• Anonym (Hjälp)

Min åldrande far snart dement och hans kvinna somUn

Min far smart 80 år lever i en bostadsrätt som sin kvinna (haft allvarlig bröstcancer etc) 75 år bott i i trettio år.

Kvinnan har inga barn och inga barnbarn. 

Min mor avled för länge sedan. 

Kvinnan lever lyxliv, handlar bara lyxmärken på NK i Stockholm mm, perfektionist , min far är smått dement. De är ännu så att de kan klara sig själva.

Känner av att min fars kvinna undanhåller fakta och även har kontroll över min fars kapital. 

Ifall jag i hemlighet anlitar en Advokat. Kan Advokaten då rota i testamenten min far och kvinnan gjort? 

Känner att jag behöver själv få veta. Rätt ska vara rätt. 

• Svar på tråden Min åldrande far snart dement och hans kvinna somUn
  • Anonym (Carinata)

För vem ska det vara rätt för? Du är orolig för arvet. Testamenten är offentlig handling. Är de inte gifta så kan det tänkas finnas skrivna papper. Har din far fått diagnos? Om inte är han klassad som fullt kapabel att ta hand om dig själv och sin ekonomi. Alt är läkarintyg för att ansöka om god man som då håller koll på ekonomin. Han bestämmer så klart men det blir en annan insyn. 

En annan bra grej är att du faktiskt pratar med dem båda två. Lär känna damen i fråga. Engagera dig lite mer än att bara oroa dig för hög konsumtion. Å andra sidan kanske damen alltid haft hög driftskostnad och efter en cancersjukdom så får man ett annat perspektiv på tillvaron. Själv blev jag änka och har haft bröstcancer. Det finns inga fickor på svepningen och jag köper en del grejer och upplevelser till mig själv. Sonen muttrar ibland men han får faktiskt skapa din egen ekonomi. Köpte bostad till honom. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-09-25 09:02:45 följande:

För vem ska det vara rätt för? Du är orolig för arvet. Testamenten är offentlig handling. Är de inte gifta så kan det tänkas finnas skrivna papper. Har din far fått diagnos? Om inte är han klassad som fullt kapabel att ta hand om dig själv och sin ekonomi. Alt är läkarintyg för att ansöka om god man som då håller koll på ekonomin. Han bestämmer så klart men det blir en annan insyn. 

En annan bra grej är att du faktiskt pratar med dem båda två. Lär känna damen i fråga. Engagera dig lite mer än att bara oroa dig för hög konsumtion. Å andra sidan kanske damen alltid haft hög driftskostnad och efter en cancersjukdom så får man ett annat perspektiv på tillvaron. Själv blev jag änka och har haft bröstcancer. Det finns inga fickor på svepningen och jag köper en del grejer och upplevelser till mig själv. Sonen muttrar ibland men han får faktiskt skapa din egen ekonomi. Köpte bostad till honom. 

Ifall testamente är offentlig handling. Var kan jag finna testamentet? 
  • Goneril

Testamente behöver inte registreras nånstans. Formkraven ska vara uppfyllda. TS kan kolla hur lätt som helst på nätet. Vad är det som säger att pappan ska lämna över en massa pengar till sitt barn? Låt honom leva tillsammans med den kvinna han valt. Låt honom göra det han önskar med sina pengar, skapa en förmögenhet eller åtminstone ett sparande själv! 

• Anonym (Hjälp)
    Goneril skrev 2024-09-25 18:05:58 följande:

Testamente behöver inte registreras nånstans. Formkraven ska vara uppfyllda. TS kan kolla hur lätt som helst på nätet. Vad är det som säger att pappan ska lämna över en massa pengar till sitt barn? Låt honom leva tillsammans med den kvinna han valt. Låt honom göra det han önskar med sina pengar, skapa en förmögenhet eller åtminstone ett sparande själv! 

Vilken website? 
  • Goneril
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-09-25 18:09:15 följande:
    Vilken website? 
    Fråga bara på "testamente", kolla www.lawline.se eller  Familjens jurist, är man van internetanvändare hittar man massor.
  • Anonym (Lk)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-09-25 16:50:13 följande:
    Ifall testamente är offentlig handling. Var kan jag finna testamentet? 
    Testamente är en privat handling, inte offentlig. Du har ingen rätt att se testamentet så länge din far lever. Efter han dött kommer du att få reda på innehållet eftersom du är bröstarvinge Du kommer alltid att få ärva din laglott. 
  • Anonym (Fia)

Din pappa har alltså en sambo sedan 30 år tillbaka? Om hon alltid haft en tendens att leva lyxliv som du säger har han haft 30 år på sig att göra slut med henne om han inte tyckt det var ok. Så även om han börjar bli dement får man nog utgå från att han gärna låter henne spendera hans pengar. Så du får nog bita ihop och gilla läget. Du har ingen rätt till din pappas pengar så länge han är i livet. 

• Goneril
    Anonym (Lk) skrev 2024-09-25 18:32:49 följande:
    Testamente är en privat handling, inte offentlig. Du har ingen rätt att se testamentet så länge din far lever. Efter han dött kommer du att få reda på innehållet eftersom du är bröstarvinge Du kommer alltid att få ärva din laglott. 
    Sure. Förutsatt att det finns några pengar kvar. Pappan är inte skyldig att lämna över någonting alls, han kan leva upp sina pengar. I en annan tråd gällde frågan en bostadsrätt som arvingarna hade spetsat in sig på,  men "farsan" kan sälja den och åka på lyxkryssning med sin nya kvinnliga livsledsagarinna. Hoppas han gör det.
  • Anonym (Livia)

Hur vet du att det är din pappas pengar och inte sina egna pengar hon handlar för?

Sedan om de alltid levat så, så har det ju inte med din fars sjukdom att göra utan ett val de gjort att spendera sina pengar på.

Hon är ju heller inte en ny kvinna i din pappas liv, de har varit tillsammans i 30 år! Sedan hon var 45 år och han 50. Då var de ju knappast gamla och om hon utnyttjade honom så var han väl frisk att stoppa det.

De är ju en enhet som kanske valt att ha gemensam ekonomi och då får du respektera det. Du skriver rätt ska vara rätt, menar du att du anser att din pappas pengar är dina? 

Svar på tråden Min åldrande far snart dement och hans kvinna somUn