Tigern23 skrev 2024-09-23 15:58:09 följande:
Slemhosta och äter inte
Hej! Min son på 10 månader har åkt på ordentlig slemhosta. Han har inte feber och haft som högst 38,2 korta tillfällen. Nu till frågan.. Han har inte ätit riktig mat på 10 dagar. Knappt kommit igång med maten innan dess. så nu har jag ångest över att han aldrig kommer börja äta.. Förstår att halsen är besvärande och därför inte vill ha ner något där.. men är tvärnej till söt yoghurt och allt möjligt. det enda som åker ner är majskrokar i så fall.. Får i sig dåligt med ersättning, men kissar iaf och har pigga stunder. Men känns som att det har gått jättelång tid utan att vilja äta någon mat alls? någon annans barn som haft slemhosta och slutat äta en längre period? Behöver lite tröst och uppmuntran, då jag ser framför mig att han inte äter förens han är 2 år.
Det är jobbigt att äta när man inte kan andas ordentligt (som vid hosta, nästäppa, förkylning, astma). Så det är helt normalt att äta lite sämre då. Och om han inte hade kommit igång jättemycket med mat innan detta så har han inte så mycket att falla tillbaka på när det gäller ätandet.
Om han får i sig vätska, och annan mat som ersättning eller amning, så kan du vara lugn. Han kommer att komma igång med vanlig mat igen när han mår bättre. Och de flesta vill äta enkla och goda saker när man är sjuk.
En del barn har otur och blir sjuka hela tiden när de är små, och kommer liksom inte igång med ätandet för de är sjuka så ofta. Då kan du behöva söka hjälp från vården, både för att hantera täta infektioner, men kanske även med ätandet.
Men är det nån infektion då och då, och han äter okej mellan de tillfällena så kommer han att komma igång och äta tids nog.