FÖRLOSSNINGSSKADOR ⚔️
Till att börja med så lider jag verkligen med dig (och med alla andra kvinnor som lider i det tysta).
Jag födde barn 2015. P.ga att hon bajsat i fostervattnet och jag ändå var 6 dgr över beslutade de om en igångsättning. Fick värkstimulerande dropp och epidural. Hon fastnade med huvudet i förlossningskanalen vilken var en plåga. De ökade på droppet och jag fick aldrig återhämtning mellan värkarna. Epiduralen tog dåligt. Barnmorskor tryckte på magen vilket jag upplevde som ett övergrepp någon stoppade in något där bak det var full kalabalik. När hon till sist kom ut blev det med sådan fart att jag sprack och fick en sfinxer grad 3.
Jag blev sydd på förlossningen fast det egentligen skulle göras på kirurgavdelningen.
Några år efteråt började jag få svårt att tömma tarmen. Då hittade man ett bakre framfall till följd av förmpssni gsskadan.
Jag blev hemskickad med rådet att ta bulkmedel.
Så småningom blev jag erbjuden op men är trots allt ganska räds för det. Gynekologen hittade då flera trasiga muskler som aldrig sattes ihop. Sedan 2018 måste jag äta plommon för att framkalla diarré för att få tömma tarmen. Jag har också smärtor i underlivet av och till men har tagit hjälp av mycket tips från heltunderliv på insta som har superbra övningar.
Det hänger och buktar nog här och där. Garanterat har jag livmoderframfall också. (Numera). Känseln i övre sfinxern är borta så därför är den delen av ringmuskeln "stel" och det blir svårt att trycka på när man ska bajsa. Musklerna runt slidan är trasiga.
Jag valde att inte skaffa fler barn då jag fick veta att de inte skulle bevilja snitt utan "lappa ihop mig igen" om jag födde fler barn.
Ingenting visste jag om förlossningsskador innan detta. Ingen BM hade berättat vad som kunde hända. Jag har ALDRIG varit så besviken på vården NÅGONSIN som jag är på förlossningsvården. Blev erbjuden en kurator. Psykologer får man bara prata med om man utsatts för våldtäkt fick jag veta. Så du ör inte ensam.