• Anonym (Hur)

Vad är det i otrohet som provocerar så mycket?

Det verkar onekligen som om otrohet provocerar mer än någonting annat.

Det verkar också vara kvinnor som upprörs mer än männen, trots att det i princip nästan är lika många kvinnor som är otrogna som män.

Mycket annat som psykisk och fysisk misshandel eller varför inte de som misshushållar med ekonomin så att familjen blir satt på bar backe är inte alls lika provocerande. 

Jag är verkligen förundrad över detta, Hur kan det komma sig? 

• Svar på tråden Vad är det i otrohet som provocerar så mycket?
  • Anonym (J)

Lögnen är värre än otroheten i sig. Att man döljer det. Ljuger. Låtsas som ingenting. Kommer hem där efter att ha slibbat sig med någon annan, kanske inte ens duschat mellan. Usch.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Hur) skrev 2024-09-23 22:19:52 följande:

Det verkar också vara kvinnor som upprörs mer än männen, trots att det i princip nästan är lika många kvinnor som är otrogna som män.

Mycket annat som psykisk och fysisk misshandel eller varför inte de som misshushållar med ekonomin så att familjen blir satt på bar backe är inte alls lika provocerande. 

Skulle du själv vilja att din partner bedrog dig?

Och jo, misshandel (fysisk, psykisk, ekonomisk etc) är minst lika provocerande.

Personer som blir misshandlade i sina relationer och ber om råd, får ofta uppmaningen att lämna direkt. Vid otrohet varierar det snarare vad man får för råd. Vissa ser all otrohet som oförlåtlig, andra inte.

Det är ju inte ovanligt att bedragna stannar och ger partnern en chans till.
  • Anonym (J)

Jag var med min körlärare en gång, han hade tre barn med olika tjejer. Han hade tjej redan tydligen. Jag var hans älskarinna (visste inget då). Han hade först legat med henne och sen mig, utan att duscha mellan. Nu anade jag att han var otrogen och han erkände så jag brydde mig inte, såg upp till honom för han var åtminstone ärlig. De är tillsammans fortfarande. Men jag fattsr bara inte hur man kan bete sig så. 

• Anonym (J)

Vi träffades ett bra tag. Skrev fel, lät som att vi bara var en gång.

• Anonym

För att det är oärligt.
    Män blir minst lika upprörda när deras fruar är otrogna

• Anonym (H)

Var ser man statistiken på att kvinnor bedrar lika mycket som män? Jag tror betydligt fler män är otrogna. Dessutom av vad man har läst här så verkar dessa otrogna män ha noll dåligt samvete för sina handlingar och klara av att ljuga till sin partner rakt upp i ansiktet i flera år. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Hur) skrev 2024-09-23 22:19:52 följande:

Tycker tvärtom, vid olika sorters misshandel så är alla eniga om att man ska lämna. Det är inte acceptabelt att försvara misshandel. 

Vid otrohet finns fler nyanser. allt från att lämna direkt till att det är acceptabelt. Acceptabelt av den som är otrogen, men oacceptabelt av den som blir bedragen. Generellt sätt. 

• Anonym (d)

Sveket i sig och att mannen är en slampa som inte nöjer sig med en enda kvinna.

Kan inte känna annat än ett bottenlöst förakt för män som är översexuella och bara ska ha och ha hela tiden. Då borde de vara singlar istället. I en relation så vill man inte känna sig otillräcklig. Det är något av det värsta som finns.

• Anonym (Hur)
    Anonym (J) skrev 2024-09-23 22:26:03 följande:

Lögnen är värre än otroheten i sig. Att man döljer det. Ljuger. Låtsas som ingenting. Kommer hem där efter att ha slibbat sig med någon annan, kanske inte ens duschat mellan. Usch.

Gäller det ALLA lögner eller bara de som hör ihop med  otrohet?
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-23 22:26:44 följande:
    Skulle du själv vilja att din partner bedrog dig?

Och jo, misshandel (fysisk, psykisk, ekonomisk etc) är minst lika provocerande.

Personer som blir misshandlade i sina relationer och ber om råd, får ofta uppmaningen att lämna direkt. Vid otrohet varierar det snarare vad man får för råd. Vissa ser all otrohet som oförlåtlig, andra inte.

Det är ju inte ovanligt att bedragna stannar och ger partnern en chans till.
    Men det handlar ju inte om mig, eller dig för den delen. 
    Det är själva företeelsen eller rättare sagt någon annan persons problem som publiceras här.

Jag må vara en smula naiv men jag har svårt att tänka mig fortsätta leva med någon som kallat mig svin mm. Det spelar liksom ingen roll vad man gjort eller inte gjort man är ett svin ändå. Många gånger verkar det faktiskt vara ett stående tema att män som är otrogna är svin liksom kvinnan han är otrogen med. 

Om en kvinna är otrogen vill man oftast veta varför hon varit otrogen, hon blir sällan kallad svin.  Varför är det så?
Svar på tråden Vad är det i otrohet som provocerar så mycket?