• Anonym (ff)

Äntligen Gravida - vecka 6 - "litet" embryo?

Hej allihopa. Jag och min sambo har i 4 år försökt att få barn, med 4 missfall tyvärr. Det har varit missed abortion samt utomkvedshavandeskap där min sambo tyvärr fick ta bort en av sina äggledare.

Men nu har vi alltså plussat. Vi var på tidigt utraljud idag och kunde få bekräftat att graviditeten satt på rätt ställe. Vi fick till oss att embryot var 2.1mm och att det var i fas med vecka 5, men vi är i vecka 6. 

Läkaren verkade dock inte speciellt bekymmersam, utan sa att det kan diffa lite. Jag skriver egentligen här för att få höra vad ni vet och varit med om. Kan det vara så att embryot kommer att "växa ifatt"? Vad jag har läst är det någonstans runt 3-4mm som är förväntat i v6?

Tacksam för alla kommentarer, mvh en oroad själ.

• Svar på tråden Äntligen Gravida - vecka 6 - "litet" embryo?
  • Anonym (Jag)

Det är svårt att mäta exakt så tidigt, tror inte ni behöver oroa er. Jag gjorde ett VUL en gång när jag vet nu efteråt att jag var i vecka 6+3 men barnmorskan mätte till 5+6. Senare stämde måtten med den tiden jag skulle vara. Hade fått ett tidigt missfall innan men den graviditeten gick bra och sonen är 2,5 nu. 

Nu är jag gravid igen och gjorde inget tidigt VUL förrän vecka 8+ (bokade privat) för att jag vet att väldigt tidiga bara kan skapa onödig oro. Men har man haft tidigare utomkvedshavandeskap så är det ju bra att göra ännu tidigare precis som ni gjorde. Förra graviditeten gjorde jag också VUL för att utesluta utomkvedshavandeskap , hade ont i sidan men det visade sig att det berodde på en cysta som hade spruckit. 

• Anonym (ff)

Tack för ditt svar!

Min sambo fick nu i skrivande stund bruna flytningar. Läser att livmoderhalsen blir mer känslig och kan börja blöda lättare under graviditeten, speciellt efter ett VUL. Stämmer det? Hoppas innerligt på att det inte är ett missfall på g...

Nu blev det såklart mer oroligt här hemma. :( 

• Ectea

Det är inte så att ni räknar veckorna på annat vis än vården?
    I vården är du ju i v sex först när du passerat 5+6

• Anonym (Jag)
    Anonym (ff) skrev 2024-09-23 21:36:20 följande:

Tack för ditt svar!

Min sambo fick nu i skrivande stund bruna flytningar. Läser att livmoderhalsen blir mer känslig och kan börja blöda lättare under graviditeten, speciellt efter ett VUL. Stämmer det? Hoppas innerligt på att det inte är ett missfall på g...

Nu blev det såklart mer oroligt här hemma. :( 

Jag har varit gravid 6 gånger (3 barn, 2 missfall och är i vecka 19 nu) och när jag väntade mitt andra barn blödde jag flera gånger , ibland ganska mycket färskt rött blod från vecka 6- vecka 16 ungefär , fick aldrig nån förklaring till varför men hon är 8 år nu iallafall :)

Den här graviditeten fick jag en liten blödning i vecka 6 också men blev inte lika orolig den här gången, nämnde det när jag var hos barnmorskan och hon sa att det är så vanligt så man måste inte kolla upp och man inte har ont eller blöder mycket ..  Förstår såklart att man blir orolig men det behöver absolut inte vara nån fara. Lycka till! 
  • Anonym (Jag)
    Ectea skrev 2024-09-23 22:03:27 följande:

Det är inte så att ni räknar veckorna på annat vis än vården?
    I vården är du ju i v sex först när du passerat 5+6

Jo så är det ju, har alltid tyckt att det där är lite jobbigt. Enligt sjukvården är jag i vecka 19 (19+0) nu men de flesta skulle ju säga vecka 20 och kollar man t.ex 1177 är jag i vecka 20.

Så TS om hon är i vecka 6  (5+ ) är hon ju i vecka 5 enligt vården. 
  • Anonym (ff)
    Anonym (Jag) skrev 2024-09-24 19:20:57 följande:
    Jag har varit gravid 6 gånger (3 barn, 2 missfall och är i vecka 19 nu) och när jag väntade mitt andra barn blödde jag flera gånger , ibland ganska mycket färskt rött blod från vecka 6- vecka 16 ungefär , fick aldrig nån förklaring till varför men hon är 8 år nu iallafall :)

Den här graviditeten fick jag en liten blödning i vecka 6 också men blev inte lika orolig den här gången, nämnde det när jag var hos barnmorskan och hon sa att det är så vanligt så man måste inte kolla upp och man inte har ont eller blöder mycket ..  Förstår såklart att man blir orolig men det behöver absolut inte vara nån fara. Lycka till! 

Tack. Min sambo har ju haft missfall en del gånger innan som sagt, och hon har fått lite molande verk i underlivet, och är rätt inställd på att det är ett missfall på g... Jätte svårt för mig som man i förhållandet och vet inte riktigt vad jag ska tro. 

Samtidigt som jag absolut vill möta henne i hennes känslor, så känns det på något sätt som jag inte vill ge upp hoppet innan missfallet faktiskt sker... 

Riktigt svårt här hemma nu. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (ff) skrev 2024-09-24 22:14:45 följande:

Tack. Min sambo har ju haft missfall en del gånger innan som sagt, och hon har fått lite molande verk i underlivet, och är rätt inställd på att det är ett missfall på g... Jätte svårt för mig som man i förhållandet och vet inte riktigt vad jag ska tro. 

