• Anonym (Vad göra?)

Åldrande far med kvinna som har kontroll över min fars ekonomi etc

Min far smart 80 år lever i en bostadsrätt som sin kvinna (haft allvarlig bröstcancer etc) 75 år bott i i trettio år.

Kvinnan har inga barn och inga barnbarn. 

Min mor avled för länge sedan. 

Kvinnan lever lyxliv, handlar bara lyxmärken på NK i Stockholm mm, perfektionist , min far är smått dement. De är ännu så att de kan klara sig själva.

Känner av att min fars kvinna undanhåller fakta och även har kontroll över min fars kapital. 

Ifall jag i hemlighet anlitar en Advokat. Kan Advokaten då rota i testamenten min far och kvinnan gjort? 

Känner att jag behöver själv få veta. Rätt ska vara rätt. 

• Svar på tråden Åldrande far med kvinna som har kontroll över min fars ekonomi etc
  • Anonym (Måne)

Du kommer att få din laglott, så du kan vara lugn. Din far bestämmer själv. 

• Anonym

Vad menar du med undanhåller fakta? De har ingen redovisningsplikt för dig.
    lätt dement? Har din far en demensdiagnos?

Vad menar du med rätt ska vara rätt? Din far bestämmer över sina pengar. Han har ingen skyldighet att spara så det blir ett arv

• Lynx123

Om din far inte är demensförklarad har du inget med hans ekonomi att göra.

• Anonym (Carinata)

Du har två trådar om detta. Se mitt svar där. 

• Anonym (camilla)

Är det han eller hon eller båda som äger bostadsrätten?

Har de bott ihop i 30 år? Ditt inlägg var lite rörigt. I så fall är de ju ett väldigt etablerat par och ska självklart ta hand om varandra först och främst. 

• EpicF
    Anonym (Vad göra?) skrev 2024-09-25 06:43:59 följande:
    Åldrande far med kvinna som har kontroll över min fars ekonomi etc

Min far smart 80 år lever i en bostadsrätt som sin kvinna (haft allvarlig bröstcancer etc) 75 år bott i i trettio år.

Kvinnan har inga barn och inga barnbarn. 

Min mor avled för länge sedan. 

Kvinnan lever lyxliv, handlar bara lyxmärken på NK i Stockholm mm, perfektionist , min far är smått dement. De är ännu så att de kan klara sig själva.

Känner av att min fars kvinna undanhåller fakta och även har kontroll över min fars kapital. 

Ifall jag i hemlighet anlitar en Advokat. Kan Advokaten då rota i testamenten min far och kvinnan gjort? 

Känner att jag behöver själv få veta. Rätt ska vara rätt. 

Du har i hemlighet anlitat advokat för att du behöver få veta.

Vad är det du behöver få veta? Vad är det för fakta de underhåller?
    Du har inget att göra med deras ekonomi. Den dagen din far dör får du din laglott. Däremot behöver din far inte spara pengar för att du ska få din laglott. 

Nej, din advokar kan inte rota i deras testamente så länge de båda lever eftersom de själva bestämmer vem som ska få se testamentet. Först när dem dör blir testamente en offentlig handling. 
Svar på tråden Åldrande far med kvinna som har kontroll över min fars ekonomi etc