• Anonym (Ts)

Npf eller envis och trotsig?

Har en treåring med en vilja av stål och envishet som bara den. Iaf mot oss föräldrar. Mkt trots, skrik och tvärtemot. Mot andra är hen lugn och eftertänksam. Fantasirik och leker gärna både med leksaker och egna fantasilekar där vi ska delta.

Men detta trotsande och tvärtemotande... Hur vet man om det är diagnos eller inom ramen för normal envishet?

• Svar på tråden Npf eller envis och trotsig?
  • Räkan77

Det vet ni inte just nu, men om det skulle vara npf så kommer det att komma betydligt tydligare tecken i ett senare skede.

Just i dagsläget så är det ingen idé att fundera på npf. Däremot så kan strategier som är utvecklade för barn med npf hjälpa till att minska konflikterna. Det viktigaste är att uppmärksamma och fokusera på det som fungerar. Och att själv bevara lugnet.

• Anonym (Lina)

Kanske bara bristande uppfostran också är ett alternativ?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Lina) skrev 2024-09-23 18:42:53 följande:

Kanske bara bristande uppfostran också är ett alternativ?

Ja, på dig då, som inte kan hålla dig från att lägga en sarkastisk och elak kommentar? Absolut, du verkar dåligt uppfostrad, det håller jag med om.

Läste du att jag skrev att barnet är lugnt och eftertänksamt mot andra eller skippade du den delen?
  • Anonym (Ts)
    Räkan77 skrev 2024-09-23 18:06:59 följande:

Det vet ni inte just nu, men om det skulle vara npf så kommer det att komma betydligt tydligare tecken i ett senare skede.

Just i dagsläget så är det ingen idé att fundera på npf. Däremot så kan strategier som är utvecklade för barn med npf hjälpa till att minska konflikterna. Det viktigaste är att uppmärksamma och fokusera på det som fungerar. Och att själv bevara lugnet.

Vi är lugna, hjälps åt här hemma.

Det jobbiga är just att barnet har en extrem vilja och envishet. Läser jag om typ lågaffektivt bemötande är det ju ofta att folk verkar resonera 3-4 meningar med sina barn och sen är man överens om en medelväg, och så kramas man och allt är så bra. Inte här - här kan barnet absolut vara med på vad jag säger, men sen är det ändå ett "men jag vill ha min vilja fram nu tack". 

Mot andra däremot är barnet superartigt, väntar gärna, delar med sig av saker, lyssnar, pratar lugnt. Är vi ute så lyssnar barnet på mig och mannen väldigt bra med. Det är som att varenda gräns måste testas mot oss hemma om allt, och sen när man är bland andra så håller man sig med god marginal från den gränsen.
  • Anonym (S)
    Anonym (Ts) skrev 2024-09-23 20:33:25 följande:

Det jobbiga är just att barnet har en extrem vilja och envishet. Läser jag om typ lågaffektivt bemötande är det ju ofta att folk verkar resonera 3-4 meningar med sina barn och sen är man överens om en medelväg, och så kramas man och allt är så bra. Inte här - här kan barnet absolut vara med på vad jag säger, men sen är det ändå ett "men jag vill ha min vilja fram nu tack". 

Mot andra däremot är barnet superartigt, väntar gärna, delar med sig av saker, lyssnar, pratar lugnt. Är vi ute så lyssnar barnet på mig och mannen väldigt bra med. Det är som att varenda gräns måste testas mot oss hemma om allt, och sen när man är bland andra så håller man sig med god marginal från den gränsen.
    Jag tycker inte att det låter som npf. Barn har olika personligheter och olika behov av att testa gränser med mera. 
  • Anonym (Nilla)
    Anonym (Ts) skrev 2024-09-23 20:33:25 följande:

Låter som trots. 

• Räkan77

Det är många treåringar som inte alls har någon lust att komma överens om någon medelväg oavsett vad man än säger. Så ingen idé att försöka hoppas på att det finns något magiskt sätt ni kan bete er på som gör att treåringen plötsligt blir mycket mer mogen.

Bästa är nog att acceptera att det kommer vara massor av konflikter en period. Ni får lägga förväntningarna därefter. En treåring är ju fortfarande jätteliten och har begränsad förmåga att resonera och i affekt är den ju totalt bortblåst.

Har du läst fem gpnger mer kärlek av  Martin Forster? Annars är den bra även om den inte gör underverk.

• Anonym (I)

Känner igen det här hemma också.- mamma du bestämmer inte, jag bestämmer..
    Här blev det värre efter han fyllt 4.. dels för att det inte går att avleda längre, han går oftast inte på det nu.

• Anonym (I)

Bildstöd och rutiner rekommenderas vid npf men funkar väldigt bra för alla barn. 

Schema för nattningen kan vara bra tex.

Svar på tråden Npf eller envis och trotsig?