• Emhen

FÖRLOSSNINGSSKADOR ⚔️

Hej! Jag födde barn för 3 månader sen. Första barnet, gick äver tiden 10 dagar o Blev sedan igångsatt under 4,5 dagar (!). Extremt. Någon mer som varit med om det? 

Förlossningen gick ok men med bpde värkstimulerande dropp o en Epiduralbedövning så behövde min kropp hjälp av sugklocka för att få ut barnet. Och vid användning av sugklocka sötts ju i 80 % av fallen ett klipp (för att kontrollera bristningen). klippet var väl ca 2 cm o sattes snett nedåt i nederkant. 

Detta klipp har sedan varit ett helvete att läka. Jag blev sydd ut- och invändigt. Stygn gick sedan upp o jag fick bla infektion. Fick sedan en rekonstruktion 3 veckor efter födsel (10 nya stygn ut- o invändigt), med enorm smärta 1 v efter. såhär 2 månader efter rekonstruktionen har jag varit fram o tillbaka på Huddinges gynavdelning med diverse problem och åkommor. Nu sist fick jag höra att ?allt ser ändå bra ut m tanke på att du fortf är så pass nyförlöst?. 

Jag känner varje dag obehag från könet. Allt från torra slemhinnor till buktande slidväggar o ev. även hängande livmodertapp samt stramning från ärrvävnad. Någon mer som har erfarenhet av detta? Eller iaf något av allt detta? 

/E

• Svar på tråden FÖRLOSSNINGSSKADOR ⚔️
  • Emhen

Hej ni som skrivit!

ja vad ska man säga. Det känns ju onekligen som att det ?går bra? för de flesta som föder men så tillhör vi gruppen som haft lite mer otur.
    Jag ammar och ja precis, därav de torra slemhinnorna. Smörjer en dem med Ovesterin o inbillar mej att det känns lite bättre med det. Något måste det ju göra iaf, då man lokalbehandlar med östrogen.
    Veckan som gått nu sen sist jag skrev tycker jag har känts bättre. O som någon skrev - först efter ett år kan man väl konstatera de faktiska skadorna.
    Även om jag upplevt denna otur med min förlossning så upplever jag ändå att jag fått väldigt bra vård. Jag har även varit ihärdig o fått mycket vård.

Svar på tråden FÖRLOSSNINGSSKADOR ⚔️