Samtidigt som jag absolut vill möta henne i hennes känslor, så känns det på något sätt som jag inte vill ge upp hoppet innan missfallet faktiskt sker... 

Riktigt svårt här hemma nu. 

Förstår , vet hur jobbigt det är att vara gravid efter missfall. Att ha molande värk är ju normalt också men förstår att man blir orolig. Har ni fått någon mer tid för ultrajud? Ni borde ju få extra kontroller efter flera missfall? 
  • Hellishen

Beklagar verkligen era förluster. Ville bara säga att du verkar vara en fin kille som engagerar dig och längtar och hoppas, har fått en uppfattning att kvinnan ofta står lite ensam med allting i liknande situationer som ni har, så fint att ni finns för varandra och pratar mycket!

Har ni gjort utredning? IVF?

• Anonym (ff)
    Anonym (Jag) skrev 2024-09-25 08:42:48 följande:
    Förstår , vet hur jobbigt det är att vara gravid efter missfall. Att ha molande värk är ju normalt också men förstår att man blir orolig. Har ni fått någon mer tid för ultrajud? Ni borde ju få extra kontroller efter flera missfall? 

Hej! Ja det är precis vad vi tyckte också. Men efter att ha pratat med dem och sagt att en brun flytning har uppstått nämnde dem att vi kunde få en till uppföljning nästa vecka om vi har fler besvär.

Vi känner verkligen att det måste vi få. Om inte, kommer vi att boka privat VUL i stockholm (vi bor i östergötland med ca 2 timmar resetid dit)

• Anonym (ff)
    Hellishen skrev 2024-09-25 09:08:58 följande:

Beklagar verkligen era förluster. Ville bara säga att du verkar vara en fin kille som engagerar dig och längtar och hoppas, har fått en uppfattning att kvinnan ofta står lite ensam med allting i liknande situationer som ni har, så fint att ni finns för varandra och pratar mycket!

Tack! Att bli pappa är något jag längtar efter och har gjort i flera år. Jag är bestämd att vi en dag ska ta oss dit. Sen om det är denna gång eller inte, märker vi... 
  • Anonym (ff)
    Hellishen skrev 2024-09-25 09:08:58 följande:

Glömde visst svara på din fråga angående IVF... Iom att vi inte har problem att faktiskt bli gravida, har IVF inte kommit på tal ännu. Sen är min sambo "Några kilo för tung" för att sätta igång med IVF. Själv blir jag upprörd över att vården använder sig av BMI fortfarande, då min sambo har spelat fotboll hela livet och är rätt muskulöst byggd.
  • Anonym (ff)
    Ectea skrev 2024-09-25 18:13:34 följande:

Hur går det för er?

Inget missfall har skett ännu. Hon har haft lite stickningar och känningar, och andra gravidsymptom som att må väldigt illa ("morgonillamående"). 

Inga blödningar mer än den bruna flytningen för ett par dagar sen. 

• Anonym (ff)

Nu fick hon en till brun flytning. Inte alls stark dock.

Hoppas att det kan vara en del av våran graviditet, man läser ju överallt om folk som har både haft bruna flytningar men också rentav blödningar och det har gått hur bra som helst.

Håller tummarna.

• Anonym (ff)

Hej alla som följer denna tråd eller bara kikar förbi.

Idag hade vi ett till VUL i vecka 7+1. Det fick vi efter min sambo hade uttryckt oro med tanke på sin historik och nu hade fått bruna flytningar och kramper i magen i vecka 6.

Vi var rätt inställda på att det var ett nytt MA på G.... Men när vi väl kom dit, så fanns det ett embryo som hade vuxit fint enligt läkaren och vi fick också se ett hjärtslag.

Vilken känsla. Läkaren var en riktig stjärna och bokade in oss på ännu ett VUL om 10 dagar för att följa upp!!! 

*pustar ut lite*....för dagsläget.

• Anonym (ff)

Vi var på ett till ultraljud i vecka 8. Där kunde man se att det har vuxit som förväntat och ett tydigt hjärtslag.

Nu har vi påbörjat den låååånga väntan inför ultraljudet i vecka 13.
    Planerat datum är 11e oktober. Längsta 4 veckorna i mitt liv! 

• Anonym (ff)
    Ectea skrev 2024-11-09 01:41:12 följande:

Hur har det gått?

Hej! Idag var vi på ultraljudet i v13+1.

Glädjebesked. Såg en frisk liten bebis där inne som mätte suveränt och fint tickande hjärta. Alla mått barnmorskan tog var "suveräna" enligt hennes egna ord. Det känns overkligt, men äntligen kan vi försiktigt vara lite optimistiska nu! 

• Sarafamliv
    Anonym (ff) skrev 2024-11-11 22:40:12 följande:

Hej! Idag var vi på ultraljudet i v13+1.

Glädjebesked. Såg en frisk liten bebis där inne som mätte suveränt och fint tickande hjärta. Alla mått barnmorskan tog var "suveräna" enligt hennes egna ord. Det känns overkligt, men äntligen kan vi försiktigt vara lite optimistiska nu! 

Grattis till er, vilken känsla att äntligen kunna pusta ut och låta sig vara lyckliga för det som komma skall!
    Jag har ett barn sedan tidigare och har nyligen fått två tidiga missfall, längtar också till den dagen man kan glädjas åt att vara gravid! All lycka till med graviditeten!
Svar på tråden Äntligen Gravida - vecka 6 - "litet" embryo?