• Anonym (Pappa123)

Förkyldningsastma (Harkling)

Har en 5åring som har vad doktorn tror förkylningsastma. Han har haft kraftig hosta vid förkylningar sen han var 2 år ungefär.  Han behandlas med Fluetid och airomir samt MK vid förkyldning. Vissa gånger funkar det jättebra ibland får han ganska mycket hosta ändå. Men nu dras han med harklingar morgon och kväll sen 7 månader tillbaka. Försökt medicinera bort det med Fluetid men inte funkat. Han har även börjat med att ta djupa andetag nu i helgen. Ibland går det lång tid imellan och ibland ganska intensivt.   Någon som känner igen sig i detta med Harkling och andetagen ?

• Svar på tråden Förkyldningsastma (Harkling)
  • Spucks

Jag känner inte mitt barn igen i just exakt det du beskriver, men ville bara inflika att mitt barns "förkylningsastma" visade sig flera år senare vara en kattallergi.

• Anonym (Py)

Min son med förkylningsastma, harklar sig regelbundet. Det är tydligen slem i halsen säger han. 

Också mitt äldre barn har förkylningsastma. Hon kunde få host-tics efter längre tids hosta relaterad till förkylning. Det försvann efter en tid igen. 

• Anonym (hark)
    Anonym (Pappa123) skrev 2024-09-24 20:14:28 följande:
    Förkyldningsastma (Harkling)

Har en 5åring som har vad doktorn tror förkylningsastma. Han har haft kraftig hosta vid förkylningar sen han var 2 år ungefär.  Han behandlas med Fluetid och airomir samt MK vid förkyldning. Vissa gånger funkar det jättebra ibland får han ganska mycket hosta ändå. Men nu dras han med harklingar morgon och kväll sen 7 månader tillbaka. Försökt medicinera bort det med Fluetid men inte funkat. Han har även börjat med att ta djupa andetag nu i helgen. Ibland går det lång tid imellan och ibland ganska intensivt.   Någon som känner igen sig i detta med Harkling och andetagen ?

Det kan antingen vara att hostan är underbehandlad och att symtomen därför kvarstår. Jag tolkar ditt inlägg som att han behandlas under förkylning, men en del barn behöver behandlas under en längre tid för att helt läka luftrören, alltså även när de är friska från infektioner.

En annan orsak till harklingarna kan vara biverkan av kortisonet (Flutide) som kan orsaka torrhet, heshet och även svamp i mun och svalg. Det kan avhjälpas med att man äter eller dricker efter att man tagit inhalationen, för att skölja bort rester från mun och svalg.

Fundera över om nåt av det här låter rimligt, och kontakta läkaren om du misstänker att det är underbehandling som är orsaken. De djupa andetagen du beskriver låter som underbehandling, pga trånga luftrör och känsla av luthunger. Det kan ju vara en kombination av båda sakerna.
  • Anonym (U)

Hur länge behandlar ni vid förkylning?

• Anonym (Pappa123)

Hejsan och tack för svar. 

Svar : Spucks.  . Okej där ser man. Vi har inga husdjur så tror inte det är det. Har gjort allergitest mot pollen men den var negativ.  

Svar: Anonym (Py) :  Okej intressant. Får man fråga hur gammal sonen som harklar sig är och under hur lång tidsperiod har han gjort det eller gör han det ? 

Anonym (hark) : Hejsan.  Han har behandlats med FLU även när han inte är förkyld. Såkallad Underhållsdos. Vanliga fall så kör vi 1st puff på morgonen när han ska ha underhålls dos. Men från Maj månad fram till nu har vi kört 1 st morgon och 1st kväll. samt 1st servente morgon och kväll.   

Han dricker alltid vatten efter han har fått inhalation av FLU för att minska risken för svamp. Men det är en intressant tanke att harkling kanske är en bieffekt av FLU. Minns dock inte om han fick FLU när han började med harklingarna eller om han var så frisk så vi hade ett uppehåll.  Vi har kontakt med läkaren och har uppdaterat dom löpande.  Det är dom som har bestämt behandlingsplanen hela tiden.   Jag tycker vi har gett han ganska mycket Flu under så lång tid . Även när han inte varit förkyld . Så hade den hjälpt mot harklingen så borde det vara borta.  Har tid hos läkaren nästa vecka . Får se vad nästa steg blir då. 

Anonym (U) :
    Vid förkyldning så behandlar vi 2+2 morgon och kväll i 4-5 dagar med FLU och Servent
    sedan 1+1  FLU i ytligare 7 dagar. Sen går vi ner på underhålls dos.

• Anonym (U)

Vi hade mycket högre dos än ni. Vi körde 3 x 3 flutide (och airomir en eller två puffar ca 15 min innan flutiden togs) i tre dagar. Viktigt att börja vid minsta lilla tecken på förkylning! Sedan minskade till 2 x 2 tills förkylningen var över och sedan nedtrappning till underhålldos. Vår läkare sa att det är betydligt bättre att övermedicinera än undermedicinera pga risken för att utveckla kronisk astma vid undermedicinering. Men ändra inte dos utan att först prata med läkaren! 

Hur tar ditt barn medicinen? Direkt ur spraymojängen eller via sånt där rör med mask? Har barnet bra teknik för att få i sig medicinen? 

• Anonym (U)

Men vi hade å andra sidan inte Serevent. Men det verkar vara luftrörsvidgande och inte inflammationsdämpande, så det borde inte spela roll. 

Vi fick Singulair också, men den funkade inte för vårt barn. 

• Anonym (Pappa123)

Svar :Anonym (U

Han tar den vi en spacer (speymojeng). Jag tycker han gör det bra.  Sjuksköterskan som vi är hos tyckte också han gjorde det bra.  

Svar på tråden Förkyldningsastma (Harkling)