• Anonym (Amanda)

Svårt med läxhjälp

Är det bara jag som har svårt att hjälpa mitt barn med läxorna? En del av läxorna är svåra och jag har glömt det mesta sedan jag själv gick i skolan. Pappan brukar få hjälpa men han kan inte alltid och då måste jag men det tar mycket längre tid

• Svar på tråden Svårt med läxhjälp
  • Anonym (Mamma)

Ibland får man smygplugga innan.
    Tex högstadiematte och fysik men det är ju lätt men googlar.

• Anonym (Tre)

Jag brukar läsa igenom med mitt barn hur man ska göra. Om jag ändå inte fattar så finns det jättebra Facebook grupper att fråga i som man brukar få hjälp med hur man löser olika uppgifter ganska snabbt. 

• Anonym (Q)

Vilken årskurs gäller det? Det är faktiskt helt ok att säga att du inte kan eller att ni gjorde detta annorlunda på din tid och sedan ta itu med läxorna tillsammans.

För de lägre årskurserna så brukar uppgifter komma med ganska ingående metoder och förklaringar att följa. Din del av läxhjälpen behöver kanske bara vara att noga läsa igenom instruktionerna tillsammans med barnet och sedan uppmuntra och peppa barnet att göra ett steg i taget.

För högre årskurser kan Chatgpt ge förvånansvärt bra förklaringar att använda i alla fall som startpunkt. Kan även ge bra sammanfattningar, instuderingsfrågor, förhör etc som kan hjälpa vid plugg. Här gäller det förstås att använda AI för att plugga mer effektivt och förbättra inlärningen - inte låta det göra jobbet åt en.

Kolla med skolan om de erbjuder läxhjälp eller överväg att betala någon som kan göra det. 

• Anonym (Fokus)

Ibland känner man verkligen att det var länge sedan man gick i skolan! Vi brukar ändå få ihop det. Jag läser i deras böcker för att friska upp minnet. På mina barns skolor har de fokustid två gånger i veckan. Dit kan de gå om de tex behöver hjälp med läxorna. 

• Anonym (Amanda)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-09-23 16:39:48 följande:

Ibland får man smygplugga innan.
    Tex högstadiematte och fysik men det är ju lätt men googlar.

Jag brukar också googla men en del saker vet man inte om det stämmer
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (Tre) skrev 2024-09-23 16:44:03 följande:

Jag brukar läsa igenom med mitt barn hur man ska göra. Om jag ändå inte fattar så finns det jättebra Facebook grupper att fråga i som man brukar få hjälp med hur man löser olika uppgifter ganska snabbt. 

Har du något tips på någon sådan Facebook grupp? 
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (Q) skrev 2024-09-23 16:55:05 följande:

Vilken årskurs gäller det? Det är faktiskt helt ok att säga att du inte kan eller att ni gjorde detta annorlunda på din tid och sedan ta itu med läxorna tillsammans.

För de lägre årskurserna så brukar uppgifter komma med ganska ingående metoder och förklaringar att följa. Din del av läxhjälpen behöver kanske bara vara att noga läsa igenom instruktionerna tillsammans med barnet och sedan uppmuntra och peppa barnet att göra ett steg i taget.

För högre årskurser kan Chatgpt ge förvånansvärt bra förklaringar att använda i alla fall som startpunkt. Kan även ge bra sammanfattningar, instuderingsfrågor, förhör etc som kan hjälpa vid plugg. Här gäller det förstås att använda AI för att plugga mer effektivt och förbättra inlärningen - inte låta det göra jobbet åt en.

Kolla med skolan om de erbjuder läxhjälp eller överväg att betala någon som kan göra det. 

Jag skäms nästan att säga det men det är lågstadiet. Vissa uppgifter är enkla men en del brukar jag behöva googla och läsa på om för att kunna hjälpa mitt barn 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Amanda) skrev 2024-09-23 19:30:59 följande:
    Jag skäms nästan att säga det men det är lågstadiet. Vissa uppgifter är enkla men en del brukar jag behöva googla och läsa på om för att kunna hjälpa mitt barn 
    Inget att skämmas för alls! Det var ju hur längesedan som helst du gick på lågstadiet och mycket har dessutom förändrats - inklusive du själv. Jag hade tex en helt värdelös historieundervisning på lågstadiet och lärde mig en hel del när mina barn gick igenom sina läxor i historia.

Rollen som läxhjälp och inte elev är ju också ny. Målet är ju att hjälpa någon annan att lära sig och det kräver en annan angreppsvinkel än när du själv läste dina egna läxor. Så länge du ger utrymme, struktur och uppmuntran så bör inte barnet behöva så rysligt mycket mer i den åldern.
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (Fokus) skrev 2024-09-23 17:00:20 följande:

Ibland känner man verkligen att det var länge sedan man gick i skolan! Vi brukar ändå få ihop det. Jag läser i deras böcker för att friska upp minnet. På mina barns skolor har de fokustid två gånger i veckan. Dit kan de gå om de tex behöver hjälp med läxorna. 

Skönt att veta att jag inte är den enda. Jag brukar också läsa på i barnets böcker och googla men det är inte lika enkelt sen att förklara hur man räknar ut ett tal.
    Bra ju att de kan få läxhjälp på skoltid den möjligheten hade jag önskat fanns på mitt barns skola också 
  • Spucks
    Anonym (Amanda) skrev 2024-09-23 19:30:59 följande:
    Vad är det för sorts uppgifter du har så svårt med? 
Svar på tråden Svårt med läxhjälp