse av dom du har runt omkring dig? Tar du lätt illa vid dig om någon uttrycker någon form av kritik mot dig under din vardag?

Rättvis behandling är viktigt för mig. Jag blir inte ledsen om folk blir illa behandlade utan arg. Skäller typ aldrig, men tar hellre upp saker öga mot öga med folk istället för att sprida skitsnack. På jobbet har man bett mig ta uppdraget som facklig representant eftersom jag hanterar konflikter så bra.  Jag står för mina åsikter och ogillar när andra pratar skit eller vänder kappan efter vinden. 

Jag har ända sedan jag var liten varit rätt ointresserad av att följa normer som jag tycker är dåliga. Jag bryr mig tex om mitt utseende så att jag håller håret snyggt och gillar fina kläder, men så länge jag inte sticker ut alltför mycket är det inte viktigt för mig att ha moderna kläder och jag använder inte smink. (Som tonåring hade jag en utmärkande subkulturklädstil.) En stark känsla av att jag är bra som jag är. Jag tänker hellre själv än följer fårflocken, vilket märks bla på mitt val av yrke och hur jag bor.

Jag har fått kritik för min min livsstil genom hela livet. Hade jag varit känslig och blivit ledsen varje gång det hände hade jag varit ett lätt mobboffer. 

Du tolkar att man bryr sig som att man blir ledsen. Men så behöver det inte alls vara. 

• Anonym (Datum)
    Anonym (Benny) skrev 2024-09-25 09:19:09 följande:

Rättvis behandling är viktigt för mig. Jag blir inte ledsen om folk blir illa behandlade utan arg. Skäller typ aldrig, men tar hellre upp saker öga mot öga med folk istället för att sprida skitsnack. På jobbet har man bett mig ta uppdraget som facklig representant eftersom jag hanterar konflikter så bra.  Jag står för mina åsikter och ogillar när andra pratar skit eller vänder kappan efter vinden. 

Jag har ända sedan jag var liten varit rätt ointresserad av att följa normer som jag tycker är dåliga. Jag bryr mig tex om mitt utseende så att jag håller håret snyggt och gillar fina kläder, men så länge jag inte sticker ut alltför mycket är det inte viktigt för mig att ha moderna kläder och jag använder inte smink. (Som tonåring hade jag en utmärkande subkulturklädstil.) En stark känsla av att jag är bra som jag är. Jag tänker hellre själv än följer fårflocken, vilket märks bla på mitt val av yrke och hur jag bor.

Jag har fått kritik för min min livsstil genom hela livet. Hade jag varit känslig och blivit ledsen varje gång det hände hade jag varit ett lätt mobboffer. 

Du tolkar att man bryr sig som att man blir ledsen. Men så behöver det inte alls vara. 

Tack för uppriktigt och utförligt svar.
    Och det är ju oantastligt att man strider för sånt som är rätt och mot sånt som är orättvist och fel. Ingen kan säga något annat. Känslan jag får är att man inte kan kriga mot allt, hela tiden. Det finns så mycket som haglar över en och som brusar runtomkring oss som, i alla fall jag, förvånas över. Men jag skiter i det. Jag sållar friskt och väljer att ta de strider som faktiskt betyder något. 
  • Jemp

Ja. Eller delvis. 

Jag tittar på tummarna och tänker att det speglar diskussionen. Kan absolut bli frågande när jag får en tumme ner på något jag inte förstår (däremot inte om jag skriver något jag vet är kontroversiellt). Tar väl inte illa upp av det dock. 

• Anonym (Benny)
    Anonym (Datum) skrev 2024-09-25 11:13:47 följande:
    Tack för uppriktigt och utförligt svar.
    Och det är ju oantastligt att man strider för sånt som är rätt och mot sånt som är orättvist och fel. Ingen kan säga något annat. Känslan jag får är att man inte kan kriga mot allt, hela tiden. Det finns så mycket som haglar över en och som brusar runtomkring oss som, i alla fall jag, förvånas över. Men jag skiter i det. Jag sållar friskt och väljer att ta de strider som faktiskt betyder något. 
    Nä, så är det ju verkligen. Hugger man på allt man tycker är fel blir man helt slut och man gör sig dessutom omöjlig socialt. Men att bry sig tycker inte jag är samma sak som att bli upprörd eller agera. Jag bryr mig om någon gör tummen ner, men blir inte arg eller ledsen och jag gör aldrig ngt inlägg där jag frågar om varför jag fick en nertumme heller, men jag reflekterar över varför någon gjorde så och jag kollar om det finns något inlägg i tråden som kan ge en förklaring. 
  • Anonym (Kök)

Berör mig inte ett dyft. Fullständigt onödig funktion. 

• Xenia

Jag kan förstå att det är enklare att använda tumme upp/ner i stället för att skriva ett inlägg typ "jag håller helt med dig/jag håller inte alls med dig".

Men håller man inte med så kan man ju i stället skriva varför man inte håller med. Bara tummen ned är inget att bry sig om. Det kan vara någon som fått ett horn i sidan till mig eller som bara gillar att klicka tummen ned på helt random inlägg. Inget att fundera över.

• Anonym (Less)

Beror på. Om jag uttrycker en generell åsikt så nej om jag verkligen spenderar tid  att hjälpa någon och får en massa tummar ner blir jag lite less. Jag hjälpte en tjej i ekonomisk kris och skrev om bidrag hon kunde söka, vilja hon skulle kontakta, regler som gällde etc och fick en massa tummar ner. Jag lämnade Familjeliv ett helt år efter det och numera lägger jag aldrig tid på att hjälpa någon sånt uppskattas ändå inte. 

Svar på tråden Bryr du dig verkligen om man tummar upp eller ner på ditt inlägg?